Siirry pääsisältöön

WFPB - Syksyinen keitto - Linssit, ohra, peruna ja porkkana

Syksyinen keitto. 

Laitan syksyisin keittoihin lanttua ja vaikka mitä kasveja, mutta nyt päätin että rajataan kasvilaatujen määrää vähän, että voi paremmin luottaa lopputulokseen. 

Varsinkin jos ottaa keiton ruokatermarissa mukaan, on kiva jos ruoan laatu pysyy tasaisena, eikä siitä aiheudu liikaa yllätyksiä ruokailuun.



Käytin tähän rikottuja ohrasuurimoita ja vihreitä linssejä. 

Jos ei satu ohrasuurimoita olemaan, niin voit laittaa ihan hyvin pelkkiä linssejä, tai muita vaikkapa ateriajyviä.

Syksyinen keitto, ainekset:

  • 1 dl vihreitä linssejä
  • 1 dl rikottuja ohrasuurimoita (Myllyn paras keltainen paketti)
  • 200-300 g porkkanaa
  • vettä
  • Jauhoisia perunoita (esim. Afra) n. 800 g
  • 1,5 dl paseerattua tomaattia

Mausteet:

  •  1/4 tl maustepippuri, jauhettu
  • 1/2 - 1 tl mustapippuri, rouhittu tai myllystä
  • 2 rkl kuivattua persiljaa
  • 1 rkl sinappia
  • 1 rkl ketsuppia
  • ( 1/2 - 1 tl soijakastiketta, halutessa)
Edit, 31.10. TAI mausteeksi: n. 2 tl suolatonta jauhelihamaustesekoitusta. Kokeilin, ja oli hyvää. Sinappi taisi unohtua, ei haitannut.
Pilko porkkanat ja perunat.
Laita linssit, ohrasuurimot ja pilkotut porkkanat veteen kiehumaan. Lisää mauste- ja mustapippuri. Ja persilja. Anna kiehua 10-15 minuuttia.

Lisää sitten perunat, ja vettä niin että peittyy. Anna kiehua vielä 15-20 minuuttia. Sekoita välillä, niin perunoista irtoaa suurusta. Lisää lopuksi sinappi, ketsuppi ja paseerattu tomaatti.

Valmista. Maista keittoa kun se vetäytyy, ja jos huomaat sen olevan liian makeaa, voi tujaus soijakastiketta tehdä hyvää. Tasapainottaa hieman, ja antaa lisää umamia jos tarvitaan.

Kuvia työvaiheista:



Linssit, ohrat ja porkkanat ensimmäisenä kiehumaan. 

Linssien keittoaika on kuitenkin 20 -30 min, niin että hajoavat varmasti kunnolla keittoon. Porkkanatkin on kiva saada pehmenemään. 


Porkkanoista voi irrota paljon makeutta, ja siksi lisäsin pienen tujauksen soijakastiketta optioksi mausteluetteloon. 

Soijakastiketta ei välttämättä aina tarvita, se riippuu mausta ja siitä, mikä se lopputulos on. Viimeksi taisin laittaa vähemmän porkkanaa, joten makeus ei tullut liikaa läpi.

Mittasin 1/4 tl maustepippuria.

Pippurimyllystä jauhoin mustapippuria. Sitä oli nyt melko vähän. 

Jos pidät keitosta jossa on enemmän poltetta, kannattaa laittaa mustapippuria enemmän. 


Linssit, ohrat ja porkkanat kiehumassa mausteiden kanssa.

Laitoin ajastusta 15 minuuttia, ja pilkoin sillä välin perunat. 


Vettä keitin vedenkeittimessä valmiiksi lisää, että saa taas peitettyä.

Kolmen litran kattilaan mahtui tällä kertaa sopuisasti n. 800 grammaa perunaa. 

Perunat kypsyvät noin 15 - 20 minuutissa.


Kannattaa sekoitella välillä. Kun keitto alkaa olla valmista, hyvä tarkkailla myös ettei ala pohjaan palamaan. Paksu suurus on kehittymässä.

Itsehän melkein poltin yhden keiton jo, mutta onneksi se pelastui vielä.

Kun keitto on valmista, kannattaa lisätä sinappi, ketsuppia ja paseerattu tomaatti. 

Sitten voi vielä kuumennella, mutta näiden lisäämisen jälkeen se alkoi sitten oikein helposti palamaan pohjaan, ainakin teräskattilassa.

Keitto on valmista. 

Hyvä keitto ulkoiluun ja moneen aktiviteettiin. 

Pientä hienosäätöä tuo maku ehkä tarvitsee välillä, milloin suolaisuutta tai milloin tulisuutta, mitä milloinkin se voi kaivata.

Mutta nälissään tästä ei tarpeekseen meinaa saada. Ruokaisaa ja hyvää. 

Ohrasuurimoita on erilaisia, ostin kerran jotain eri merkkisiä, ja niistä tuli yllättäen ihan kuin mannapuuro. Paljon pienempiä, valkoisia. Tässä paketissa on melko rouheita rakeita, ja käytän kaalikeittoihin ja nyt tähän keittoon, ja ruskeaan risottoon, esimerkiksi. 

Tämä paketti on tyypillinen kestotuote kaapissani, eli en saa millään tätä kulumaan.

Silti ostan yhä uudelleen ja uudelleen, ja jälleen oli päiväys kesällä mennyt. 

Jos näitä laittaa keittoon liikaa, alkaa muodostua ohrapuuro. Siksi en yli desilitraa yleensä laita. Riippuu toki keittoajastakin meneekö puuroksi, mutta koen että helpointa olla vain laittamatta liikaa.

Hetken aikaa imeydyttyään neste olikin hävinnyt. 

Eipä haittaa, koska nythän se vasta kiva oli. Nestettä voi aina lisätä toki.

Puolukka sopi hyvin. Tulee mieleen myös tuore persilja, ja vaikka ripaus jauhelihamaustetta päälle. 

Kiitos kun luit, toivottavasti keitto onnistuu, jos kokeilet.

Muita keittoja: 


Kommentit