Siirry pääsisältöön

Luukku 4. - WFPB - Kaurahiutaleet ja kasvimaito - Aamiainen ja eväät

Neljäs luukku osuu lauantaipäivälle, ja nyt on kiva ottaa rennosti.

Tehdään raikas kaura-ateria. 

Ei tarvitse lämmittää levyjä tai uunia, eikä kuoria tai pilkkoa mitään, ellei sitten hedelmiä kuten banaani.


Laitetaan lautaselle annos kaurahiutaleita ja kaikki se, mitä söisi muutenkin aina puuron kanssa. 


Kaadetaan kasvimaitoa päälle, ja aamiainen on valmis. Tai mikä vaan päivällinen, välipala, jälkiruoka tai iltapala. 


Kokosin tähän kaikenlaisia kaura-ateriajuttuja. 

Pakastemarjoja, kuivattuja hedelmiä, sekä marjahilloa. Pellavansiemenrouhetta ja kahta eri maitovaihtoehtoa. 

Hiutaleiksi käyvät mitkä vain hiutaleet. 

Oikea-oppiset kaurahiutaleet olisivat tietysti vanhanaikaisia, mahdollisimman käsittelemättömiä hiutaleita, mutta nyt mentiin näillä viiden minuutin hiutaleilla. 

Kaura on terveellistä varmasti kuitenkin. Nuo maidot olivat erilaisia. Mantelimaidossa oli jotain lisäaineita kun lueskelin kylkeä. Uusi tuttavuus minulle.


Jos haluaa tehdä tätä useinkin, voi koota itselleen pakastimeen valmiiksi marjasekoituksen.

Sieltä on helppo ottaa sitten sulamaan niitä. Ettei tarvitse tehdä kuten minä tänään, että rapistelin kolmesta eri pussista marjoja. 

Yksikin marjalaatu toki riittää, tai sitten voi laittaa hedelmiä.


Kun avaa uuden kasvimaitopurkin, kannattaa käyttää korkkia ensin auki, laittaa se uudelleen kiinni ja ravistaa. 

Maito ei ravistu monesti kunnolla, ellei ole korkattu ensin. Sitten se on vetistä ja kaikki aines on purkin pohjalla.


Jos maito on ollut kylmässä, voi sulattaa pakastemarjoja mikrossa tai pöydällä.

Maidon ollessa lämmintä, jäiset marjat jäähdyttävät maidonkin. 

Mustaviinimarjat ovat yleensä makuuni liian kirpeitä, mutta hieman kohmeisina nekin menevät hyvin alas.


Ellei halua kasvimaitoa, voi hyvä vaihtoehto olla jokin täysmehu. 

Evääksikin voi ottaa rasiassa kaurahiutaleita, mehun ja lusikan. Lisäksi jotain leipää pussissa tai pari hedelmää.

Lusikkahan minulla useimmiten unohtuu kuitenkin matkasta, joten hyvä olla varaeväät myös. 



Onneksi kaupojen valikoimissa on nykyään myös korkilla varustettuja mehutetroja.

En mehuja osta yleensä kotiin jääkaappiin juotavaksi, johtuen WFPB-ohjeista mitä olen omaksunut, ja mitä olen saanut ymmärtää hedelmämehujen käyttäytymisestä sisuskaluja kohtaan.


Plant based- aiheisilta videoilta olen silti nähnyt näitä joskus laitettavan kaurojen joukkoon. 

On pienempi paha ilmeisesti nauttia mehunsa jossain perustellussa tilanteessa ja haittoja vähentävässä yhdistelmässä, ja käyttää vaikkapa ruuanlaitossa. 



Kasvijuoman valitsen yleensä siten, että katson valmistusaineluettelon. Mikäli siellä lulee rypsiöljy tai muu lisätty öljy, laitan takaisin hyllyyn.

Monesti luomuihin ei ole lisätty mitään ylimääräisiä. 

Suola ja sokeri ovat ihan ok näissä, ainakin muistelen että kaikissa kasvimaidoissa on yleensä edes pikkuripaus suolaakin.

Jos tekee kotona kauramaitoa, siihen kannattaa laittaa ripaus suolaa ja sokeriakin, muuten se ei maistu "oikealle" maidolle.


Olen kokeillut tehdä kauramaitoa laittamalla kylmään veteen kaurahiutaleet ja murskaamalla ne sauvasekoittimella tai joskus kun oli blenderi. 

Määristä en ole nyt varma, mutta jos laittaa ensin jonkin verran vettä ja kauraa, vettä voi lisätä kunnes koostumus miellyttää.


Surautan, sitten siivilöin nopeasti. En jätä likoamaan tai mitään. 

Ylijääneet kaurat voi keittää seuraavassa puurossa tai pakastaa.


Tästä ei ruuanlaitto varmaan helpommaksi mene, tai ei ainakaan tule ihan heti mieleen.

Hyvää neljättä luukkua! Aamupala on tältä päivältä jo ohi, mutta eihän syöminen usein siihen lopu.

Itse tykkään tästä eniten jälkiruokana tai herkkuna.

Illalla tämä on hyvä ja helppo varmistus, jos pelkää syöneensä liian vähän, ja nälkä voisi yllättää yöllä.

Kommentit

  1. Tulin kurkkaamaan, mitä olitkaan kirjoittanut kaura- aterioista. Vähän samanlaisia olen tehnyt iltaisin valmiiksi jääkaappiin. Tosin noihin aamupaloihin olen laittanut myös lorauksen (tai vähän enemmänkin) kaura- tai soijajogurttia. Pellavarouhetta ehdottomasti minun pitää opetella käyttämään. Nyt on ollut eväillekin tarvetta, joten olen illalla tehnyt samankaltaisen seoksen hillopurkin kokoiseen lasipurkkiin. Pakastemarjojen ansiosta säilyy vähän pitempäänkin viileänä, ja paremmin vielä, jos on aikaa täyttää purkki vasta aamulla.
    Terv. PS

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiva idea tuo, että jäiset marjat pitävät eväät viileänä.
      Pellavarouhe on tosiaan hyvä keksintö. Itse säilytän jääkaapissa ja jopa pakastimessa. Jostain kuulin, olikohan NutritionFacts.org-videolta, ettei se omega3 häviä kuumennettaessakaan. Tästä en ole varma.

      Sillä on sellainen ominaisuus, että muodostaa nesteen kanssa hyytelön. Siksi se on hyvä sidosainekin varmaan leivonnassa, tosin maku voi joskus vaihdella, että sopiiko kaikkiin resepteihin. On varmaan kokeilemisen paikka, ja makuasia, että sekoittaako sen yönyli jo purkkiin, vai lisääkö vasta aamulla. Ja onko parempi sekoittaa se yönylipuuroon, vai jättää päällikerrokseksi? Voi olla, että maku on sen verran neutraali, ettei ole väliä. T: Struggle. Tämä ei nyt anna minun jostain syystä kommentoida omalta tililtäni, vaan laittaa anonyymiksi.

      Poista
  2. Hei. Minä puolestani erehdyksessä julkaisin kommenttini pari vuotta sitten pitämäni blogspot-blogini nimellä: Vanhoilla eväillä uuteen alkuun. Lopetin sen kirjoittamisen, kun en oikein tiennyt, löytääkö sitä kukaan. Tai sitten ajattelin, etten viitsi jakaa asioitani. Mahdollisesti myös elämänpiiri kävi niin pieneksi koronarajoitusten takia, ettei tuntunut olevan mitään sanottavaa. Nyt voisi olla kiva taas kirjoittaa, mutta blogin otsikko ei tunnu enää oikein ajankohtaiselta. Ehkä käyt joskus kurkkaamassa kirjoituksiani. Luultavasti se löytyy googlaamalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että olet myös bloggaaja, käyn lukemassa blogiasi. Löysin sen jo profiilia klikkaamalla. Aivan, tämä bloggaaminen on sellaista usein, että motivaatio vaihtelee. Jos arveluttaa ettei kukaan lue, niin voi väsähtää kirjoittamaankin. Vaikka toisaalta sähköpostia tai kirjettäkään laittaessakaan ei harmita, jos sen lukee vain yksi ihminen Mutta jokainen bloggaaja varmaan tietää, että kyllä se kiva on jos lukijoita olisi. Nämä nykyajan algoritmit jotenkin myös häärivät välissä. Ei voi koskaan tietää,näkyykö kenellekään esim. googlen haussa, ja jos näkyy niin kuinka kauan.

      Poista
  3. T: Struggle. Taas lähti kommentti anonyyminä

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Hei! Koska liikkeellä on ollut roskapostibotteja nyt, laitoin kommentteihin valvonnan. Varsinkin öisin pidän sen asetuksena. Kiitos kommentistasi, julkaisen luettuani sen ja vastaan mahdollisimman pian :) T: Struggle

Tämän blogin suosituimmat tekstit

WFPB - Viikon ruokaostokset - Toukokuu vko 2. 30 €

Toukokuun toisen viikon ruokaostokset. 29.96 € eli kolme kymppiä. Salesta n. 16 €.  N. 3,5 kg perunaa Etikka on samalla siivousaine, mutta laitetaan nyt. Kauramaitopurkki maksoi 2,15 €. Hieman hinta noussut. Ei ihan kokokasvisruokaakaan, joten voisi ottaa tilalle vaikkapa ruukkuyrtin. Tai salaattipussin. Mutta kyllä nyt oli kiva tehdä kaura-aterioita.  Kaali, kurkku ja kesäkurpitsa. Melkein kaksi ja puoli kiloa. Yhteensä vitosen. Kurkku on aina kiire syödä pois, ettei se ala mennä keltaiseksi ja mauttomaksi. Pätkin siitä aina loput keittoihin ja muihin ruokiin. Kesäkurpitsa säilyy melko hyvin jääkaapissa. Vaan enpä näitä säilytettäväksi nyt ostanut. Perunaostoksia. Tällä viikolla yhteensä 7,8 kg perunaa, 7,62 €. Vielä on vajaa pussi jäljellä. Multaperunat 0,85 €/kg, pussiperunat 1,10 €/kg Käväisin Prismassakin mutkan. Ostin nämä ensi viikkoa varten. 5.13 €. Lisäksi äiti toi pari kiloa riisiä, joka ei kuulemma mene.  Muuton takia yritän ostaa mahdollisimman vähän. Pakkasessa on kastikep

WFPB - Maustaminen osa 4. - Happamuus

Mausteista jatketaan.  Viimeksi oli osa 3. Yrttejä ja tulisuutta .  Nyt katsotaan happamia ja kirpeitä lisämakuja ruuassa. Riippuu ruuasta, mistä kasvista tai aineesta happamuus mieluiten haetaan. Sitruuna antaa happamuuden lisäksi C-vitamiinia, ellei sitä kuumenneta liikaa. Jos ruokalautasellinen tuntuu kaipaavan suolaa, niin joskus sen sijaan auttaakin sitruuna. Ihan kaikkeen sitruuna ei sovi.  Ei siitä kauaa ole, kun jonkin risoton tai keiton päälle pirskautin hieman liikaa sitruunaa, ja sitten se ei maistunut millekään muulle.  Toiset keitot sitruuna kruunaa ihan täydellisesti. Puhun nyt vain omasta kokemuksesta, mutta sitruunavettä juodessani alkaa melkein jo samana päivänä vihloa hampaita.  Kun lisään sitruunaa sinne tänne vähän, ei tuntuisi vaikuttavan niin paljoa hampaisiin. Sitruuna raikastaa salaatit ja höyrytetyt kasvikset.  Happamuuden takia myös marjat ovat usein kiva lisä lautasen reunalle tai salaatteihin. Happamuushan niissäkin on. Ruokaan harvemmin sekoitan marjoja, en

WFPB - Maustaminen, osa 3. - Yrttejä ja tulisuutta

Tämä on hieman pidempi juttu nyt, maustamisesta. Laadukkaan ruoan ystävät ja kulinaristisesti valveutuneet tietävät, että mausteethan jauhetaan mieluiten morttelissa kokonaisista pippureista ja siemenistä. Kasvatetaan yrttejä itse, ja jokainen päivä on tuore raikas salaatti pöydässä. Vinha perä tässä, koska avattu mauste ja kasvi väljähtyy nopeampaa, kuin omassa luontaisessa muodossaan oleva. Ruuanlaitossa käytetään ihanteellisesti paljon tuoreita yrttejä.  Mieluiten ostetaan aina kokonaisena ja tuoreena kaikki, mitä vain saa. Se asenne on hyvä  kun haluaa tehdä hyvää ruokaa. Varsinkin asioiden syömistä kokonaisena ja tuoreena tuetaan tässä kokokasvisruokavaliossa.  Tuoreus ja raaka-aineiden laatu on hyvä ajatus myös sen kannalta,kun haluaa vähentää suolan ja sokerin käyttöä omassa ruokavaliossa. Niitä ei ehkä tarvita niin paljon, kun ruoka on hyvää muutenkin. Samalla myös on tarkoitus totuttaa makuaisti vähempiin kemikaaleihin, ja maistamaan ruuan aidot maut. Tässä ruokavaliossa ei se

WFPB - Kaurakeksit luumusoseesta ja omenasoseesta

Kevyttä herkkua, ilman rasvaa. Vähäsokerisesti. Kokeilin luumusosetta rasvan tai kanamunan korvikkeena. puolikas ylikypsä banaani muusattuna 1 dl luumusosetta 1 dl kaurajauhoja 2 dl kaurahiutaleita 180 C uunissa toiseksi ylimmällä tasolla n. 20 minuuttia.  Ripottelin kaurahiutaleita lisää, kunnes sain kekseihin sopivan koostumuksen. Laitoin yhdet ruokalusikalliset puolukoita ja rusinoita, mutta ne olivatkin sitten valmiissa kekseissä melko kirpeitä. Yleensä toimivat banaanikekseissä hyvin. Ihan pieni ripaus suolaa, kaksi teelusikallista sokeria ja teelusikalliset kanelia ja vaniljasokeria. Rriippuu siitäkin, miten makeaan on tottunut, voi laittaa enemmän tai vähemmän sokeria. Näyttävät tosi pieniltä, mutta yritin tehdä reilun kokoisia keksejä. Ripottelin päälle vähän kanelia ja vaniljasokeria vielä ennen uuniin laittamista. 180 C ja 20 minuuttia. Olivat vähän ottaneet väriä, paistuneet siis kullanruskeiksi.  Alapuolelta katsottuna olivat hieman ruskistuneet. Käänsin ne ympäri, etteivät

WFPB - Piirakkapohja pula-ajan tapaan - Suolainen täyte

Piirakkapohjalle löytyi mainio sapluuna "Pula-ajan ruokaohjeita" - nimisestä kirjasta, Marttaliiton kirjasia N:o 22, 6.painos, vuodelta 1946, näköispainos vuodelta 1997, Marttaliitto ry, kirjoittaja Saimi Latonen. Ohjeen nimi oli "Omenapiirakka", ja se löytyi sivulta 10. Resepti vaikutti  käyvän sekä suolaisiin että makeisiin. Ohueksi kaulittuna taikina toimii myös pasteijoiksi leivottuna.  Vegaaninen tämä oli jo valmiiksi, ja vieläpä ilman taikinaan lisättyä rasvaa. Joulutortut saa kun tekee hiivaleipävehnäjauhoihin, kokonaisten keitettyjen perunoiden kera.  Uusin: Pasteijat +tortut Ainekset menivät näin: 200 g keitettyjä perunoita 4 tl. etikkaa 1/2 tl. suolaa 2 tl. leivinjauhetta tai 2 tl. soodaa jauhoja Vaikka ohjeessa puhuttiinkin keitetyistä perunoista, käytin silti veteen tehtyä perunamuusia. Sitä sattui olemaan valmiina.  Pohjasta voi tulla ominaisuuksiltaan erilainen, käyttäessä keitettyjä perunoita kuten neuvottiin.  Ei se varmaankaan kauas poikkea näinkä

Luukku 22. - WFPB - Makaronilaatikko ja italiansalaatti

Tuli ehkä paras makaronilaatikko pitkiin aikoihin. Italiansalaattikin onnistui. Makaronilaatikko: 1 pussi/400 g tummaa makaronia 1 porkkana n.100g mustapapuja (n. alle puoli tölkillistä, valutettuja) vettä Mausteet: 1 rkl soijakastike 1/2 tl mustapippuri 1/4 tl maustepippuri 1/8 tl valkopippuri, tai ripaus loraus ketsuppia 200 C noin tunti Mustapippurimääräni, 1/2 teelusikallista, voi olla paljon jollekin. Tässä oli jonkin verran potkua nyt.  Ketsuppia lorahti siten, että huuhtelin lopun ketsuppipullon. En tiedä paljonko meni. Soijakastiketta 1 rkl voi olla paljon suolaa, mutta kannattaa maistella. Vettä meni jotain alle puolitoista litraa. Keitin vedenkeittimessä litran. Vielä ketsuppipullosta ja mukista lisää, ja että peittyy hyvin. Sekoitin mausteet ensin veteen mukissa, ja sekoitin vuokaan, että varmasti leviävät. Porkkanaraastetta näytti ensin olevan tosi paljon, mutta hyvin se sinne lopulta upposi. Paistoin 200C- asteisessa uunissa noin tunnin, ilman kantta. Noin tunnin päästä al

WFPB - Ruokaostokset - Juhlapostaus - Mausteet osa 1., ruuanlaiton opettelu, koirat, blogi - Vappu -22

Nyt huhtikuun ruokaostokset.  Juhlaostokset, koska tässä kuussa tuli vuosi täyteen blogin pitämistä aktiivisesti. Laskin kuiteista, että meni 77 euroa ja hilut. Jos tuorekurkun ja pari omenaa haen, voi tulla 80 euroa täyteen. Pari kertaa olen käynyt marketissa kaupunkireissulla, mutta enimmäkseen nämä ostokset ovat lähikaupoista. Suunnittelen muuttoa, ja yritän syödä pakastimet tyhjäksi.  Katsotaan ensin ruokaostokset.  Sitten lopuksi muuta juttua koirista, blogin tekemisestä ja maustamisen opettelusta.  Kerron myös ehdotukseni vapun menyysta.  Ruokaostokset huhtikuussa 2022 Perunaostoksia Prismasta, huhtikuussa, 11 kg ja 800g. 8,39€ Kahdeksan perunanhakureissua lähikauppaan.  Noin 28 kiloa perunoita huhtikuussa. Onneksi en kaikkia syönyt yksin.  En ole erotellut tästä koirien perunoita. N. 26 euroa. 4 kiloa porkkanoita, kilo punajuuria. Punakaali, lanttu ja kaali. 9,13 €. Kurkkuja mukaan aina perunanhakureissulla. 2,5 € Hedelmät tekivät yhteensä huhtikuussa 10,88 € Veriappelsiineja my

WFPB - Ruokaostokset 32 € - Toukokuu vko 1 - Kokkailut - Äitienpäivä

Viikon ruokaostokset, ja viikon kokkailuita. Ideat myös äitienpäivään. Hedelmiä vappupöytään Salesta. Perunoita. Perunoita, punajuuria ja kurkku 4.50 € Porkkanat piti hakea K-marketista asti. Kelit olleet vähän huonoja, joten ei ole montaa hupikävelyä sinne hotsittanut tehdä. Kerran kävin, ja sattuikin olemaan omenatarjous, 0,50 €/kilo.  Kauramaitopurkin muistin ostaa, mutta se soijajogurttihan unohtui.  Olisin halunnut tehdä italiansalaattia, mutta en sitten kaupassa enää muistanutkaan. Loppuviikosta alkoi olla ongelma, että mitä vihannesta söisi. Pakastimessa on vielä jotain, mutta oli taas haettava kaali, että saa tuorettakin pöytään. Punajuurien, porkkanoiden ja omenoiden kanssa kaalista tulee monta asiaa halvalla. Kesäkurpitsakin olisi nyt ollut melko edullista. Yhteensä meni 32, 38 €. Kokkailut: Punajuuria ja kaalta keitin, ja maustoin. Tähän keitokseen käyvät myös porkkanat ja omenat. Säilykepaprikat toimivat myös tosi hyvin. rouhittu mustapippuri jauhettu inkivääri jauhettu kur