Siirry pääsisältöön

WFPB - Haudutuspata ja riisinkeitin

Olen lykännyt moninaisten keittiökoneiden hankintaa, muun muassa koska haluan pitää keittiön tasot tyhjinä.

Nyt päätin että on tullut aika luovuttaa taistelu, ja hankkia ne tasot täyteen keittiökoneita.

Tässä postauksessa kerron miten keittiökoneiden kanssa on lähtenyt sujumaan. Jos sinulla ei vielä ole näitä, niin tästä voit ehkä saada vinkkiä kannattaako hankkia ja mitä.

En tee nyt laitteiden tuotearvostelua teknisten ominaisuuksien osalta, vaan enemmän kyseessä on arvostelu arjessa. Mitä näillä tekee ja miten nämä soveltuvat tarkoitukseen, joka voi myös muotoutua tässä. 

Tarkoitukseni näille laitehankinnoille oli arjen helpottaminen ruuan laiton osalta, ja bonuksena toivon säästäväni myös sähköä.

Postauksen sisältö:

  1. Hankinnat, mitä ostin ja valintaperusteet
  2. Tilan käyttö
  3. Riisinkeitin
  4. Haudutuspata
  5. Valmiiseen pöytään
  6. Raaka-aineiden keittoajoista
  7. Reseptien etsiminen
  8. Keittoastian koko ja puhdistus
  9. Kuuden litran padan riittävyys
  10. Kahden litran padan riittävyys
  11. Sähkön säästäminen
  12. Ruuan laiton ajoittaminen
  13. Reseptipankki-idea
Lisätty 02/2025 resepti-ideaa loppuun..ja lisää on tulossa.

1. Hankinnat, mitä ostin ja valintaperustelut



Yhteensä alle viidellä kympillä sain Lidlistä sekä riisinkeittimen, että haudutuspadan.

Tykkäsin näistä siksi, ettei näissä ole numeronäyttöä. Haluan laitteita, jotka väännetään suunnilleen vain katkasijasta päälle/pois, ja sellaisia nämä melkein ovat. 

Toiminnoiltaan yksinkertaisimmat koneet ovat myös yleensä edullisin vaihtoehto. 

Hintaeroilla ei ole välttämättä paljoa väliä: Jos laitteen hinnan muuttaa päiväkäyttöhinnaksi jakamalla ostosumman vaikkapa kolmelle vuodelle, huomaa miten vähän varsinkaan pienet, kymppien tasolla liikkuvat summat kokonaisuuden kannalta vaikuttaisivat. 

Menee ja ostaa mieluisimman laitteen, johon sillä hetkellä on varaa. Edullisuus ei toki varmaan mitään haittaakaan, jos tuote samalla sattuu kelpaamaan. 


Säätövaihtoehtoja oli näissäkin silti. Haudutuspadassa oli valittavana alempi ja korkeampi lämpö, ja lämpimänä pito. 

Riisinkeittimessä on keittotila ja lämpimänä pito, ja takana virtakatkaisin.

Tarkemman ajastuksen tarpeeseen kannattaa varmaan nyt hankkia pistorasiaan ajastin.

Vaikka sanotaankin että haudutuspadan voi jättää päiväksi pöhisemään, niin ei sitä tiedä mitä sattuu ja parempi että se sammuu edes joskus, vaikka sitä ei olisi kukaan sammuttamassa.

Huomasin heti tarvitsevani vielä yhden laitteen. 

Samalla kun itselle ruoka pöhisee koko päivän, koirille ei ole silti mitään. Joutuisin tekemään kuitenkin ruokaa hellalla ja uunissa.

Löin Prismassa kärryyn Russel Hobbs kahden litran haudutuspadan. Se oli n. 35 euroa. 

Aiemmin pidin sitä liian pienenä, ja Lidlin koneet olivat halvempiakin. Mieli muuttui.

24 €  + 26 € + 35 € = 85 €. 

Alle satasella kolme uutta lelua keittiöön.

Päivitys 10/-23 ja -24 Vuosi myöhemmin hajosi riisinkeitin ja haudutuspata. Halkeama isossa  haudutuspadassa. Takuu Lidlin puolelta toimi täysin moitteettomasti, joten ei kaduta ostokset. Entinenkin riisinkeitin hajosi vuoden käyttöiällä, vaikka oli tutumpaa merkkiä. Kaikki siis hyvin.

Päivitys 2024: Russel Hobbsin haudutuspatakin särkyi lopulta huhtikuussa -24. Takuu oli vielä voimassa, ja Prismassa kuittia vastaan palautettiin rahat infopisteellä kortille, jolla olin ostanut.

Vaihtoehtona olisi ollut saada uusi pata tilalle, mutta lisäaikaa takuulle ei olisi tullut. 

Yksikään näistä laitteista ei siis kestänyt yli kahta vuotta, osa hajosi jo vuodessa. Ilman takuuta ei tulisi mistään mitään näiden kanssa.

2. Tilan käyttö

Keittiötasoilla nyt kuuden litran haudutuspata, kahvinkeitin, kahden litran haudutuspata ja riisinkeitin.

Laitteiden ympärillä pitää käyttäessä olla tilaa, koska ne kuumentuvat ulkopuolelta.

Riisinkeitin myös sotkee jonkin verran, eli räiskyttää höyrynpäästäjäreiän kautta kiehumisroiskeita, ainakin riisiä keittäessä.



Keittiötasolle mahtuu vielä mittalusikkasetti.

Tilat on siis lopullisesti nyt menetetty.

Mutta mitäpä tuossa tarvitsee muuta enää tehdä? Pilkon vihannekset leikkuulaudalla ja kerään muut tavarat aina heti pois.

Kun padat ovat tiskissä tai kuivumassa, kannattaa olla kannet päällä. Kaapeista voi muuten tipahdella jotain laitteisiin.

En aio laittaa jokaisen käyttökerran jälkeen piiloon, vaan tämä tulee olemaan pysyvä tilanne.


3. Riisinkeitin


Riisinkeitin osoitti heti kätevyytensä. 

Kun riisin mittasi ohjeen mukaan, sitä ei tarvinnut vahtia. Se ei palanut pohjaan.

Joillakin riisinkeittimillä tulee lupauksista huolimatta ruskea palaneempi kelmu pohjaan, ainakin aiempien kokemusten mukaan. 

Se ei välttämättä haittaa mitään, mutta ihan kiva ettei ollut nyt.



Arjen kannalta tämä on kätevä siihen, jos ruoka pitää saada alle puolessa tunnissa valmiiksi, mutta sitä ei jouda vahtimaan koska on muuta tekemistä.

Lämpimänäpitotoiminnolle se siirtyy automaattisesti kun riisi on valmista, joten ei ole kiire ehtiä syömään tai siirtämään välittömästi. 

Onneksi tällä voi keittää muutakin kuin tätä valkoista perus riisiä. Tein nimittäin ison annoksen heti, ja jo iltaan mennessä se alkoi tulemaan korvistakin ulos.


Löysin kätevän videon jossa pariskunta teki riisinkeittimellä vaikka mitä, joten aika monipuolinen laite kyseessä. Linkki alkaa kohdasta, jonka jälkeen kokkaaminen lähtee kunnolla vauhtiin. Klikkaa YouTubessa alkuun, jos haluat katsoa koko videon.

4. Haudutuspata



Haudutuspata ja riisinkeitin vaikuttavat olevan hyvä parivaljakko.

Laitoin haudutuspadassa valmistumaan kastikkeen päiväksi, ja sen valmistuttua riisinkeittimellä riisit.

Täysi lämmin ruoka valmiina ilman vahtimista lähes itsestään.


5. Valmiiseen pöytään


Yhtenä yönä koira herätti minut kolmelta aamulla.

Kun  olin muutenkin hereillä, päätin että jotain pitää laittaa aamuksi. En muuta keksinyt, ja laitoin 8 dl neljänviljan hiutaleita ja vähän päälle 2 l vettä haudutuspataan. 

Olipa mieletön tunne kun aamulla käveli keittiöön ja siellä olikin jo puuron tuoksu ilmassa. Oli ihan oikeasti elämys tavalliseen aamuun.

Nauratti vain, että suunnilleen kolmen minuutin hiutaleet valmistuivat nyt kolme tuntia. Mutta oli siinä lopulta ihan oikeasti järkeä. Kun miettii, mitä useimmat aamut ovat kun koirat haluavat ulos, puuro pitäisi keittää, kahvi pitäisi keittää ja juoda, jokainen asia poikii uuden asian ja kauhea ralli käynnissä. Verrattuna tähän että rauhassa tekee mitä tekee, ja saa sitten kävellä aamupalabuffettiin.

Haudutuspadan avulla mahdollistuu nyt myös paremmin tehdä puuroja kokonaisista jyvistä. 


6. Raaka-aineiden keittoajoista


Kokeilin tehdä keittoa haudutuspadalla.

Huomasin, että on alettava tehdä muistiinpanoja eri ainesten kypsymisajoista. 

Eri vihannekset tarvitsevat edelleen eri keittoajat. 

Ehkä teen kaapin oveen listan "linssit 2 h, perunat 3 h" tai mikä ikinä nyt onkaan se aika kullekin. 




Keittoa tehdessä laitoin ensin porkkanat ja linssit, ja pian myös perunat.

Jonkin ajan kuluttua lisäsin bataatit ja lehtikaalit. Tässä kohtaa meni pieleen, eli bataatit kiehuivat lopulta aivan ylikypsiksi. Lehtikaalista ei tietoakaan, jäikö siihen vitamiineja vai ei.


7. Reseptien etsiminen


Olisi hyvä löytää tai kehittää yhden kattilan reseptejä, joissa kaikki ainekset voi varmasti laittaa samaan aikaan.  

YouTubessa löytyy WFPB- tyylisiä kun laittaa esimerkiksi "slow cooker vegan no oil" tai "crock pot vegan" no oil ja mitä tarkemmin sitten haluaakaan. Yleensä sieltä alkaa nousta myös Instant Pot - reseptejä, vaikka sehän on ihan eri asia. Painekeitin.

Joudun nyt ensin varmaan välillä luopumaan tietyistä vaatimuksista. Ruuasta vaan tulee sitten välillä mitä tulee, jos ei sen äärellä jaksa koko päivää arpoa.

Ruokaostoksetkin olin suunnitellut ihan eri pohjalta, ja sävellän nyt lennossa näihin laitteisiin.

Lyhyen keittoajan jutut voi keittää kattilassa, ja lisätä valmiiseen keittoon.

Makaroni mainittiin laitteen ohjeissa ruokana, joka kannattaa tehdä erikseen muualla kuin haudutuspadassa.

Linssit pyrin liottamaan n. tunnin ajan ennen käyttöä, tai vähintään annan lämmetä porkkanoiden kanssa ennen muiden ainesten lisäämistä. Raa-at pavut aion keittää vielä tavallisessa kattilassa toistaiseksi, yön yli liotuksen jälleen.

Kokonaiset puuronjyvät ja kuivat herneet liotan yön yli ensin, ja valmistan sitten haudutuspadassa.


8. Keittoastian koko ja puhdistus




Tiskikoneeseen kun teki tilaa, kuuden litran keramiikkapata mahtui sinne.

Yritin yhdesti tiskata sitä käsin, mutta sen käsittely pienessä tiskialtaassa oli vaikeaa. Ajan kysymys milloin se lentää käsistä.

Vettäkin menee vähemmän, kun en yritä vesinoron alla sitä käännellä kohta kohdalta. 

Riisinkeittimen kattila oli vain pikku kippo, ja helppo pyöräyttää tiskiin.

Kahden litran keramiikkapata oli helppo tiskata käsinkin.


Outo rinki muodostui heti. Tuo vaalea tahra muuttuu joka käyttökerralla, ja lähtee etikalla pois.

Ilmeisesti kalkkia siis.

Neljän tai kahden litran kattila olisi kätevämpi, jos ei halua käsitellä raskasta pataa. 

Laitan padan kuivumaan pyyhkeen päälle. Tarvitaan siihenkin tilaa, mutta onneksi nyt ei tuota hellaa tarvitse mihinkään joka päivä. Hellan nupitkin voi irrottaa, ettei koira niitä väännä.

Pitää myös hankkia lisää kauhoja. 

Keittopadan kallistaminen täytenä on hankalaa, ja pienellä kauhalla ruuan lappaminen rasioihin hidasta. Siirtääkseni keitot rasioihin päädyin äyskäröimään puolen litran rasialla, kunnes pata oli sen verran tyhjempi että sen sai nostettua.


9. Kuuden litran padan riittävyys


Isossa haudutuspadassa on se hyvä puoli, että kaiken vaivannäön tai odottelun jälkeen saa kuitenkin pariksikin päiväksi sapuskaa. 

Sama voi olla myös huono puoli koska ruuan ollessa pahaa, sitäkin sitten riittää.

Tämä keitto vaikutti ensin siltä, että mitähän tuli taas tehtyä. 

Jos teen tavallisen arkisen perunakeiton ja maustaminen ei ihan nappiin onnistu, siitä ei haudutuspadan ansioista tule mitenkään sen kummempaa kuin kattilassakaan.

Seuraavana päivänä tämä keitto alkoi maistua vetäydyttyään. Onneksi.

Saman tien vain jo puuro tulemaan ja riisinkeittimessä jotain, niin saa vaihtelua.


10. Kahden litran padan riittävyys


Pienen 2l haudutuspadan kanssa tarvittaisiin tarkempia reseptejä mittojen osalta.

Se tulee tosi pian täyteen sillä tyylillä, että pilkkoo vain ensin tuota, sitten tätä ja lisäilee. Kohta huomaa, että osa aineksista ei enää mahdukaan.

Onneksi on nyt isokin pata, jossa puolestaan ei ole sitä ongelmaa. 

Tästäkin piti tulla vaikka mikä ruoka, mutta lisättyäni linssit, porkkanat ja perunat, sinne mahtui enää pari lehtikaalin lehteä. Taas tuli sama keitto.

11. Sähkön säästäminen




Sähköä näillä laitteilla varmasti säästyy. Vielä kun jäähdyttää valmistetun ruuan parvekkeella, säästää jääkaappienergiaakin.

Kannella suljetut padat ja riisinkeitin eivät hukkaa energiaa, kuten hellalla kuohuvat kattilat usein.

Isoja määriä kun tekee, ei tarvitse kokata joka päivä.

Uunia lämmittäessä tulee yleensä lämmittäneeksi ison tilan vähäiselle ruualle. Huonekin usein lämpenee, ja siitä huomaa miten sitä lämpöä karkailee. Riippuu toki vähän uunista.

Nyt en ole näiden laitteiden ansiosta koko viikolla käyttänyt hellaa tai uunia. Vasta eilen perjantaina tein ranskalaiset uunissa, ja parit banaanikeksit.

Haudutuspadalla voisi tehdä leipääkin. Opiskelut ovat kuitenkin vielä niin alussa tämän asian suhteen, että teen uunissa jotkin jutut edelleen. 


12. Ruuan laiton ajoittaminen



Ajoittaminen vaatii nyt opettelua. 

Olin tähän aamiaiseen ihan tyytyväinen, äidin tekemät etikkakurkut ja kaikki. Ei siinä. Mutta ei olisi ollut ihan se ykkösvalinta kuitenkaan aamu viideltä.

Kun syö entisiä pois, ja unohtaa laittaa seuraavat tai se ajoitus ei natsaa, niin pian huomaat että aamupalaksi on enää vetistä velliä ja näkkileipää. Seuraavaksi saat ruokaa neljän tunnin päästä, jollet tee mikrossa jotain tai sitten ala kokata kattilassa.

Jos on pitkä päivä, lämpötilan voi laittaa alhaiseksi jotta ruoan valmistuminen kestäisi vähintään 8 tuntia.

Toisinaan voi käyttää lämpimämpää asetusta, jotta ruoka tulisi alle viidessä tunnissa valmiiksi. Ajastimella laitteen voisi ajastaa lähtemään vaikkapa yöllä käyntiin. MUOKKAUS: Ohjeissa lukikin, ettei saa käyttää erillistä ajastinta.

13. Reseptipankki-idea

Välillä pitäisi vähän edes tietää, mitä ruokaakin on tekemässä. Siinä kun pyörii vasemman jalkansa ympäri keittiössä ja availee kaappeja miettien vaihtoehtoja, niin tehokasta peliaikaa valuu koko ajan kankkulan kaivoon.



Kahdesti olen onnistunut tekemään melkein saman keiton, vaikka yritin tehdä jotain ihan muuta. Oli tarkoitus lisätä makaroni jälkeenpäin, ja jotain aineksia. Unohtui, ja myöhästyin.

Kannattaa varmasti tehdä mahdollisimman pian reseptipankki, ja laittaa ohjeita ihan teipillä jääkaapin oveen. Näin pystyy edistämään asioita silloinkin, kun aivot eivät ole käytettävissä.

Ok, jokohan siinä oli kaikki?

Jos jotain herää, laita kommenttia. 

Kiitos kun luit ja toivottavasti sait ideoita arkeen.

Palataan taas.

Riisinkeittimessä kauraa: Suomenpata, naurista, omenaa ja palsternakkaa
Riisinkeittimessä hirssiä , sis. papukastikeidea hirssille
Keltainen riisi, riisinkeittimessä kukkakaaliakin, mausteena mm. rosmariini ja kurkuma, sekä keltainen kastike joka muistuttaa riisin kanssa entistä "kanaviillokkia" vähän idealtaan.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

WFPB - Ruokaostokset 89 € - Toukokuu 3 j a 4, 169 €/kk

 Loput toukokuun ruokaostokset eli toukokuu 3 ja 4. Oli painovirhepaholainen ensin otsikossa, toivottavasti et ehtinyt hämääntymään. Osa näistä ostoksista ei ollut ihan tavallisia, vaan hamstrasin lähikaupan tarjouksista tuotteita. Tuli jopa 169 €/kuukaudessa, kun laskin toukokuun ostokset yhteen. Säilykkeitä nyt hamstrasin lähinnä. Niillähän on monesti kalliimpi kilohinta kuin tuorevihanneksilla, joten kiva että löytyi säästötarjouksia. Lisäksi kuluja nostatti kauramaidot, ostin 6 purkkia kerralla.  Toinen yli kymmenen euroa meni pelkkään ruisleipään. Löysin tarjouksesta tosi hyvää luomua ruishapanjuurileipää. Vaikka nyt tulikin maksamaan kerralla hieman enemmän, niin pitkässä juoksussa säästän kun sain halvalla leivät, pitsatarvikkeet ja hillot. Käytän näitä säilykkeitä pitsan täytteinä sen takia, että ovat valmiiksi kypsiä eikä tarvitse esikypsyttää. Tuoreet sienet ja muut kasvistäytteet pitää usein paistaa/keittää ensin, muuten ne voivat olla raakoja pitsassa. 80 € + 89 € ...

WFPB - Ruokaostokset 80 € - Toukokuu 1 ja 2

 Toukokuun ruokaostoksia kahden ensimmäisen viikon ajalta, toukokuun viikot 1 ja 2.  Ruukkubasilika 2x 1,45 € = 2,90 € Luomu paseerattu tomaatti 0,88 €x 2 = 1,76 € Luomu borlottipapu 2 x 0,82 € = 1,64 € Banaani 1,79 € x 1,424 kg = 2,55 € Omena 1,09 € x 0,862 kg = 0,94 € Kirsikkatomaatti 2,99 € Kurkku 1,49 € x 0,260 kg = 0,39 € = 13,17 € Lidlistä nämä. Oli onneksi niin vähän jonoa, että ehdin pikaisesti ottaa kuvan. En siis ala kameran kanssa leikkimään, jos näen yhdenkin ihmisen takanani. Harkitsen siirtymistä vanhanaikaiseen systeemiin, jossa levitän ostokset kotona, ja kuvaan vanhalla digikameralla. Nyt olen tehnyt niin, että aina jos on mahdollista, kuvaan ne jo kaupassa tai vaikka ulkona autossa. Jostain syystä ostosblogin pitämisessä kuormittaa eniten, jos ei saa tulla kotiin ja laittaa heti ostoksia kaappiin. Vaikka tavallaan vaivalloisuusastekaan ei hirveästi siitä muutu, miten tekee.  Saa nähdä mikä systeemi tulee olemaan, vai kaikki vuoron perään. Heräteostokset ...

WFPB - Ruokaostokset 85 € - Kesäkuu 1, 2, ja 3

Kesäkuun ruokaostokset kuun alusta juhannukseen asti. Eli noin kolmen viikon ostokset. Jaettuna kolmella on jotain 26-27 euroa viikossa.  Tavallaan vähän, mutta sain silti toki rahaa kulumaan. Tässä siis ensin ne varsinaiset ruokaostokset, ja eväitä ja ulkonasyömisiähän en laske. En tosin ulkona ravintolassa syönyt, mutta ostelin jotain aina auton etupenkille siinä kun menin ja tulin. Hyvää juhannusta samalla! Kesäkuu alkoi näillä. Säästääkseni kirjoitusenergiaa olen nyt pyrkinyt ottamaan kuitista kuvan, siinä kun näkyy kilohinnat samalla. Samoin näemmä kassan virheitä: Tässä on peritty kahdesti appelsiinit 1,49 €/kg, vaikka toiset olivat mandariineja ja appelsiinit jotain yli 2-3 euron.. En ole vieläkään oppinut tarkistamaan kuittia heti, otan siitä jopa kuvan enkä silti katso mitä siinä lukee. Tämä virhe sattui mahdollisesti olemaan minun edukseni. Lisätietona :/jälkikirjoituksena:  Kirsikkatomaattirasia  2,89 €, 500g..Tarkoittaa että kilohinta alle 7 €. Halvempia siis ...

WFPB - Ruokaostokset 55 € - Kesäkuu 3 ja 4 - Dr. John McDougall 1947 - 2024

Tervehdys lukijat! Vastikään tuli murheellinen uutinen, ilmoittivat Instagramissa  Dr. John McDougallin kuolleen 77 -vuotiaana. Hän oli kokokasvisruokavalion kannalta merkittävä, ellei sitten jopa kehittäjä. Ainakin pioneeri, joka on potilaiden hoitamisen lisäksi ollut mm. vaikuttamassa USA-ssa lainsäädäntöihin ja pitänyt tv-ohjelmia ja radio-ohjelmia, pitänyt kovaa ääntä kokokasvisruokavaliosta. Tai enemmänkin tärkkelyspohjaisesta ruokavaliosta.  70-luvusta asti. Instagramissa  Dr. Esselstynkin kirjoitti  lähteneensä seuraamaan Dr, John McDougallin kautta Whole Food Plant Based - ravitsemusta: "ᴀ ʙᴇᴀᴄᴏɴ ғᴏʀ ᴍʏ ᴛʀᴀɴsɪᴛɪᴏɴ ᴛᴏ ᴡʜᴏʟᴇ ғᴏᴏᴅ, ᴘʟᴀɴᴛ-ʙᴀsᴇᴅ ɴᴜᴛʀɪᴛɪᴏɴ." Dr. Esselstyn on lääkäri, jonka itse löysin ensin ja kuvittelin aluksi, että hän on se kehittäjä. Kaikkea sitä oppii aina, kerralla ei voi näin laajaa kokonaisuutta omaksuakaan. Katsotaan ostosten jälkeen miten Dr. John McDougall oli myös ruokaostosten kunkku, ja neuvoi miten niitä tuoteselosteita oikein luetaa...

WFPB - Suomenpata - Nauris, omena, palsternakka, kaura

Yhden astian ruoka kokonaisista kauranjyvistä ja riisistä. Jompaa kumpaa tai molempia. Vihanneksena naurista, omenaa, ja palsternakkaa. Tein kaksi versiota, nauris-omena ja palsternakka-omena. Tämän voisi varmasti maustaa minkä vain pataruoan mukaan. Meksikonpata, italianpata tai vaikka chili sin carne. Siksi ajattelinkin että nimi voisi olla suomenpata, koska onnistuu kauralla ja kotimaisilla kasviksilla. Vaikka kotimaisuusaste ei täysin 100% olisikaan. Kotimaisuusaste lisääntyy vaihtamalla pavut härkäpapuihin. Ks.  härkäpavut, keittäminen. Ja tässä on osittain samoja ominaisuuksia kuin niillä pussihawaijinpadoilla ja -italianpadoilla, joita löytyi ennen vanhaan minunkin kaapistani. Ne olivat hyvä hätävara kun tarvitsi nopeasti ruokaa kattilallisen. Nyt voisi tehdä tästä hätävararuoan tekemällä tarvittavan maustesekoituksen valmiiksi.  Resepti-ideassa oli neljä lähtökohtaa: nopeus, alle puoli tuntia  kokonaisten kauranjyvien käyttäminen johonkin kasvisten keittoaika on ...

WFPB - Ruokaostokset 50 € - Tammikuu 2

Tässä tammikuun ruokaostoksia. Ostoskorit sekä Lidlistä että Prismasta. Laitoin selostuksia mitä näistä voi nyt tehdä, ja linkin reseptipostaukseen. Reseptit ilman lisättyä rasvaa, ja vähäsuolaisesti ja -sokerisesti, sekä ilman eläinkunnantuotteita, vegaanisia. Lidlistä ensin 32,78 eurolla, Prismaan lähdin koska sieltä saa kaskinauriita. Prismaan meni 11,67 €. Ostoskorivertailu ei nyt kerro kumpi kauppa on halvempi, kävin muuten vain molemmissa. Lidlissä mietin otanko kärryn vai korin, ja päädyin koriin koska se toimii ostosrajoittimena. Jos en jaksa kantaa ostoskoria kassalle, niin sittenhän ruokaa on enemmän, kuin yksi ihminen tarvitsee viikossa? Ajatellen mitä on jo kotona valmiina. Kori tuli niin täyteen, että jouduin pakastevihannekset kantamaan toisessa kädessä. Se on heräteostosten varma merkki. Tärkkelyspitoisia siis on, hiutaletta, spagettia, papua, jyviä ym. Siksi ostin vain 6 kiloa perunaa ja pari pussia pastaa. Niistä ei tule viikon tai kahden viikon kalorit, vaan ne riittä...

WFPB - Ruokaostokset - 35€/vko budjettihaaste - Viikko 3

 Kolmannen haasteviikon ruokaostokset 26,43 €. 35 eurosta jäi käyttämättä 8,57 €. Perjantaina vaihtuu neljäs viikko käyntiin.  Täällä blogissa päivitykset tulevat jälkijunassa, koska en ehdi aina heti tekemään postausta. Haasteviikko vaihtuu itselläni täällä kotisohvalla perjantaina. Yleensä ehdin kauppaankin paremmin vasta lauantaina tai sunnuntaina.  Mitä tehdä loppurahoilla? Nyt olisi mahdollisuus taas lisätä vaihtelua. Vaihtoehtoja: a) ostaa papuja ja linssejä b) säästää seuraavalle viikolle c) ostaa jotain kalliimpaa, kuten maustekastikkeita tai herkkuja d) ostaa valmiiksi lisää tärkkelyspitoisia, kuten hiutaleita ja jauhoja Mikä olisi paras vaihtoehto? Riippuu varmasti tavoitteesta. Alun perin tämän säästöhaasteen piti olla viikon kokeilu, seitsemän euron ostoskoreja lähikaupasta. Päätinkin sitten jatkaa, ihan mielenkiinnosta, ja koska ruokaa jäi. Elän siis koko ajan näillä ruuilla mitä olen ostoskoriin ostanut, tai kaapistani ostanut siirtämällä haastehyllylle, enk...

WFPB - 35 €/vko - Ruokabudjettihaaste - Viikko 2. - Mitä kaapissa? Ruokaostossuunnitelma

Budjettihaaste kesti seitsemän päivää. En lähtenytkään kauppaan heti, ostamaan marjoja ja kaikkea mikä haasteviikolla puuttui. Aion jatkaa toisen viikon 35 euron viikkobudjettia. Nyt kun aloitan uuden viikon (2.), käytän pesämunana niitä ruokia mitä jäi jäljelle. Kaapissa on haasteen jäljiltä: 1 dl punaisia linssejä n.700 g jauhoja n. 500 g kaurahiutaleita 1 prk paseerattua tomaattia keräkaali, aukaistu pari kiloa perunoita  Jääkaapissa mealprepattuna sunnuntaipäiväksi kastiketta, rieskoja, banaanikeksiä muutama. 1kg perunoita keitin viimeisen haastepäivän iltana, ja jätin taas 200 g syrjään uusia rieskoja varten. Sitä voi ihmetellä, että onpa nyt kallis haaste, eikä mitään erikoistakaan syöty. Puuroa, banaania, pottua lanttua ja porkkanaa. Mutta: Kun ottaakin huomioon mitä jäi jäljelle, seuraavalla viikolla voi mahtua jo marjojakin. Ostossuunnitelma on tehty, ja esittelen sen tässä postauksessa. Tämä postaus on jatkoa 35 euron viikkoruokabudjettihaasteelle. Nyt on alkamassa uusi v...

WFPB - 800 grammaa kasviksia päivässä

Nyt on mediassa puitu uutta ravitsemussuositusta. Puoli kiloa kasviksia ei enää riitä päivässä, vaan on syötävä 800 g. Testasin, miltä se voisi näyttää. Suunnittelin että tämähän on helppoa. Kun on kokokasvisruokavaliolla, niin eihän sitä muuta syödäkään, ja näin ollen suositus saavutetaan leikiten. Kokosin astiaan hevi-tuotteita jääkaapista. Laitoin ihan puntarille, taarasin ja katsoin että tuleeko 800 g. Sitten tietysti piti syödäkin. No, ei se ihan niin helppoa ollutkaan saada syötyä säntillisesti saman päivän aikana kaikki, mitä sain 800grammaan mahtumaan. Keksin aloittaa tämän testin vasta, kun olin jo aamupalat syönyt.  En siis testannut mitenkään kellon mukaan syödä näitä aamusta alkaen. Tein kuitenkin ruuaksi niin, että noin 24 h sisällä tuli syötyä tämä koko kasa, sitten lopulta. Se suositus oli 500-800g päivässä? Mennään nyt sen isomman numeron mukaan. Otin ensin ison lantun, ja luulin että tässä on suurin osa siitä kahdeksastasadasta grammasta. Ei ollutkaan, kuin vasta p...

WFPB - Ruokaostokset 7 € - Lokakuu 4 - 80 €/kk

Ruokaostospostauksen aika.  Katsotaan mitä tuli. Vältin ostelua ja kaupassakäyntiä, että saisin lokakuun ruokakulut alas.  Kaupassa kävelin vaikka minkä herkullisen ohitse. Haksahdin silti kalliiseen pikaruokaan, josta kuvat alempana. Tumma makaroni 1, 13€/ kg 400g,0,45  € X 2 = 0,90 € Omena Suomi 0,386 kg x 2,49  €/kg = 0,96 € Satsuma 0,99 €/kg x 0,564 kg = 0,56 € Ruukkupersilja 1,07 € Ruustinnan salaatti 1,79 € Piti laittaa koti mahdollisimman edustavaan ja sievään kuntoon hetkellisesti, ja siksi laitoin näitä ruukkuihin pöydille. Ostin tulilatvankin. Se maksoi vain alle 3 euroa Lidlissä, näillä pystyi täydentämään sisustusta vielä sitäkin halvemmalla. Salaattipurkin viereen mandariini- ja omena-asetelma. Edullista sisustamista hyötykasveilla. = 1,69  € Kauramaito Prismasta. Varsinaiset ruokaostokset tekivät n. 7  € , huvituksiin 7,90 € eli Picnicissä nautittu patonkisämpylä. En laske ruokakuluihin, mutta pitää tilittää jotta en ensin kerro vain koko...