Siirry pääsisältöön

WFPB - Ruokaostokset 65 € - Tammikuu 3 ja 4

Tammikuun loput ruokaostokset parin viikon ajalta, eli kolmas ja neljäs viikko tammikuussa 2026.

Lisätty linkki kylmälaukkuun

Kaksi reissua kauppaan, molemmat pikareissuja niin, että juoksin vain kärryn kanssa kaupan läpi.

Järkevin valinta tässä kuussa olisi ollut Lidl, koska siellä on hedelmät ja vihannekset olleet -30% ja kerkesin Lidlissä tekemäänkin pienen reissun. Pääasiallisesti ostokset silti Prismasta, ihan siitä syystä että kätevin ettei tarvitse pysähdyksiä tehdä, kaikki samasta kaupasta. Lidlissä en ole nähnyt esimerkiksi assistentin tarvitsemia nautarullia, joita saa Prismasta.

Nostelin kouralla tavaraa kärryyn. Valikoimatta liian tarkkaan mitä ostaisin, käytin nyt hyödyksi tottumusta ja kategorioita, eli tärkkelyspitoiset, vihannekset, hedelmät.

Jos jokaista laatua on kärryssä, voi lähteä kaupasta pois. Kassan kautta tottakai. Kilohintaraja oli 2,5 - 3 euroa, eli en alkanut etsimään mitään euron tuotteitakaan. Vaikka mitä pienempi kilohinta, sitä paremmat säästöt.

Muistan jo suunnilleen ulkoa mistä ne halvimmat löytyvät, joten senkään takia en jäänyt liikaa ihmettelemään. Juureksia ei tällä kertaa tarvinnut, porkkanasoseita oli, ja nyt on vielä kaksi kiloa lanttusosetta jäljellä joulun tarjouksista.

Kestokassi ja muovipussi kantovälineenä, ja kaiken on mahduttava niihin. Hyvä olla tällainenkin rajoitin, ettei tule ostettua ihan liikaa ruokaa, ja nähtyä suhteetonta vaivaa ostosten raahaamisessa.

Kauramaidot, mausteet ym jos muistaa, jos jotain jää niin ollaan ilman tai lähikaupasta. Lähikauppaan ei nyt tarvinnut kuitenkaan lähteä ja tammikuu alkaa olla ohitse.



16,91 €

Coop punaiset linssit 3,95 €/kg, 400 gx2 =3,16 €
Coop vihreät linssit 3,95 €/kg, 400 g = 1,58 €
Täysjyväspagetti 0,89 €/500g x 2 = 1,78 €/kg
Tumma Makaroni 1,88 €/kg, 400g, 0,75€x 2= 1,5 €
Bataatti 1,98 €/kg x 1,354 kg = 2,68 €
Peruna 2kg 0,84 €/kg x2pussia = 3,36 
Xtra  Parboiled riisi Kampanjahinta 2,85 €
3,38 € 1,43 €/kg
Voimassa 22.6. asti

Tärkeimmät ostokset eli tärkkelyspitoiset. Jos  viikoksi haluaa ruokaa 100% varmasti, kannattaa ostaa jotain 4-5 kiloa, jauho-, hiutale- ja jyvämuotoisia, spagettia jne. Tässähän on yli sen, tarkoitus oli että riittää 2 viikkoa ja kotona oli myös valmiina, siksi nämä riittivät hyvin.
Jos ostaa perunaa niin yksi kahden kilon pussi riittää laskennallisesti arviolta päiväksi.

Eri laatuja sekoittelemalla saa hyvän setin erilaisia ruokia, lohturuokaa makaroneista ja spageteista, joihin voi yhdistää perunoita. Keittoja voi tehdä ja muuseja perunoista. 
Jauhoista saa leipää ilman hiivaakin, sekoittamalla perunamuusiin ja tekemällä rieskoja.
Jauhoista ja hiutaleista voi keittää puuroja, jos jaksaa jauhopuuroja vahtia. Nehän palavat herkästi pohjaan, mutta onneksi on keksitty että kylmälaukkuun voi laittaa kypsymään, sitten on haudutuspadat yms.
Eli koskaan ei joudu pulaan, osa jauhoista kannattaa tehdäkin leiviksi tai lätyiksi heti, niin on ruokaa vaikka tulisi sähkökatko.
Nämä tärkkelyspitoisiksi sanotut ovat tärkeimmät ruuat kokokasvisruokavaliolla, en voi sitä kyllin korostaa ikinä. Osa niistä voi olla ns. proteiininlähteiksi sanottuja, kuten linssejä ja papuja, mutta nekään eivät ole niin tärkeitä kuin iso ruokamassa joka koostuu niistä muista. Proteiinista en ole huolissani yhtään, desi tai pari linssejä keittoon ja se on siinä. 1 dl linssejä sisälsi ainakin viimeksi Finelin mukaan noin about saman verran proteiinia kuin kilo perunaa, sivuhuomiona.
Se mikä sopii kenellekin, onko se peruna vai makaroni, mikä viljalaatu ym. vaihtelee sitten yksilöiden välillä.

Monelle lukijalle tämä on jo tuttu asia, mutta ei sitä tiedä jos uusia lukijoita saapuu paikalle.
Jotka ette ole ehkä kuulleetkaan kokokasvisruokavaliosta vielä.




Kiinankaali 3,77 €/kg x0,533 kg= 2,01 €
Xtra kurkku 1,78 €/kg x 0,270 kg =0,48 €

Vihanneksia. Xtra kurkku oli kotimaista, löytyy halvemmalla hinnalla koska nämä ovat jotain käyriä kurkkuja.
Kiinankaali on hyvä rapea salaatti, tulee halvemmaksi kuin monet muut salaatit ja on ihan arvokas ravintokasvi vaikka onkin vaalean värinen.




4,49 €
Ruukkupersilja 1,09 €
Ruukkubasilika 1,25 €
Mandariini 2,15 €/kg

Makua elämään, pakastin heti ruukkuyrtit. Talvella nämä eivät tahdo säilyä edes kotimatkaa kunnolla,
joten en ala näitä elättämään pöydällä, vaan heti pakkaseen.
Lidlistä tuli myös heräteostoksena pussillinen jotain sitruksia, mandariinit, klementtiinit, millä nimellä näitä aina onkaan.


= 7,9 €

Puolukka 6,2 €/kg 2 x 1,24 € =2,48 €
Ruotsalainen mustikka 10,84 €/kg = 5,42 €/500g 



Prismasta 13.1.2026 
6,97 €
  • Banaani 1,39 €/kg 1,460 kg = 2,03 €
  • Päärynä conference 2,08 €/kg x 1,370 kg=2,85 €
  • Sitruuna luomu 3,47 €/kg x 0,182 kg = 0,63 €
  • Appelsiini 0,99 € x 1,505 kg = 1,49 €

Prismasta  13.1.2026 ei kun 24.1.2026 
=8,23 €+ 3 €=11,23

Päärynä 2,19 €/kg x 1,068 kg  = 2,34 €
kurkku 1,78 kg x 0,298 kg = 0,53 €
nauris 0,377 kg x 2,28 €/kg = 0,86 €
Banaani 1,39 €/kg 1,640 kg kg = 2,28 €
omena 2,38 €/kg x 0,933kg = 2,22 €
Keräkaali luomu, unohtui kuvasta 0,628  kg 2,98 €/kg

+
Samat hedelmäostokset hain toissapäivänä eri määrät. Hups, tuli sama kuvakin kahdesti mutta tässä uusi kuva:



9,79 €
Peruna 2kg 0,84 €/kg =1,68 €
Kiinankaali 3,77 €/kg x0,533 kg= 2,01 €
Päärynä conference 2,08 €/kg x 0,854 kg=1,87 €
Banaani 1,39 €/kg 1,444 kg = 1,59 €

Sitruuna luomu 3,47 €/kg x 0,199kg = ,69 €


Kiinankaali 0,358kg x 3,77 €= 1,35 €
Xtra kurkku 1,78 €/kg x 0,337 kg =0,60 €

Tämä on sama kuva, nämä ovat melko samannäköisiä aina.







= 10,37  €

  • Rainbow paseerattu tomaatti luomu, 2,08 €/kg,  500 gx2 =1,04 €/purkki
  • Kaurajuoma 1,69 €/l x4 = 6,76
  • Coop tomaattipyree 200 g 6,70 €/kg =1,34 €
  • Sokeri 1,09 €/kg
  • Meira Ketsuppi 1,2kg, 3,48 €/kg = 4,17 €
Tomaattipyre tuubi unohtui kuvasta. Järkevintä olisi ostaa sitä, painaa vähemmän ja puoli tuubia vastaa ilmeisesti samaa kuin yksi purkki paseerattua tomaattia. Mutta puolensa ja puolensa aina kaikilla.

Sokeri oli loppu siitä huolimatta, että se ei kuulu tähän ruokavalioon ja näin ollen en sitä käytä.
Yllättävää eikö totta?

No tietenkin laitan sokeria vaikkapa teehen, puuron päälle voin ripotella. Sokeri vain jätetään pois ruoanlaitosta noin yleensä, eikä syödä ruokia joihin on lisätty paljon sokeria.

Moniin kokokasvisruokaleivonnaisiinkin voi tulla puoli desiä, pari ruokalusikallista, tai jotain sen tyylisiä määriä sokeria.
Sokerin voi korvata taatelilla, sokeri ei siis ole pakollinen ostos. Moni on vaihtanut sokerin vaahterasiirappiin, siinä toivossa että se olisi terveellisempää ja näin voikin olla.
Itse pidän vaahterasiirappia niin kalliina ratkaisuna, että jos sokerin on vähentänyt jo minimiin verraten entiseen ruokavalioon, niin ihan sama mitä sokeria laittaa kahviin, teehen ym. 
Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee, ja tästä voi ja saa olla eri mieltä mikäli perustelut on ja homma toimii.


Tässä kuva ostoskorista Prismassa. Tankoparsat tulevat assistentille, jos tulee epäilys että on syönyt vierasesineitä lenkillä.

Soijajogurtti unohtui kuvata se maksoi 1,48 €/500g, eli 3 €/kilo.

Tuo leipäpussi mikä näkyy päältä, on evääksi joten sitä en laskenut ruokaostoksiin.

Jotain alle 3 €/ pussi kun oli -40% tarjouksessa, ja tuli joka tapauksessa halvemmaksi ja terveellisemmäksikin, kuin se vitosen maksava leivos kahvilassa, jonka tilalle ostin tuon.

Leipä sisälsi valkoisia vehnäjauhoja, ja varmaan kaikenlaista ei- kokarua, mutta oli sentään vegaaninen, eli ei maitoa, ei kanamunaa.

Toimisto päivystää melkein kaikkina vuorokauden aikoina.
Henkilökunta ei ole aina paikalla, vaan lähtee ulkohommiin, mutta käsittelee aikanaan postauksen sisältämät laskuvirheet, kirjoitusvirheet ja saapuvat kysymykset.



Viimeiset lumipuut varmasti vähään aikaan, kuulin että alkaa pian tuulemaan ja lauhtuu.
Hienon näköistä, paljon pakkasta.

Loikka, se on tärkeä.

Ilmojen halki, nojatuoliin saalista repimään.

Ok, ruokaohjeet ovat tässä tammikuussa olleet hyvin samanlaisia koko ajan.
Juomana vesi ja marjoista tehty jäinen pikamehu.
Herkkuna hedelmät,
salaattina kaali ja soijajogurtti + sinappi+balsamietikkakastike.
Bataatti ja peruna raakana on myös hyvä salaatiksi.

Yhteensä tammikuussa, jos oikein laskin, on mennyt ruokaan 140-150 €. 
Korjaan, jos löydän virheitä, heti huomasin että 1 kaalinkuva oli hukassa, mutta se on ainakin varmaa, että alle sadan viidenkympin on mennyt, ei ole ainakaan hävinnyt rahaa sen enempää. Aina vähän tulee kirjoitusvirheitä ja muita, jotka voivat aiheuttaa sen että joutuu korjailemaan ostosten hintoja.

Ok, kiitos, palaamme, toivottavasti keksisin pian uusia reseptejä. Hyvä säästökeino ruokakuluissa on  tehdä tuttua ja totuttua ruokaa aina, vaihdella muutamaa ruokaa ettei tule osteltua paljoa eri aineksia. Jos ei halua keksiä uusia mielitekoja, ja laittaa aikaa ja rahaa kauppaan, niin on hyvä suunnata mielenkiinto muualle. Välillä toki menee niinkin kauas mielenkiinto keittiöstä, ettei saa niitä vähiäkään ruokia laitettua ennen kuin pakon edessä. Onneksi on helppo kun on reseptit valmiina tässä blogissa esimerkiksi, jos tykkää, ja mitään reseptiä ei edes tarvita.

Hävikkikin on pientä, kun tietää varmasti että ruoka maistuu ja tulee syötyä.

Nähdään!

Tammikuu 3, 65 €

Kommentit

  1. Tuo soijajogurtti, jonka unohdit kuvata, ja joka oli kuvassa 😉, jos se siis oli tuo Coopin soygurtti, niin sen maku paranee kummasti kun siihen lisää vähän sitruunamehua. (Tämän opin vegaanihaasteen fb-ryhmästä)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä! Et usko mutta juuri mietin että ei ole parasta jogurttia, ja millä alkaisin tuunaamaan. Sitruunaa on, joten sitä siis kokeilen. Kaalisalaattia tehdessä laitan sinappia, sitruunamehu sopisi siihenkin.

      Poista
    2. Kokeilenpa sitruunaa myös kaalisalaattiin. Sitruunalla saa kasvimaitotuotteita muistuttamaan enemmän hapanmaitotuotteita, joille mielestäni on vaikea löytää korvaavuuksia. Pohdinkin että saatan palata maustamattoman luomujugurtin ja piimän käyttäjäksi. Vastaavat kasvimaitotuotteet on pitkälle prosessoituja (ultraprosessoituja?) joten lehmänmaitotuotteet tuntuvat jotenkin paremmilta, varsinkin maun osalta.

      Poista
    3. Kannattaa esim. Kasasen kootut- sivustolta katsoa maitotuotteista mitä on lääkäri laittanut tutkimuksia ym esille ja tehdä päätös sitten toki oman mielen mukaan.
      Minä maistoin kylässä jotain vegaanista hapankermaa ym, itse ajattelin että on hyvää, ja olen niin monta vuotta ollut ilman lehmänmaitotuotteita etten oikein enää voi verratakaan kumpi olisi parempaa, joten alkanut kelpaamaan kaikenlaiset tuotteet. Nämä vaikka ovatkin prosessoitua, ja vegaanisissa korvikkeissa on jopa lisättyä rasvaa mitä vältän, mutta valitsen silti sen kasviskorvikkeen. Itselle perustelen sitä sillä, että pidän maitotuotteiden riskejä suurempina kuin kasvistuotteiden jotka ovat prosessoituja ja voi sisältää myös epäterveellisiä juttuja.
      Toisaalta kasviskermojen osuus mun ruokavaliosta olisi siitä huolimatta niin pieni, että uskallan joskus välillä kokeilla niitä.

      Poista
    4. Samahan voi myös jollakin päteä maitotuotteisiin, eli arvioi riskit ja hyödyt vastakkain ja mikä on se lopullinen määrä mitä aikoo nauttia..Se on tätä tasapainon hakemista, mikä sopii kellekin ;)

      Poista
    5. Seuraavaan kaalisalaattiin sitruunaa siis. Joskus laitoin etikkaa, mutta sitruunassahan olisi C-vitamiiniakin lisää samalla

      Poista
    6. Ok, käyn katsomassa Kasasen juttuja. Olen ollut siinä uskossa että hapatetut maitotuotteet eivät ylläpidä ns. hiljaista tulehdusta kropassa kuten ”tavalliset” maitotuotteet, joita en käytä.
      On totta että makuaisti kyllä mukautuu ajan myötä, itselläni esim. karvasten ja kitkerien makujen sietokyky on kohonnut, mm. villivihannesten ansiosta.

      Poista
    7. Kaikkea on, ihan tuttua ajatusta. En ulkoa muista kaikkia syitä mitä maitouotteista sanottiin. Minäkin ennen luulin jopa että ne ovat tietyllä tavalla pakollisia.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

WFPB - Ruokaostokset 89 € - Toukokuu 3 j a 4, 169 €/kk

 Loput toukokuun ruokaostokset eli toukokuu 3 ja 4. Oli painovirhepaholainen ensin otsikossa, toivottavasti et ehtinyt hämääntymään. Osa näistä ostoksista ei ollut ihan tavallisia, vaan hamstrasin lähikaupan tarjouksista tuotteita. Tuli jopa 169 €/kuukaudessa, kun laskin toukokuun ostokset yhteen. Säilykkeitä nyt hamstrasin lähinnä. Niillähän on monesti kalliimpi kilohinta kuin tuorevihanneksilla, joten kiva että löytyi säästötarjouksia. Lisäksi kuluja nostatti kauramaidot, ostin 6 purkkia kerralla.  Toinen yli kymmenen euroa meni pelkkään ruisleipään. Löysin tarjouksesta tosi hyvää luomua ruishapanjuurileipää. Vaikka nyt tulikin maksamaan kerralla hieman enemmän, niin pitkässä juoksussa säästän kun sain halvalla leivät, pitsatarvikkeet ja hillot. Käytän näitä säilykkeitä pitsan täytteinä sen takia, että ovat valmiiksi kypsiä eikä tarvitse esikypsyttää. Tuoreet sienet ja muut kasvistäytteet pitää usein paistaa/keittää ensin, muuten ne voivat olla raakoja pitsassa. 80 € + 89 € ...

WFPB - Ruokaostokset 80 € - Toukokuu 1 ja 2

 Toukokuun ruokaostoksia kahden ensimmäisen viikon ajalta, toukokuun viikot 1 ja 2.  Ruukkubasilika 2x 1,45 € = 2,90 € Luomu paseerattu tomaatti 0,88 €x 2 = 1,76 € Luomu borlottipapu 2 x 0,82 € = 1,64 € Banaani 1,79 € x 1,424 kg = 2,55 € Omena 1,09 € x 0,862 kg = 0,94 € Kirsikkatomaatti 2,99 € Kurkku 1,49 € x 0,260 kg = 0,39 € = 13,17 € Lidlistä nämä. Oli onneksi niin vähän jonoa, että ehdin pikaisesti ottaa kuvan. En siis ala kameran kanssa leikkimään, jos näen yhdenkin ihmisen takanani. Harkitsen siirtymistä vanhanaikaiseen systeemiin, jossa levitän ostokset kotona, ja kuvaan vanhalla digikameralla. Nyt olen tehnyt niin, että aina jos on mahdollista, kuvaan ne jo kaupassa tai vaikka ulkona autossa. Jostain syystä ostosblogin pitämisessä kuormittaa eniten, jos ei saa tulla kotiin ja laittaa heti ostoksia kaappiin. Vaikka tavallaan vaivalloisuusastekaan ei hirveästi siitä muutu, miten tekee.  Saa nähdä mikä systeemi tulee olemaan, vai kaikki vuoron perään. Heräteostokset ...

WFPB - Ruokaostokset 85 € - Kesäkuu 1, 2, ja 3

Kesäkuun ruokaostokset kuun alusta juhannukseen asti. Eli noin kolmen viikon ostokset. Jaettuna kolmella on jotain 26-27 euroa viikossa.  Tavallaan vähän, mutta sain silti toki rahaa kulumaan. Tässä siis ensin ne varsinaiset ruokaostokset, ja eväitä ja ulkonasyömisiähän en laske. En tosin ulkona ravintolassa syönyt, mutta ostelin jotain aina auton etupenkille siinä kun menin ja tulin. Hyvää juhannusta samalla! Kesäkuu alkoi näillä. Säästääkseni kirjoitusenergiaa olen nyt pyrkinyt ottamaan kuitista kuvan, siinä kun näkyy kilohinnat samalla. Samoin näemmä kassan virheitä: Tässä on peritty kahdesti appelsiinit 1,49 €/kg, vaikka toiset olivat mandariineja ja appelsiinit jotain yli 2-3 euron.. En ole vieläkään oppinut tarkistamaan kuittia heti, otan siitä jopa kuvan enkä silti katso mitä siinä lukee. Tämä virhe sattui mahdollisesti olemaan minun edukseni. Lisätietona :/jälkikirjoituksena:  Kirsikkatomaattirasia  2,89 €, 500g..Tarkoittaa että kilohinta alle 7 €. Halvempia siis ...

WFPB - Ruokaostokset 55 € - Kesäkuu 3 ja 4 - Dr. John McDougall 1947 - 2024

Tervehdys lukijat! Vastikään tuli murheellinen uutinen, ilmoittivat Instagramissa  Dr. John McDougallin kuolleen 77 -vuotiaana. Hän oli kokokasvisruokavalion kannalta merkittävä, ellei sitten jopa kehittäjä. Ainakin pioneeri, joka on potilaiden hoitamisen lisäksi ollut mm. vaikuttamassa USA-ssa lainsäädäntöihin ja pitänyt tv-ohjelmia ja radio-ohjelmia, pitänyt kovaa ääntä kokokasvisruokavaliosta. Tai enemmänkin tärkkelyspohjaisesta ruokavaliosta.  70-luvusta asti. Instagramissa  Dr. Esselstynkin kirjoitti  lähteneensä seuraamaan Dr, John McDougallin kautta Whole Food Plant Based - ravitsemusta: "ᴀ ʙᴇᴀᴄᴏɴ ғᴏʀ ᴍʏ ᴛʀᴀɴsɪᴛɪᴏɴ ᴛᴏ ᴡʜᴏʟᴇ ғᴏᴏᴅ, ᴘʟᴀɴᴛ-ʙᴀsᴇᴅ ɴᴜᴛʀɪᴛɪᴏɴ." Dr. Esselstyn on lääkäri, jonka itse löysin ensin ja kuvittelin aluksi, että hän on se kehittäjä. Kaikkea sitä oppii aina, kerralla ei voi näin laajaa kokonaisuutta omaksuakaan. Katsotaan ostosten jälkeen miten Dr. John McDougall oli myös ruokaostosten kunkku, ja neuvoi miten niitä tuoteselosteita oikein luetaa...

WFPB - Suomenpata - Nauris, omena, palsternakka, kaura

Yhden astian ruoka kokonaisista kauranjyvistä ja riisistä. Jompaa kumpaa tai molempia. Vihanneksena naurista, omenaa, ja palsternakkaa. Tein kaksi versiota, nauris-omena ja palsternakka-omena. Tämän voisi varmasti maustaa minkä vain pataruoan mukaan. Meksikonpata, italianpata tai vaikka chili sin carne. Siksi ajattelinkin että nimi voisi olla suomenpata, koska onnistuu kauralla ja kotimaisilla kasviksilla. Vaikka kotimaisuusaste ei täysin 100% olisikaan. Kotimaisuusaste lisääntyy vaihtamalla pavut härkäpapuihin. Ks.  härkäpavut, keittäminen. Ja tässä on osittain samoja ominaisuuksia kuin niillä pussihawaijinpadoilla ja -italianpadoilla, joita löytyi ennen vanhaan minunkin kaapistani. Ne olivat hyvä hätävara kun tarvitsi nopeasti ruokaa kattilallisen. Nyt voisi tehdä tästä hätävararuoan tekemällä tarvittavan maustesekoituksen valmiiksi.  Resepti-ideassa oli neljä lähtökohtaa: nopeus, alle puoli tuntia  kokonaisten kauranjyvien käyttäminen johonkin kasvisten keittoaika on ...

WFPB - Ruokaostokset 50 € - Tammikuu 2

Tässä tammikuun ruokaostoksia. Ostoskorit sekä Lidlistä että Prismasta. Laitoin selostuksia mitä näistä voi nyt tehdä, ja linkin reseptipostaukseen. Reseptit ilman lisättyä rasvaa, ja vähäsuolaisesti ja -sokerisesti, sekä ilman eläinkunnantuotteita, vegaanisia. Lidlistä ensin 32,78 eurolla, Prismaan lähdin koska sieltä saa kaskinauriita. Prismaan meni 11,67 €. Ostoskorivertailu ei nyt kerro kumpi kauppa on halvempi, kävin muuten vain molemmissa. Lidlissä mietin otanko kärryn vai korin, ja päädyin koriin koska se toimii ostosrajoittimena. Jos en jaksa kantaa ostoskoria kassalle, niin sittenhän ruokaa on enemmän, kuin yksi ihminen tarvitsee viikossa? Ajatellen mitä on jo kotona valmiina. Kori tuli niin täyteen, että jouduin pakastevihannekset kantamaan toisessa kädessä. Se on heräteostosten varma merkki. Tärkkelyspitoisia siis on, hiutaletta, spagettia, papua, jyviä ym. Siksi ostin vain 6 kiloa perunaa ja pari pussia pastaa. Niistä ei tule viikon tai kahden viikon kalorit, vaan ne riittä...

WFPB - Ruokaostokset - 35€/vko budjettihaaste - Viikko 3

 Kolmannen haasteviikon ruokaostokset 26,43 €. 35 eurosta jäi käyttämättä 8,57 €. Perjantaina vaihtuu neljäs viikko käyntiin.  Täällä blogissa päivitykset tulevat jälkijunassa, koska en ehdi aina heti tekemään postausta. Haasteviikko vaihtuu itselläni täällä kotisohvalla perjantaina. Yleensä ehdin kauppaankin paremmin vasta lauantaina tai sunnuntaina.  Mitä tehdä loppurahoilla? Nyt olisi mahdollisuus taas lisätä vaihtelua. Vaihtoehtoja: a) ostaa papuja ja linssejä b) säästää seuraavalle viikolle c) ostaa jotain kalliimpaa, kuten maustekastikkeita tai herkkuja d) ostaa valmiiksi lisää tärkkelyspitoisia, kuten hiutaleita ja jauhoja Mikä olisi paras vaihtoehto? Riippuu varmasti tavoitteesta. Alun perin tämän säästöhaasteen piti olla viikon kokeilu, seitsemän euron ostoskoreja lähikaupasta. Päätinkin sitten jatkaa, ihan mielenkiinnosta, ja koska ruokaa jäi. Elän siis koko ajan näillä ruuilla mitä olen ostoskoriin ostanut, tai kaapistani ostanut siirtämällä haastehyllylle, enk...

WFPB - 35 €/vko - Ruokabudjettihaaste - Viikko 2. - Mitä kaapissa? Ruokaostossuunnitelma

Budjettihaaste kesti seitsemän päivää. En lähtenytkään kauppaan heti, ostamaan marjoja ja kaikkea mikä haasteviikolla puuttui. Aion jatkaa toisen viikon 35 euron viikkobudjettia. Nyt kun aloitan uuden viikon (2.), käytän pesämunana niitä ruokia mitä jäi jäljelle. Kaapissa on haasteen jäljiltä: 1 dl punaisia linssejä n.700 g jauhoja n. 500 g kaurahiutaleita 1 prk paseerattua tomaattia keräkaali, aukaistu pari kiloa perunoita  Jääkaapissa mealprepattuna sunnuntaipäiväksi kastiketta, rieskoja, banaanikeksiä muutama. 1kg perunoita keitin viimeisen haastepäivän iltana, ja jätin taas 200 g syrjään uusia rieskoja varten. Sitä voi ihmetellä, että onpa nyt kallis haaste, eikä mitään erikoistakaan syöty. Puuroa, banaania, pottua lanttua ja porkkanaa. Mutta: Kun ottaakin huomioon mitä jäi jäljelle, seuraavalla viikolla voi mahtua jo marjojakin. Ostossuunnitelma on tehty, ja esittelen sen tässä postauksessa. Tämä postaus on jatkoa 35 euron viikkoruokabudjettihaasteelle. Nyt on alkamassa uusi v...

WFPB - 800 grammaa kasviksia päivässä

Nyt on mediassa puitu uutta ravitsemussuositusta. Puoli kiloa kasviksia ei enää riitä päivässä, vaan on syötävä 800 g. Testasin, miltä se voisi näyttää. Suunnittelin että tämähän on helppoa. Kun on kokokasvisruokavaliolla, niin eihän sitä muuta syödäkään, ja näin ollen suositus saavutetaan leikiten. Kokosin astiaan hevi-tuotteita jääkaapista. Laitoin ihan puntarille, taarasin ja katsoin että tuleeko 800 g. Sitten tietysti piti syödäkin. No, ei se ihan niin helppoa ollutkaan saada syötyä säntillisesti saman päivän aikana kaikki, mitä sain 800grammaan mahtumaan. Keksin aloittaa tämän testin vasta, kun olin jo aamupalat syönyt.  En siis testannut mitenkään kellon mukaan syödä näitä aamusta alkaen. Tein kuitenkin ruuaksi niin, että noin 24 h sisällä tuli syötyä tämä koko kasa, sitten lopulta. Se suositus oli 500-800g päivässä? Mennään nyt sen isomman numeron mukaan. Otin ensin ison lantun, ja luulin että tässä on suurin osa siitä kahdeksastasadasta grammasta. Ei ollutkaan, kuin vasta p...

WFPB - Ruokaostokset 38 € - Helmikuu 2

Tässä postauksessa ovat viikon hevi-ostokset. Hain myös kestokassikaupalla kuivakaappitavaraa, ja niistä pitää tehdä eri postaus.  Tällä viikolla olen hilannut kotiin 1,5 kg marjoja,  12,3 kg perunaa 3,82 kg juureksia ja vihanneksia 4,5 kg hedelmiä Yhteensä yli 22 kiloa perunaa ja kasviksia. Siitä se n.12 kg oli perunaa ja loput 9,8 kg marjaa, hedelmää, juuresta ja vihannesta. = 12,67€ Porkkana 2 kg 0,95 €/kg 1,89 € Appelsiini Navel 1,636 kg x 0,99 = 1,62 € Omena Suomi 0,806 kg x 2,79 €/kg = 2,25 € Kaali 0,84 kg x 1,25 €/kg = 1,05 € Banaani luomu 1,244 kg x 2,09 €/kg = 2,6 € Lanttu 0,984 kg x 1,29 €/kg = 1,27 € Yleisperuna harjattu 2,653 kg x 0,75 €/kg = 1,99 € Kävin Prismassa ja ostin kuvassa olevat tuotteet, sekä marjoja. Ne laitoin heti pakkaseen. Tässä on yhteensä 10, 163 kiloa Prisman heviosastolta. Pyöristetysti 10 kg kauppakassi . ~3,8 kg vihanneksia ja juureksia porkkana, kaali ja lanttu  ~3,6 kg hedelmiä   2,653 kg perunoita  Kaikki muut paitsi ap...