Siirry pääsisältöön

WFPB - 35 €/vko - Ruokabudjettihaaste - Viikko 2. - Mitä kaapissa? Ruokaostossuunnitelma

Budjettihaaste kesti seitsemän päivää. En lähtenytkään kauppaan heti, ostamaan marjoja ja kaikkea mikä haasteviikolla puuttui.

Aion jatkaa toisen viikon 35 euron viikkobudjettia. Nyt kun aloitan uuden viikon (2.), käytän pesämunana niitä ruokia mitä jäi jäljelle.

Kaapissa on haasteen jäljiltä:

  • 1 dl punaisia linssejä
  • n.700 g jauhoja
  • n. 500 g kaurahiutaleita
  • 1 prk paseerattua tomaattia
  • keräkaali, aukaistu
  • pari kiloa perunoita 
Jääkaapissa mealprepattuna sunnuntaipäiväksi kastiketta, rieskoja, banaanikeksiä muutama.

1kg perunoita keitin viimeisen haastepäivän iltana, ja jätin taas 200 g syrjään uusia rieskoja varten.


Sitä voi ihmetellä, että onpa nyt kallis haaste, eikä mitään erikoistakaan syöty. Puuroa, banaania, pottua lanttua ja porkkanaa.

Mutta: Kun ottaakin huomioon mitä jäi jäljelle, seuraavalla viikolla voi mahtua jo marjojakin. Ostossuunnitelma on tehty, ja esittelen sen tässä postauksessa.

Tämä postaus on jatkoa 35 euron viikkoruokabudjettihaasteelle. Nyt on alkamassa uusi viikko. Yksinasuva, 2000kcal/pv ravinnontarvearvio, mieluiten yli, ei kummempia allergioita, paitsi en mielelläni osta sipulia. ( Se olisi kyllä huippu halpa ja hyvä kasvi, ja suosittelen sitä toki muille kaikin mokomin. )

Selostus ensimmäisen haasteviikon säännöistä ensimmäisessä postauksessa. Tällä viikolla erona: sama 35 euron viikkobudjetti, mutta en erottele kauppareissuja 7 euron pompseiksi. Marketit ovat mukana hintavertailussa. Mausteet eivät edelleenkään kuulu, enkä huomioi etukorttitarjouksia.
Seitsemännen haastepäivän jälkeen tapahtunutta:

Yllätys oli suuri. 
Vaihdoin ostoskorit marketeiksi.

Citymarketista samat viikon ostokset 30,80 (Oli jokin tarjous, tai sitten unohdin tuotteita..ihmeen vähän)
Prismasta 34,08 
K-Marketista 35,99

Hyvin pieniä eroja loppujen lopuksi, vaikka usein tuntuukin että lähikaupoissa on kalliimpaa.

Salen hintoja en alkanut selvittää tarkoin, kun piti joka perunapussikin vaihtaa jos vaihtoi S-kaupan verkkokaupassa Salen ja Prisman kesken. Ja etsiä Sale vielä eri paikkakunnalta, josta löytyy kotiinkuljetus tai nouto.

Selvitystyö kertoi näin silmämääräisesti, että periaatteessa pitäisi olla sama, mistä kauppalajikkeesta tämän 35 euron viikkobudjettihaasteen yrittäisi toteuttaa. Kunhan ei mistään pikku kioskilta sentään.

K-Marketista, K-Supermarketista. Salesta, S-Marketista, Prismasta. Varmaan Lidlistäkin. Ihan mistä vain haluaa, tai mikä on lähin. Tietysti kaikkia tuotteita ei aina saa, ja pitää valita lähin vaihtoehto. Kuten irtosienet vs. tölkkisienet. 

Erot tasaantuvat, kun Pirkka-kaupassa on joskus vaikkapa euron tarjous punajuurista, kun taas Salessa puolestaan on reilusti halvempi bataatin kilohinta.

Sen takia on hyvä voida vaihtaa lennossa ruokasuunnitelmaa.

Voi käydä vaikka kahdessa eri kaupassa, jos ne sattuvat olemaan matkan varrella. 

Ellei marketissa ole parhaillaan juurestarjouksia, samat tuotteet saa sieltä ehkä euron kalliimmalla. Sen voi kompensoida jättämällä banaanitertusta pari kappaletta pois, ja ostamalla vaikka Xtra tai Pirkka riisiä, jasmiiniriisin sijaan. Näkee tarkemmin, kunhan saan seuraavan viikon kauppalistan kunnolla valmiiksi, ja käytyä kaupassakin mutkan.

Jos kalliimmalla kappalehinnalla isomman pussin, kuten Xtra riisin kilohinta on halvempi, ja se on 2 kg pussi, saakin ensi viikon riisit samalla.

Jos budjettia haluaa noudattaa supertarkasti, voisi käydä kahdesti kiertämässä kaupassa. Ensin ostaa ne kiinteähintaiset paketit kuten riisit ja tomaattimurskat. Sitten katsoo mitä jäi, ja ostaa hedelmät toisella kierroksella, jolloin voi omenan tai perunan tarkkuudella punnita saadakseen haluamansa summan.



Uudet ostokset -vain kaloripitoisimpien osalta -  laskin Finelissä yhteen kaapissa olevien kanssa. Kilokaloreita pitäisi tulla ylimääräistä. Vaikka siis muutama peruna tai omena jäisi kauppareissulla säästön takia ostamatta, niin kalorien ja jaksamisen puolesta tulee pärjäämään viikon. 

Kalorihan ei tässä haasteessa ole mikä tahansa kalori, vaan sen pitää olla kokokasvisruokaa, vähäisiä kompromisseja tehden. Valitsen valkoisen riisin tai joskus ostan hiivaleipäjauhoja, mutta pullosta en kaada rasvaa, vaikka siitä saisi sekunnissa kaloria niin, että tukkakin suortuu.




Ruuan riittävyydestä en mene tietenkään jokaisen kohdalla takuuseen, että juuri tämä minun ostoslistani olisi se maailman paras. Mutta siksi elänkin tällä nyt itse, jotta voin ainakin omaa kokemusta tarkastella.

Katsotaan mitä suunnittelin:

35 euron ostokset, kategorioittain ja maksimihinta

Tärkkelys 15  €:
  • 7-10 kg perunaa 
  • 1 kg riisiä, mieluiten jasmiini
  • 2-3 pussia tummaa makaronia
  • 1 pussi täysjyväspagettia
  • 3-4 bataattia

Juures, 2,5  €:
  • Porkkanapussi, 1 kg
  • Juureksia, irtona pari kpl, jos ei saa irtona, joku kesäkurpitsa
Vihannes: 7 €:  (kaaliahan on jo puolikas)
  • 2 kpl kiinankaalia
  • 1 kpl lehtikaalia, 150-200 g/pss
  • varsiselleri tai lehtiselleri
  • Vihreät pavut, pakaste
Marjat 2,5 €:
  • 1 tai 2 kpl 200g pss marjoja, 
Hedelmät 3,5 €:
  • 3-5 kpl banaani
  • 4-7 kpl omena
Tomaattisäilykkeet 2,5 €:
  • 1-2 prk paseerattu tomaatti
  • 1-2 prk tomaattimurska 
  • 1 tuubi tomaattisose
Muuta, 1-2 euroa:
  • pari irtosientä, tai 1 tlk purkkisieniä
  • pari sitruunaa
  • maustekurkku, toivottavasti mahtuu
= 35 €

Näitä sain laitettua eilen ostoskoriin, ja sain tulokseksi 34-36 euroa aina, vaihdellen kauppoja ja tuotteitakin. Välillä piti jättää jotain pois, että saa muuta mahtumaan. 

Alkoi näyttää valmiilta. Naftisti saa kaiken 35 eurolla, mutta saatan joutua nipistelemään vihanneksilla punniten erikseen.

En ole vielä kauppaan ehtinyt, enkä varmasti voi jokaisessa kaupassa käydä.
Mutta raportoin sitten, millaiset viikon ruokaostokset on tehtynä.

En tee joka päivä postausta, mutta riippuu miten tämä lähtee etenemään. Ruokaohje välillä, ja mitä tässä nyt ilmenee.



Osa tuotteista on ostettu aikaa sitten kaappiin, ja "ostan" ne itseltäni, ja elän haasteviikolla samoilla elintarvikkeilla.

Pitää perunat ja vihanneksia hakea, mahdollisesti Prismasta se 10 kg Mäläskän 6.99 € perunasäkki kerralla, tai sitten irtoperunoita + pari jauhosta perunapussia. Katson miten saan 35 euroa riittämään. 

Nyt oli K-Marketissakin perunatarjous, jos haluaa sieltä käydä hakemassa. Voi olla, että joutuukin tyytymään 7 kg perunaan, mutta sen verran perunaa meni viime viikollakin.


Kiitos kun luit, toivottavasti tykkäät seurata haastetta. Kaikkia ihmisiä ei kiinnosta hinnat, mutta vegaaniset WFPB- ideat ja kuvat haasteen sivutuotteena voivat kiinnostaa. Toisia ei kiinnosta ruokaohje, mutta hinnat kiinnostavat. Onhan esimerkiksi Merisää- ohjelmaakin joskus kiva kuunnella, vaikken itse ainakaan siitä mitään koskaan opikaan.

Olisipa tässä mukavia juttuja monelle lukijalle, toivon.

Viime haasteviikon reseptejäkin voi jatkojalostaa mieleisekseen, eikä tämä ole mikään ehdoton ihannebudjetti. Kunhan taas haastelen, säästän samalla toki ruokaostoksissa, ja yritän ratkaista mikä ruuassa maksaa.  

Yksinkertaistuu kummasti ruokasuunnitelmat, ja on jotenkin ihanaa maistaa makuja paremmin. Viime viikolla ei ollut seitsemän hedelmän puuroannos joka kerta, ja herkkuja jatkuvasti.

Muut postaukset, 35 €/vko budjettihaaste: 
Haasteviikon 4 postaukset:

Haasteviikon 3 postaukset:

Kommentit

  1. Onko rasvattomuus ruoassa vaikuttanut miten kehoosi? Tuleeko koskaan mielitekoja esim. juustoihin tai muuhun rasvaiseen herkkuun, mikä nyt itsekullekkin maistuu?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista. Ainakin hiukset rasvoittuu vähemmän, iho ei kuki.Yksi finni kerran puolessa vuodessa, kun ennen oli akneiho.

      Iho voi kiiltää jos on meikkivoidetta yms, mutta kosteusvoiteet ovat vähällä unohtua käyttämättä. Pesu kuivattaa joskus. Mutta ei ole liian kuivunutkaan.

      Suurin vaikutus on varmaan, että lähti kymmenen kiloa ylimääräistä painoa heti pois, eikä ole tullut takaisin vaikka miten söisin. Harrastamatta liikuntaakaan sen enempää.

      Muuta, mitä yhdistän rasvattomuuteen, on että migreenit jäi pois. Yhdistän ne rasvaan, koska viimeisen migreenini sain ku olin jo tällä ruokavaliolla, mutta käytin purkin soijakermaa kakussa. Oatlyn kaurakermasta ei ihan tule sitä samaa heti, siinä toki on öljyä. Käytin esim. kesällä mansikkakakussa, kun en tiennyt että voi tehdä pähkinöistä kermaa. Ja aina ei jaksa tehdä monimutkaisestikaan.

      Mielitekoja on: rasvaisiin kuten maapähkinävoi, ja tumma vegaaninen suklaa. Kaakaota pitäisi joskus saada kupillinen, ja sellaisen voin tekaista, jopa sokeria laitan. En tosin nyt tee, kun on tämä haaste. Pähkinät ovat herkkua, ja pidän niitä vain harkitusti kaapissa etten alkaisi syömään niitä liikaa. Vaikka niitä olisi ok syödäkin, koska ne ovat kokokasvisruokaa.
      Tummasuklaalevyn heitän aina jo kaupasta tultua ylähyllylle, että se unohtuisi.Usein laitan hedelmälautasen suklaan kanssa samalla ym, ettei mee kaikki suklaat kerralla. Lähinnä siinäkin kavahdan joskus kun muistan sen, miten ennen särki aina päätä ja hampaat sotkeentuivat.

      Maapähkinävoita jos on, niin kyllä sitä alkaa haluta syödä. Se alkaa vasta sitten unohtua, jos en osta sitä.
      Juustoihin ja muihin ei ole tullut mielitekoja. Aistit sen verran herkistyneet niille, että jos joku paistaa voissa lihaa ym, se ei ole nenälle signaali että aletaan syömään, vaan että hylätään tämä rakennus.

      Olen alkanut maistamaan kermaisuutta ja rasvaa siellä, missä sitä ei perinteisesti ole ollut. Kuten kaurahiutaleissa. Maistan niitä samoja makuja mitä karkeissa, kuten banaanikeksi on mulle pähkinää, toffeeta ym., mutta olen herkistynyt löytämään ne vähäisetkin makuvivahteet. Välillä tämä kovia kokenut makuaistini on tosin vähän turta kahvista ja xylitolpastillista, joten en aina maista sitten mitään, en hyvää enkä pahaa.

      Rasvaa tulee kuitenkin, se vaan on sitä kasvien omaa rasvaa joka on sitoutunut kuituun, eikä ole niin negatiivisia vaikutuksia. Kaurasta katsoin vasta, että puolesta paketillisesta tulee n. 36 g rasvaa. Se tulee vain hitaasti tietenkin.

      Poista
  2. Onpa hienoa, että pidät tällaista blogia ja jaat vinkkejäsi! (eri anonyymi, kuin kysymyksen esittäjä)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihanasta, kannustavasta kommentista, onpa kiva kuulla:) Kaunista iltaa !

      Poista
  3. Kävin laskemassa, että noista viikon ruoista saat vain 106,1g rasvaa :o Se on kyllä ehdottomasti liian vähän, riittää ehkä kahden päivän tarpeisiin jos siihenkään... Miten nuo tyypit, joilta oot vinkit ottanut, perustelevat sen, että rasvaa ei tarvita juuri ollenkaan? t. ravitsemustieteilijä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Perustelevat tutkimustiedolla.
      Ideoita tulee tutkimuksille mm.pitkäikäisten kansojen ruokavalioista. Ihmisryhmien, joiden keskuudessa esiintyi hyvin vähän tai ei ollenkaan länsimaissa tyypillisesti esiintyviä elintapasairauksia, mutta joita ei geeniperimäkään suojannut siinä vaiheessa, kun muuttivat dieettinsä kohti länsimaista ruokavaliota. 10% rasvaa ruuasta on se mikä näissä tutkimuksissa toistuu. Blue Zones -sivusto joka erikoistuu näihin pitkäikäisiin kansoihin sijoittaa rasvan 20% kieppeille. Ainakin nyt kun katsoin. Kaikki niistä kansoista eivät ole täysin vegaaneita, vai oliko jopa ollenkaan. Mutta lihan osuus tosi minimissä.

      Yritin etsiä jotain hyvää sivustoa, missä asia olisi pähkinänkuoressa selitetty ja lähdeviitteineen, täsmällisesti juuri rasvan osalta, mutta eihän niitä sekunnissa löydä tietenkään tarpeeksi. Ja kun pitäisi lukea ne läpikin ennen suosittelua:D. Mutta ravitsemustieteilijänä varmasti osaat suunnistaa tiedon lähteille päästyäsi ensin alkuun,miksei varmasti moni muukin. Ja tämä kommenttikenttähän pysyy tässä, ja voi lisätä linkkejä ja kysymyksiä lisääkin.
      Tässä esimerkiksi parhaimmistoa, kun on onnistuttu reversoimaan vaikeita tautitapauksia, sydäntaudin osalta, Caldwell B. Esselstyn Jr. MD:n työtä:

      Resolving the Coronary Artery Disease Epidemic Through Plant-Based Nutrition
      Caldwell B. Esselstyn Jr. MD https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1520-037X.2001.00538.x

      A plant-based diet and coronary artery disease: a mandate for effective therapy
      Caldwell B Esselstyn
      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5466936/

      The Nutritional Reversal of Cardiovascular Disease - Fact or Fiction? Three Case
      Reports/Caldwell Esselstyn and Mladen Golubic/Exp Clin Cardiol Vol 20 Issue7 pages 1901-1908
      / 2014http://www.dresselstyn.com/Esselstyn_Three-case-reports_Exp-Clin-Cardiol-July-2014.pdf

      Syön pellavansiemenrouhetta suunnilleen päivittäin 1-2 rkl, jonka myös Dr.Esselstyn sallii potilailleen.


      En alun perin kiinnittänyt rasvan määrään finelissä erityistä huomiota. Aloin kolmisen vuotta sitten syödä ensisijaisesti Dr. Caldwell B. Esslestynin suosittelemaa ruokavaliota. Yleensä kun tarkistan ravinnosta saamani rasvat pistokokeena, ne asettuvat Finelin mukaan sinne 10% kieppeille. Eli 10% ruuan kaloreista tulee rasvoista. Välillä 7%, välillä 12 %. Sitä rataa.

      Pellavansiemenrouhe on rasvapitoista. Se ei ole ostoksissa, koska se on vakio kuivakaappiaine, kuten mausteetkin. Mutta en tiedä kuinka merkittävä se pellavansiemenrouhe on, jos syö kunnolla muuten. Siihenkin varmaan pitäisi hakea linkkejä. Esim NutritionFacts.org on sivusto, josta löytyy laidasta laitaan näitä tietoiskuja, Flax Seed Meal on pellavansiemenrouhe, ja hyvä puoli on että tosiaan lähteet on mainittu jotta voi käydä tarkistamassa itse, mikäli ko. tutkimus on netissä julkaistu tai on pääsy muuten.

      Poista
    2. Niin, ja kiitos kommentista ja kysymyksestä. Toivottavasti vastauksestani saat jotain irti. Tämä on laaja aihe, ja lisään vielä että kaikki kokokasvisruokavaliolla olevat ja sitä suosittelevat eivät välttämättä tähtää erityisesti 10% rasvaan, tai sen alle. Moni syö esimerkiksi pähkinöitä ja muita rasvapitoisia kasviksia minua enemmän, ja varmaan saavat normaalin suosituksen mukaisen, eli yli 25% rasvaa päivässä. Eli jos rasvan saanti huolettaa, niin pääasia lienee että se on kokonaisista kasveista tulevaa rasvaa, kuten pähkinöitä, avokadoja ym. Rasva on sitoutunut kuituun vielä. Pääasia on kaiketi välttää silloinkin sitä asiayhteydestään irroitettua pullotettua rasvaa. Ja välttää eläinrasvaa, ja kovia rasvoja kuten palmurasva, kookosrasva. Kannattaa lukea tai muuten tutustua (youtubessakin luentoja) esim. The China Study, kirjoittajat T. Colin Campbell PhD and Thomas M. Campbell II, MD. Liittyen ruokavalioon.

      Poista
  4. Tässä vielä viimeinen uudelleen se yksi linkki, kun se osuu nyt tekstiin eikä erotu:

    http://www.dresselstyn.com/Esselstyn_Three-case-reports_Exp-Clin-Cardiol-July-2014.pdf

    The Nutritional Reversal of Cardiovascular Disease - Fact or Fiction? Three Case
    Reports/Caldwell Esselstyn and Mladen Golubic/Exp Clin Cardiol Vol 20 Issue7 pages 1901-1908
    / 2014

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

WFPB - Ruokaostokset 89 € - Toukokuu 3 j a 4, 169 €/kk

 Loput toukokuun ruokaostokset eli toukokuu 3 ja 4. Oli painovirhepaholainen ensin otsikossa, toivottavasti et ehtinyt hämääntymään. Osa näistä ostoksista ei ollut ihan tavallisia, vaan hamstrasin lähikaupan tarjouksista tuotteita. Tuli jopa 169 €/kuukaudessa, kun laskin toukokuun ostokset yhteen. Säilykkeitä nyt hamstrasin lähinnä. Niillähän on monesti kalliimpi kilohinta kuin tuorevihanneksilla, joten kiva että löytyi säästötarjouksia. Lisäksi kuluja nostatti kauramaidot, ostin 6 purkkia kerralla.  Toinen yli kymmenen euroa meni pelkkään ruisleipään. Löysin tarjouksesta tosi hyvää luomua ruishapanjuurileipää. Vaikka nyt tulikin maksamaan kerralla hieman enemmän, niin pitkässä juoksussa säästän kun sain halvalla leivät, pitsatarvikkeet ja hillot. Käytän näitä säilykkeitä pitsan täytteinä sen takia, että ovat valmiiksi kypsiä eikä tarvitse esikypsyttää. Tuoreet sienet ja muut kasvistäytteet pitää usein paistaa/keittää ensin, muuten ne voivat olla raakoja pitsassa. 80 € + 89 € ...

WFPB - Ruokaostokset 80 € - Toukokuu 1 ja 2

 Toukokuun ruokaostoksia kahden ensimmäisen viikon ajalta, toukokuun viikot 1 ja 2.  Ruukkubasilika 2x 1,45 € = 2,90 € Luomu paseerattu tomaatti 0,88 €x 2 = 1,76 € Luomu borlottipapu 2 x 0,82 € = 1,64 € Banaani 1,79 € x 1,424 kg = 2,55 € Omena 1,09 € x 0,862 kg = 0,94 € Kirsikkatomaatti 2,99 € Kurkku 1,49 € x 0,260 kg = 0,39 € = 13,17 € Lidlistä nämä. Oli onneksi niin vähän jonoa, että ehdin pikaisesti ottaa kuvan. En siis ala kameran kanssa leikkimään, jos näen yhdenkin ihmisen takanani. Harkitsen siirtymistä vanhanaikaiseen systeemiin, jossa levitän ostokset kotona, ja kuvaan vanhalla digikameralla. Nyt olen tehnyt niin, että aina jos on mahdollista, kuvaan ne jo kaupassa tai vaikka ulkona autossa. Jostain syystä ostosblogin pitämisessä kuormittaa eniten, jos ei saa tulla kotiin ja laittaa heti ostoksia kaappiin. Vaikka tavallaan vaivalloisuusastekaan ei hirveästi siitä muutu, miten tekee.  Saa nähdä mikä systeemi tulee olemaan, vai kaikki vuoron perään. Heräteostokset ...

WFPB - Ruokaostokset 85 € - Kesäkuu 1, 2, ja 3

Kesäkuun ruokaostokset kuun alusta juhannukseen asti. Eli noin kolmen viikon ostokset. Jaettuna kolmella on jotain 26-27 euroa viikossa.  Tavallaan vähän, mutta sain silti toki rahaa kulumaan. Tässä siis ensin ne varsinaiset ruokaostokset, ja eväitä ja ulkonasyömisiähän en laske. En tosin ulkona ravintolassa syönyt, mutta ostelin jotain aina auton etupenkille siinä kun menin ja tulin. Hyvää juhannusta samalla! Kesäkuu alkoi näillä. Säästääkseni kirjoitusenergiaa olen nyt pyrkinyt ottamaan kuitista kuvan, siinä kun näkyy kilohinnat samalla. Samoin näemmä kassan virheitä: Tässä on peritty kahdesti appelsiinit 1,49 €/kg, vaikka toiset olivat mandariineja ja appelsiinit jotain yli 2-3 euron.. En ole vieläkään oppinut tarkistamaan kuittia heti, otan siitä jopa kuvan enkä silti katso mitä siinä lukee. Tämä virhe sattui mahdollisesti olemaan minun edukseni. Lisätietona :/jälkikirjoituksena:  Kirsikkatomaattirasia  2,89 €, 500g..Tarkoittaa että kilohinta alle 7 €. Halvempia siis ...

WFPB - Ruokaostokset 50 € - Tammikuu 2

Tässä tammikuun ruokaostoksia. Ostoskorit sekä Lidlistä että Prismasta. Laitoin selostuksia mitä näistä voi nyt tehdä, ja linkin reseptipostaukseen. Reseptit ilman lisättyä rasvaa, ja vähäsuolaisesti ja -sokerisesti, sekä ilman eläinkunnantuotteita, vegaanisia. Lidlistä ensin 32,78 eurolla, Prismaan lähdin koska sieltä saa kaskinauriita. Prismaan meni 11,67 €. Ostoskorivertailu ei nyt kerro kumpi kauppa on halvempi, kävin muuten vain molemmissa. Lidlissä mietin otanko kärryn vai korin, ja päädyin koriin koska se toimii ostosrajoittimena. Jos en jaksa kantaa ostoskoria kassalle, niin sittenhän ruokaa on enemmän, kuin yksi ihminen tarvitsee viikossa? Ajatellen mitä on jo kotona valmiina. Kori tuli niin täyteen, että jouduin pakastevihannekset kantamaan toisessa kädessä. Se on heräteostosten varma merkki. Tärkkelyspitoisia siis on, hiutaletta, spagettia, papua, jyviä ym. Siksi ostin vain 6 kiloa perunaa ja pari pussia pastaa. Niistä ei tule viikon tai kahden viikon kalorit, vaan ne riittä...

WFPB - Ruokaostokset 55 € - Kesäkuu 3 ja 4 - Dr. John McDougall 1947 - 2024

Tervehdys lukijat! Vastikään tuli murheellinen uutinen, ilmoittivat Instagramissa  Dr. John McDougallin kuolleen 77 -vuotiaana. Hän oli kokokasvisruokavalion kannalta merkittävä, ellei sitten jopa kehittäjä. Ainakin pioneeri, joka on potilaiden hoitamisen lisäksi ollut mm. vaikuttamassa USA-ssa lainsäädäntöihin ja pitänyt tv-ohjelmia ja radio-ohjelmia, pitänyt kovaa ääntä kokokasvisruokavaliosta. Tai enemmänkin tärkkelyspohjaisesta ruokavaliosta.  70-luvusta asti. Instagramissa  Dr. Esselstynkin kirjoitti  lähteneensä seuraamaan Dr, John McDougallin kautta Whole Food Plant Based - ravitsemusta: "ᴀ ʙᴇᴀᴄᴏɴ ғᴏʀ ᴍʏ ᴛʀᴀɴsɪᴛɪᴏɴ ᴛᴏ ᴡʜᴏʟᴇ ғᴏᴏᴅ, ᴘʟᴀɴᴛ-ʙᴀsᴇᴅ ɴᴜᴛʀɪᴛɪᴏɴ." Dr. Esselstyn on lääkäri, jonka itse löysin ensin ja kuvittelin aluksi, että hän on se kehittäjä. Kaikkea sitä oppii aina, kerralla ei voi näin laajaa kokonaisuutta omaksuakaan. Katsotaan ostosten jälkeen miten Dr. John McDougall oli myös ruokaostosten kunkku, ja neuvoi miten niitä tuoteselosteita oikein luetaa...

WFPB - Ruokaostokset - 35€/vko budjettihaaste - Viikko 3

 Kolmannen haasteviikon ruokaostokset 26,43 €. 35 eurosta jäi käyttämättä 8,57 €. Perjantaina vaihtuu neljäs viikko käyntiin.  Täällä blogissa päivitykset tulevat jälkijunassa, koska en ehdi aina heti tekemään postausta. Haasteviikko vaihtuu itselläni täällä kotisohvalla perjantaina. Yleensä ehdin kauppaankin paremmin vasta lauantaina tai sunnuntaina.  Mitä tehdä loppurahoilla? Nyt olisi mahdollisuus taas lisätä vaihtelua. Vaihtoehtoja: a) ostaa papuja ja linssejä b) säästää seuraavalle viikolle c) ostaa jotain kalliimpaa, kuten maustekastikkeita tai herkkuja d) ostaa valmiiksi lisää tärkkelyspitoisia, kuten hiutaleita ja jauhoja Mikä olisi paras vaihtoehto? Riippuu varmasti tavoitteesta. Alun perin tämän säästöhaasteen piti olla viikon kokeilu, seitsemän euron ostoskoreja lähikaupasta. Päätinkin sitten jatkaa, ihan mielenkiinnosta, ja koska ruokaa jäi. Elän siis koko ajan näillä ruuilla mitä olen ostoskoriin ostanut, tai kaapistani ostanut siirtämällä haastehyllylle, enk...

WFPB - Ruokaostokset 70 € - Maaliskuu 4, 207 €/kk

 (Muokattu , Setämieskastikkeita ei saa enää. ) Loput maaliskuun ruokaostokset. Yhteensä maaliskuussa parisataa euroa, joka on siis yli tavoitteen. Eipä hätää mitään, sillä tässä kuussa tuli myös jatkon kannalta isoja säästöjä. Kuten marmeladit, taatelia pitkäksi aikaa, sekä luomu rusinoitakin pitkälle kevääseen. Ja sen verran tehokkaat ovat ostokset, että ei ole vieläkään kiire kauppaan vaikka on jo huhtikuu alkanut. Syyhyttää toki lähteä katselemaan paljonko pakastevihannekset maksavat, ja keksisikö jotain inspiraatiota huhtikuulle. Vielä on pakkasessa marjoja, euron banaaneita, ja jopa perunaa voi käyttää C-vitamiininlähteenä nyt kun olen oppinut sitäkin syömään myös raakana. Kuiva-aineet eivät ole loppumassa, voi tehdä leipää, keittää puuroja, keittää spagettia, on tomaattisäilykkeitä, ananaskakkukin on vielä tekemättä. Pakkasessa on vaikka mitä. Eli pärjäisin vaikka viikonlopun yli vielä komeasti.    =10.02 € Tumma makaroni 1,85 €/kg x 1,6 kg = 2,96 e Punaiset linssi...

WFPB - Ruokaostokset - Elokuu 3 ja 4 - 100 €, n. 190 €/kk

Lisätty  2.9. linkki, uusi kokaru-kirja, löysin tänään. Hups ja haa, Tässä heti kirjalinkki niin ei tarvitse selata alas asti:)   https://www.suomalainen.com/products/kokaru-kokokasvisruoka Uutuus voi löytyä pian kirjastostakin jo, ks. lähimmän kirjastosi saatavuustilanne  https://www.finna.fi/Search/Results?lookfor=kokaru&type=AllFields Tekijät Pauliina Tervo / Ville Miettinen Nyt elokuun loput ruokaostokset, vuosi 2025. Noin 100 € parin viikon ostokset, tässä postauksessa on sekä aloiteltuja talvivarautumisia, että joka päiväistä lanttua ja leipää. Aloin hyvän sään aikana hamstraamaan talvivarastoja, tai ainakin etukenoa että kaikki tarvikkeet eivät lopu yhtä aikaa, kun lumi sataa maahan. Homma vielä jatkuu hyvän matkaa, kunhan ei ala menemään ihan hirveitä summia rahaa. Kertasijoitus on aina mietittävä, koska ruokien kanssa voi sattuakin jotain. Tulee vaikka äkillinen matka, ja sitten olisi tuhansilla euroilla ruokaa tyhjässä talossa? Ei sitä koskaan tied...

WFPB - Suomenpata - Nauris, omena, palsternakka, kaura

Yhden astian ruoka kokonaisista kauranjyvistä ja riisistä. Jompaa kumpaa tai molempia. Vihanneksena naurista, omenaa, ja palsternakkaa. Tein kaksi versiota, nauris-omena ja palsternakka-omena. Tämän voisi varmasti maustaa minkä vain pataruoan mukaan. Meksikonpata, italianpata tai vaikka chili sin carne. Siksi ajattelinkin että nimi voisi olla suomenpata, koska onnistuu kauralla ja kotimaisilla kasviksilla. Vaikka kotimaisuusaste ei täysin 100% olisikaan. Kotimaisuusaste lisääntyy vaihtamalla pavut härkäpapuihin. Ks.  härkäpavut, keittäminen. Ja tässä on osittain samoja ominaisuuksia kuin niillä pussihawaijinpadoilla ja -italianpadoilla, joita löytyi ennen vanhaan minunkin kaapistani. Ne olivat hyvä hätävara kun tarvitsi nopeasti ruokaa kattilallisen. Nyt voisi tehdä tästä hätävararuoan tekemällä tarvittavan maustesekoituksen valmiiksi.  Resepti-ideassa oli neljä lähtökohtaa: nopeus, alle puoli tuntia  kokonaisten kauranjyvien käyttäminen johonkin kasvisten keittoaika on ...