Siirry pääsisältöön

WFPB - Ruokaostokset 50 € - Marraskuu 1 - Tunnin kauppareissu

Kauppareissu. Kokeilin tunnin sääntöä, eli olisin vaan tunnin poissa kotoa kauppareissun takia. Kokeiluni monetkaan puolet eivät ole vertailukelpoisia, koska jokaisellahan on oman pituisensa kotimatka kauppaan ja kaupasta. Siksi mittasin aikaa vain siitä alkaen kun lähdin kaupan pihasta sisälle kauppaan. Osoittautui että kotimatkakaan kestänyt kuin minuutteja, joten sama laittaa nekin siihen syssyyn. Eli noin tunti. Kävin ensin Lidlissä, mutta koska aikaa jäi niin poikkesin myös Prismassa.

Lidlissä olin ihan pata jumissa, että mitä olen edes ostamassa. Yllättäen kun laitoin aikarajan, huolimatta siitä että ainahan elämässä on aikarajoja, meni heti pasmat sekaisin kaupassa. Aikaraja teki omituiseksi menon. Sama tapahtui joskus kun tein hintarajan tai viikkobudjetin, ja opettelin noudattamaan, niin yhtäkkiä hetkellisesti en osannut melkeinpä mitään.

Huomasin silti, ettei siellä kaupassa ehkä ikinä mene tämän kauempaa. Kyse on vain siitä ettei tule tarkasti koskaan mitattua itse kauppareissua, vaan sisällytän siihen monet muutkin asiat, jolloin tuloksena voi joka kerta olla vaikka koko ilta ja seuraavanakin iltapäivänä vielä kuvaan ostoksia. Nyt jos olisin ollut mittaamatta aikaa, olisin arvioinut että tässä meni noin kolme tuntia. Koska se mitä aivoissa tapahtuu, on niin runsasta, että aika hidastuu. 

Ostossuunnitelmaan kuului 6-7 kg vihanneksia ja hedelmiä. Ja riittävä määrä tärkkelyspitoisia = 4-5 kg. Sen tarkempaa listaa en kirjoittanut. Otin kaupassa lattialla perässä vedettävän korin, ettei tarvitse käsissä kantaa. Kun etenin, en yhtään tiennyt paljonko korissa on jo tavaraa. Matkalla kassajonoon yritin arvioida, mitähän tässä on mutta aikaa ajatuksille ei ollut. Halusin ehtiä kaupasta pois, ja välillä ei voinut seistäkään kaikkien tiellä miettimässä.

Pääasia että sain haalittua jotain. Kilohintoja katselin sen verran, ettei mene aivan yli äyräidensä. Eipä niissä mitään mainittavaa ollutkaan. Kallein kilohinta kiinankaalilla mutta sehän on silti halvempaa, kuin mikä tahansa muu salaatti. Varmaan myös basilika olisi kallista, jos se punnittaisiin.

Lisätty loppuun kuva mitä jäljellä.


10,81 €
  • Porkkana 1,05 €/kg
  • Ruukkubasilika 2x 1,3 €= 2,6 €
  • Kiinankaali 0,494 kg x 3,49 €/kg = 1,72 €
  • Kiinankaali 380kgx3,49 €= 1,33 €
  • Kurkku 0,654 kg x1,59 €/kg = 1,04 €
  • Lanttu 0,880 kg x 1,19 €/kg = 1,05 €
  • Kyssäkaali 0,880 kg x 2,29 €/kg = 2,02€
Tässä noin 4 kiloa vihanneksia. Tai 4,5 kg, huomioimatta nyt erästä virhetoimitusta.
Kassalla myyjä laittoi virheellisesti kyssäkaalin lantuksi, ja sanoin että hups huomasitko. Hän korjasi virheen mutta poisti väärät lantut..siksi lantut painoivat muka saman verran kuin kyssäkaali. 

Kello tikitti. Unohdin toki myös puhelimen autoon, niin en voinut Lidlissä seurata ajan kulua. Ajastuksen laitoin puhelimeen, mutta unohdin käynnistää sen. Otin onneksi kuvan pysäköintikiekostakin, niin jäi talteen tieto moneltako kauppareissu suunnilleen alkoi.

Vähän vaille puoli olin menossa Lidliin sisälle. 

= 9,29 €

  • Peruna 0,8 €/kg x 2kg = 1,59 €
  • Luomu kikherneet, 2x0,98 €=  1,96 €
  • Luomu kaurahiutale 0,99€
  • Täysjyväspagetti 0,94 x 2 = 1,88 €/kg
  • Luomu papusekoitus 0,88 €/kg
  • Punainen linssi 500g = 1,99 €

Tärkkelyspitoiset viikoksi 3- 4 kiloa riittää. Siksi että laskelmieni perusteella näissä on keskimäärin 3500 kcal per kilo. Yleisinhimillisen 2000 kcal päiväkulutusarvion mukaan tarvitaan 14 000 kcal viikossa(energiankulutus voi vaihdella mutta sillä ei tässä ole väliä, syö tai on syömättä. Jos urheilee paljon, toki pitää sen mukaan varmistaa. ) ja siihen tarvitaan 4 kg kuivia tärkkelyspitoisia. Peruna on poikkeus, sehän on tuore eli n. 75-100 kcal/100g. Sitä tarvitaan yli 2 kg pussi päivässä jos syö pelkkää perunaa. Tai tarvitaan jos on tarve.

Tässä on 4-5, paputölkkien painoja en nyt alkanut tarkistamaan. Alle puoli kiloa per tötsä.
Ja papujahan ei syödä yleensä kuitenkaan esim. kiloa päivässä, vaikka ne luenkin tärkkelyspitoisiin. Johonkin keittoon esim. laitan 1-2 dl kuivia linssejä.

Olisi siis voinut ottaa vaikka yhden pussin jauhoja lisää, jos miettii varmistavansa 7 päivän ruokapolitiikan ja vaihtelun, täysjyväruista olisi Lidlissä, tai toisen paketin kaurahiutaleita, 1 kg täysjyväpastaa jne. Mutta onhan kotona jo kaikkea, otin muodon vuoksi nämä että haasteessa tulee varmasti viikon ruuat.

= 6,79 €

  • Klementiini 0,648 kg x 1,88 €/kg = 1,22 €
  • Klementiini 0,696kg x 1,88 €/kg = 1,31 €
  • Banaani 0,604 kg x 1,45 €/kg = 0,88 €
  • Luomu omena 2,89 €/kg
  • Luomu sitruuna 3,69 €/kg x 0,132 kg = 0,49 €

Hedelmiä noin 3 kiloa. Vihannekset ja hedelmät yhteensä siis n. 7

Yksi klementiini oli jo valmiiksi pilalla. Näin nopeaa siis tein ostokset, että en edes klementiiniä pyöräyttänyt käsissä ympäri nähdäkseni, missä kunnossa se on. 

Kuitin mukaan klementiinit oli laskutettu kahdesti. Ja saatu eri painokin eri punnituskerroilla. Eipä siinä, virheitä sattuu. En ihmettele koska oli korjailua kyssäkaalin kanssa, varmaan meni näppäilyt sekaisin. 

Ongelmallisia nämä punnitus- ja muut virheet voisivat olla siinä tapauksessa, jos vaikka asiakkaalla olisi jokin lahjakortti tai muu, ja summan pitäisi olla tasan. En tiedä miten ne toimivat, onko niissä kuten prepaid liittymissä että voi soittaa vielä yhden puhelun. Tai jospa ne pyöristetään alakanttiin. Tai poistetaan yksi klementiini. Lidlissä olisi muutenkin vaikea seurata summaa, koska hedelmät punnitaan kassalla eikä niihin tulosteta tarraa. Varminta olisi ottaa valmiiksi pussitetut vaihtoehdot.

  • Puolukka 200g = 1,49 €
  • Mustikka 10,25€/kg
  • Lehtikaali 7,38 kg, 500g=  3,69 
Lidlistä otin vielä puolukkapussin, nähdäkseni että tunnin kauppareissulla ehtii käydä pakasteosastolla.

Seisoin siinä tarpeettoman pitkäänkin ihmetellessäni, että mitä valitsen. Vaikka oli vain kolme vaihtoehtoa, suomalaiset ja ruotsalaiset mustikat, tai puolukat. Saattoi olla vielä jokin muunmaalainen vaihtoehto. 
Marjat ovat hyvä osa viikon ostoksia, ellei niitä ole jo pakkasessa. Yhdestä 200g marjapussista riittää 5 x 1dl annoksia, eli viikoksi yksi puolukkapussi voi olla ihan realistinen minimi, ellei halua tehostaa marjankulutustaan. Pari pussia voisi olla hyvä.

Mustikkakilo ja lehtikaali ovat Prismasta.

Tomaattipyre 200g = 1,79 €
Kuivahiiva 6x7g = 0,79 €

Nämäkin vielä Lidlistä. Kunhan vaan otin ohimennen, että näkee ehtiikö mauste-tai tällaisilla kuivahyllyillä miettiä mitään. Realistista on, että tarvitsee jotain siltä osastolta.

Lidlistä poistuessani siis huomasin, että aikaa on vielä vaikka kuinka paljon : Kaikista kassasekoiluista ja jonotuksestakin huolimatta, ja siitä että mietin välillä pitkältä tuntuvia aikoja, mitä ostaisin. Ihmettelin muun muassa ottaisiko persiljaa vai basilikaa, vai molempia. Entäs lehtivihreäksi: salaattiruukku, vai kiinankaali? Vai kaksi kiinankaalia? Luomukaali, normaalikaali vai kyssäkaali? Miksi juuri kaali, miksei lanttu? Miksei lanttu silti, vaikka on jo kyssäkaali? Molemmat. Mitä leivän päälle, eli kurkku. Kiinankaaliakin voi laittaa leivänpäälle, joten tarvitaanko kurkkua? Mutta kurkku on edullistakin ja hyvää. Tomaattikin oli edullista, joten niitä. 



Prosessoinnin määrä olikin melkoinen, vaikka ensin ajattelin että eihän se ole kuin kipaista. Joka ikinen vihannes piti miettiä päässä, että mitä teen siitä. Kilohintoja katselin. Ja piti muistaa senkin vaihtoehdon olemassaolo, ettei tarvitse tehdä kasviksesta mitään jos ei keksi. Keittää kattilassa ja syö suoraan kattilasta ja jatkaa matkaa. Ei ole olemassa sellaistakaan asiaa, kuin väärä vihannesvalinta. Sen tajuaminen on ehkä vaikeinta. Tarkoitan, että se että pitää valita kahdesta tai kolmesta vaihtoehdosta saattaa olla helpompaa, kuin valita ihan mitä huvittaa, ja ihan sama. Kun vaihtoehtojakin on niin paljon.


Päätin lähteä siis Prismaankin koska aikaa oli mennyt niin vähän. Tässä kellonaika ruutukaappauksena puhelimesta, kun olin jo Prisman pihalla. Lidlissä ei ollutkaan mennyt kuin noin varttitunti. 

Prismasta kotimaiset kilon mustikat, ja lehtikaalipussin otin kun muistin yhtäkkiä että se on niin ravintorikas, että voin vähentää sillä riskiä saada liian vähän ravintoaineita. Mikäli sellainen riski saattaisi olla olemassa. Joka keittoon upotan sitä nyt, ja koitin saada viikossa syötyä. Sitä on enää 100 grammaa jäljellä.


Tunnin ostokset olivat siinä. 


Kellonaika 18.06 kun tulin Prismasta ulos. Prismassa kesti aikaa, koska siellä oli jono. Siellä haahuilin myös, eli tuntuisi ettei mustikkapussin ja lehtikaalipussin hakeminen oikeasti voi kestää yli varttituntia. Kauppareissu oli siis nyt 17.30 - 18.06. 

Kotona olin arviolta18-15-18.20. Sitten ostoksien raahaaminen kotiin, ostospussit keittiön lattialle, ja luppakorvan vieminen ulos. Ostoksia oli 1 painava kestokassi, ja muovipussillinen. Aivan liikaa kantamista, jos miettisi että ilman autoa pitäisi käydä. Silloin olisi pakko jakaa kahteen kauppareissuun, ja reissut olisivat silloin lähikauppareissuja. Ellei käy bussilla Prismassa.

Yli 10 kiloa ruokaa, josta yli puolet on hedelmiä ja vihanneksia. Olisin saanut hieman kevyemmäksi, jos en olisi ostanut tölkkipapuja vaan kuivaa soijarouhetta. 



Kauppareissu tunnissa siis onnistui, jos ei matkoja mieti, tai sisällyttää lyhyehköt matkat. Kaupassa asiointi oli helppoa ja vaivatonta ulkoisesti, aivojen prosessori kävi kierroksilla. Käytin aikaa niin paljon miettimiseen, että jos harjoittelen lisää niin varmasti onnistuisi lyhyemmässä ajassa.

Kaksi asiaa ostoslistalla vain: Vihannekset ja tärkkelyspitoiset 5-7 kg ja 4 kg.

Seuraavana sitten vielä yksi heräteostos, joka ei liity tunnin kauppareissuun ja eväsvinkkejä.

Nämä loput eivät liity kauppareissuun, vaan ohikävelyreissu ja mitä lie renkaankiristyskeikkoja.

Pitihän se vihanneshyllyn kautta käydä ja huomasin siellä bataattikurpitsan. Mutta sehän ei olisi ollut pakollinen, joten tunnin kauppareissu käytännössä riitti viikoksi. Eväät ulkoistin ei-ruokakuluiksi, sosiaalisuuden piikkiin. Ne alempana.


Bataattikurpitsa, 3,19 €/kg x 0,868 kg = 2,77 €

Nyt on viikon ruokaostoksien summa siis 47,67 €. Voisi olla sama pyöristää viiteen kymppiin, näin siihen mahtuu kaikki virhepunnitukset ja muut mahdollisuudet hyvin. 





Kahvilla.
Kahvilasta sai vegaanista omenapiirakkaa.
Ennen kahville menoa hain äkkiä Prismasta mitä sattuu satsumia tai mandariineja, ja pussin rucolaa. Alle kolmen euron setti siis.

Logiikkana se, että vaikka sattuisikin jonain päivänä syömään jotain epäterveellistä ynnä muuta, niin se vitamiininsaanti ei silti katkea siihen.
Mielestäni on parempi että samalla kun lisää jotain epäterveellistä, niin ei samalla poista mitään hyvää.


Tässä yksi eväsidea. Mikä tahansa valmis leipä, jossa on vähän valmistussaineita. Esimerkiksi jauho, vesi ja suola. Tai vesi-jauho, suola hiiva. Täysjyvää totta kai jos mahdollista, jos ei, niin ei.
En muista oliko tässä öljyä.
Banaani, ja valmis salaattipussi nimeltään Pertsa. Näitä voi pussin mukaan syödä pesemättä. Ja mehu,  jossa luki että ei ole lisättyä sokeria. Tämä ei ole ehkä täydellinen kokokasvisruoka, mutta sen verran hyvä ja riittoisa, että kokokasvisruokailu jatkuu tämän jälkeen siitä, mihin se jäi.


Pikaruokalassa ongelmana on minusta, että jos menisin nyt jonnekin mäkkärille syömään:
Saisin ne epäterveelliset ruuat, vaikka ne olisivat vegaanisiakin, mutta kompensoimassa ei olisi mitään isoa kasaa vihanneksia, ja vitamiineja. Näin ollen saisin kauppareissulla aukon vastustuskykyyn, ja miellän että mahdolliset flunssat voisivat hypätä nenääni helpommin. 

Niinkin joskus käy huolimatta vitamiineista, eli vitamiinit eivät ole takuu mistään. Mutta tämä on se tapa mitä koitan pitää yllä, koska ei se ainakaan mitään haittaa jos syö mandariinin samalla, kun kerran muutenkin istuu jossain. Puhumattakaan kuidusta.

Tämä on silti niitä haasteellisimpia asioita minusta kokokasvisruokavaliolla ja yleensäkin joka ruokavaliolla. Että unohtuu ne vitamiinit. Jos on ruskea puuro lautasella, musta kahvi mukissa, ja yksi salaatinlehti leivän päällä. Niin mielestäni se ei riitä. Vaikka puurokaan ei silti olisi epäterveellistä. 




Kun menen ravintolaan kahville, salakuljetan laukussa rucolaa tai persiljaa, tai muuta. Voi olla tietyissä tilanteissa toki mahdotonta. On paikkoja joissa ei välttämättä ole hyvä kaivaa omia eväitä laukusta, ja ruveta rouskuttamaan.



Voisi ajatella että vitamiinien haussa on vaivaa. Eli kaveri odottaa siinä että lähdetään kahville. Hän saattaa luulla että se on helppoa. Ja sinä sanot että ei, täytyy hakea ensin vitamiinit K-Kaupasta, joka on tuossa ja poikkeat sisään, haet pari mandariinia ja punnitset. Sitten koitat valita sen salaattiruukun johon olisi mahdollisimman vähän koskettu, tai suljetussa pussissa olevat salaatit tai yrtit. Sitten kassalle, kassa sanoo 2,59 tai 5-20 tai jotain..
Aikaa meni ehkä 3-5 minuuttia, mutta se tuntuu ikuisuudelta, koska sille ei ole tilaa järjestelmässä.
Tällä viikolla voi että oli hyvää kyssäkaali. Todellakin suosittelen. Sopii hedelmän asemaan tai herkkukippoon. Sopii myös vihannekseksi ja on mehukas ja raikas. Helppo käsitellä. Jos olet saanut tarpeeksesi tavallisesta kaalista, niin kokeile kyssäkaalia. Tästä saa ruuat ja kaikki tehtyä, mutta on raakana lempeä ja raikas rouskuteltava. ks. Kyssäkaali.

Joskus olen itse odottanut kaveria joka valitsee eväitä kaupassa. Aika todellakin hidastuu. Jos varsinkin joka hyllykin pitää käydä läpi.

Ostotapahtuman jälkeen tunget sen vitamiinipussin laukkuun tai kannat käsissä, ja sitten vasta olette siellä kahvilla. 
Jossa voi sitten olla valittavana vegaaninen vaihtoehto, joka ei ole varsinaisesti kokokasvisruokaa muttei sisällä kuitenkaan kovia rasvoja. Ellei ole kookosrasvaa tai palmurasvaa. 
Kannatti ostaa basilikaa, ja pakastaa lehdet heti. Ne alkoivat nuupahtaa. Ruukkuyrtin pakastus on hyvä keksintö, nehän ovat muutenkin vaarassa paleltua talvella.


Tällaista se elämä voi olla. Kaikki uudet vaiheet voivat vaatia harjoitusta koska jos kaupassa ajan kulun kokeminen hidastuu, paniikki nousee, ja on tehtävä jotain mitä ei edes oikeastaan kukaan pakota tekemään.


Joskus muistan entisellä ruokavaliolla, kun lähdin karkkikävelylle koirien kanssa, kaveri odotti koirien kanssa ulkona, kun minä hain limsaa ja karkkia. Tai sitten kävimme koirien kanssa grillillä ja kävelin kolme koiraa hihnassa ja hampurilaispussi käsissä kohti puistonpenkkiä. Kahvikin siellä tai muu juoma.
Eli on tullut elämässä vaivaa nähtyä, ja epämukavia hetkiä koettua myös epäterveellisen ruuan vuoksi. 


Toki terveellisyys on aina suhteellinen käsite. Grilliruoka oli siinä vaiheessa ehkä terveellisempää, kuin pyörtyä heikotukseen ja löysätä koirat puistoon vahingossa irralleen. Ja jäätyä hankeen. Mutta pointti siinä vaivannäön määrässä silti, ei niinkään siinä mitä se sattuu olemaan.


Tässä yritin esimerkiksi että lättyateria jossa on hiivaleipäjauhoja, eli kuitupitoisuus alle 10%, saisi vähän lisää terveellisyyttä kiinankaalista. 6,5 min kiehautettu vähässä vedessä kattilassa. 
Sinappi-balsamietikkakastike. Lätyt paistettu ilman rasvaa, mutta silti tein hiivaleipäjauhoista jotka eivät ole sama kuin täysjyvä.

Tällä viikolla yritin leipoa limppumallisen leivän. Saattaa olla viimeinen kerta kun yritän tätä. Oli taas niin työlästä, ja johtui varmaan siitä kun en tehnyt minkään ohjeen mukaan.
Taikinasta tuli sitkasta, en tiennyt miten iso tästä edes tulee. Yritin tehdä kaksi limppua, ja sotkin sekaan puolukkaa ja rusinoita.

Leivästä tuli niin huonoa että laitoin viipaleiksi pakkaseen, ja mietin mitä teen. Keksin sitten paahtaa uunissa ja hyvä tuli. Pakastin vielä uudelleen, ja nyt on paahtoleipää valmiina.
En tiedä onko paahtaminen terveellistä, mutta näin se on hyvää.
Limppumallisen täysjyväleivän resepti. Laitoin nyt hiivaleipäjauhojakin paljon, ja siksi taikinasta varmaan tuli niin hankala.

Kelikamera, kuu ja sirppi.


Sumuinen päivä.

Huom. Ja onnea! Huomenna on isänpäivä. Kokosin kerran reseptejä. Ei tässä kerkeä enää mitään varmaan aloittamaan ihan alusta, jollei tiedä mitä tekee. Mutta ei se mitään, tuota listaa voisi päivittää koska on tullut lisää leipomusideoita, mutta noilla pääsee alkuun. Eihän isä ole aina edes kokokasvisruokavaliolla ja voi laittaa sitten mitä isä haluaa. Ok, palaamme, olipa pitkä juttu.
Voi tämä lyhentyä jos löydän kohtia, missä olen toistanut samaa ajatusta moneen kertaan. Tai lisään kuvia kun löytyy jotain, mikä unohtui. Esim bataattikurpitsa:


Paistoin uunissa, hyvää oli, kuten hokkaidokurpitsa paitsi vähän makeampaa mielestäni. Hyvä ostos, ja kotimainen tuote. Sopi paistettuna vuokaruokaan lisukkeeksi, maukas ja pehmeä. Parantaa minkä tahansa ruoan makua ja tuo väriä pöytään. Ks. Kurpitsat paistettuna.

Lähdemme ulos, tai emme, syömme tai olemme syömättä. Joka tapauksessa, hyvää lauantaita.

Loppulisäys. Mitä vihanneksia oli viikon päästä eli 8.11. 2025 jäljellä, kun kauppareissu oli 1.11.


Pari omenaa, kolme tomaattia, puolitoista lanttua, pari porkkanaa, muutama peruna, puolikas kyssäkaali, kiinankaalin nysä, bataatti.
Ruokaostokset marraskuu:

Marraskuu 1, 50 €, tunnin reissu

Kommentit

  1. Oli varmaankin takaraivossa tuo kyssäkaalisuosituksesi kun tajusin sen napata mukaan viime kauppareissulta. On kyllä maukasta, ihan raakana maistuu. Kumma ettei sitä useammin muista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin on, kävin minäkin nyt uuden kauppareissun ja ostin taas kyssäkaalin. Kyssäkaali jää välillä unholaan. Kasviksista kun yhden muistaa niin samalla toisen unohtaa.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

WFPB - Ruokaostokset 89 € - Toukokuu 3 j a 4, 169 €/kk

 Loput toukokuun ruokaostokset eli toukokuu 3 ja 4. Oli painovirhepaholainen ensin otsikossa, toivottavasti et ehtinyt hämääntymään. Osa näistä ostoksista ei ollut ihan tavallisia, vaan hamstrasin lähikaupan tarjouksista tuotteita. Tuli jopa 169 €/kuukaudessa, kun laskin toukokuun ostokset yhteen. Säilykkeitä nyt hamstrasin lähinnä. Niillähän on monesti kalliimpi kilohinta kuin tuorevihanneksilla, joten kiva että löytyi säästötarjouksia. Lisäksi kuluja nostatti kauramaidot, ostin 6 purkkia kerralla.  Toinen yli kymmenen euroa meni pelkkään ruisleipään. Löysin tarjouksesta tosi hyvää luomua ruishapanjuurileipää. Vaikka nyt tulikin maksamaan kerralla hieman enemmän, niin pitkässä juoksussa säästän kun sain halvalla leivät, pitsatarvikkeet ja hillot. Käytän näitä säilykkeitä pitsan täytteinä sen takia, että ovat valmiiksi kypsiä eikä tarvitse esikypsyttää. Tuoreet sienet ja muut kasvistäytteet pitää usein paistaa/keittää ensin, muuten ne voivat olla raakoja pitsassa. 80 € + 89 € ...

WFPB - Ruokaostokset 80 € - Toukokuu 1 ja 2

 Toukokuun ruokaostoksia kahden ensimmäisen viikon ajalta, toukokuun viikot 1 ja 2.  Ruukkubasilika 2x 1,45 € = 2,90 € Luomu paseerattu tomaatti 0,88 €x 2 = 1,76 € Luomu borlottipapu 2 x 0,82 € = 1,64 € Banaani 1,79 € x 1,424 kg = 2,55 € Omena 1,09 € x 0,862 kg = 0,94 € Kirsikkatomaatti 2,99 € Kurkku 1,49 € x 0,260 kg = 0,39 € = 13,17 € Lidlistä nämä. Oli onneksi niin vähän jonoa, että ehdin pikaisesti ottaa kuvan. En siis ala kameran kanssa leikkimään, jos näen yhdenkin ihmisen takanani. Harkitsen siirtymistä vanhanaikaiseen systeemiin, jossa levitän ostokset kotona, ja kuvaan vanhalla digikameralla. Nyt olen tehnyt niin, että aina jos on mahdollista, kuvaan ne jo kaupassa tai vaikka ulkona autossa. Jostain syystä ostosblogin pitämisessä kuormittaa eniten, jos ei saa tulla kotiin ja laittaa heti ostoksia kaappiin. Vaikka tavallaan vaivalloisuusastekaan ei hirveästi siitä muutu, miten tekee.  Saa nähdä mikä systeemi tulee olemaan, vai kaikki vuoron perään. Heräteostokset ...

WFPB - Ruokaostokset 85 € - Kesäkuu 1, 2, ja 3

Kesäkuun ruokaostokset kuun alusta juhannukseen asti. Eli noin kolmen viikon ostokset. Jaettuna kolmella on jotain 26-27 euroa viikossa.  Tavallaan vähän, mutta sain silti toki rahaa kulumaan. Tässä siis ensin ne varsinaiset ruokaostokset, ja eväitä ja ulkonasyömisiähän en laske. En tosin ulkona ravintolassa syönyt, mutta ostelin jotain aina auton etupenkille siinä kun menin ja tulin. Hyvää juhannusta samalla! Kesäkuu alkoi näillä. Säästääkseni kirjoitusenergiaa olen nyt pyrkinyt ottamaan kuitista kuvan, siinä kun näkyy kilohinnat samalla. Samoin näemmä kassan virheitä: Tässä on peritty kahdesti appelsiinit 1,49 €/kg, vaikka toiset olivat mandariineja ja appelsiinit jotain yli 2-3 euron.. En ole vieläkään oppinut tarkistamaan kuittia heti, otan siitä jopa kuvan enkä silti katso mitä siinä lukee. Tämä virhe sattui mahdollisesti olemaan minun edukseni. Lisätietona :/jälkikirjoituksena:  Kirsikkatomaattirasia  2,89 €, 500g..Tarkoittaa että kilohinta alle 7 €. Halvempia siis ...

WFPB - Ruokaostokset 55 € - Kesäkuu 3 ja 4 - Dr. John McDougall 1947 - 2024

Tervehdys lukijat! Vastikään tuli murheellinen uutinen, ilmoittivat Instagramissa  Dr. John McDougallin kuolleen 77 -vuotiaana. Hän oli kokokasvisruokavalion kannalta merkittävä, ellei sitten jopa kehittäjä. Ainakin pioneeri, joka on potilaiden hoitamisen lisäksi ollut mm. vaikuttamassa USA-ssa lainsäädäntöihin ja pitänyt tv-ohjelmia ja radio-ohjelmia, pitänyt kovaa ääntä kokokasvisruokavaliosta. Tai enemmänkin tärkkelyspohjaisesta ruokavaliosta.  70-luvusta asti. Instagramissa  Dr. Esselstynkin kirjoitti  lähteneensä seuraamaan Dr, John McDougallin kautta Whole Food Plant Based - ravitsemusta: "ᴀ ʙᴇᴀᴄᴏɴ ғᴏʀ ᴍʏ ᴛʀᴀɴsɪᴛɪᴏɴ ᴛᴏ ᴡʜᴏʟᴇ ғᴏᴏᴅ, ᴘʟᴀɴᴛ-ʙᴀsᴇᴅ ɴᴜᴛʀɪᴛɪᴏɴ." Dr. Esselstyn on lääkäri, jonka itse löysin ensin ja kuvittelin aluksi, että hän on se kehittäjä. Kaikkea sitä oppii aina, kerralla ei voi näin laajaa kokonaisuutta omaksuakaan. Katsotaan ostosten jälkeen miten Dr. John McDougall oli myös ruokaostosten kunkku, ja neuvoi miten niitä tuoteselosteita oikein luetaa...

WFPB - Ruokaostokset 50 € - Tammikuu 2

Tässä tammikuun ruokaostoksia. Ostoskorit sekä Lidlistä että Prismasta. Laitoin selostuksia mitä näistä voi nyt tehdä, ja linkin reseptipostaukseen. Reseptit ilman lisättyä rasvaa, ja vähäsuolaisesti ja -sokerisesti, sekä ilman eläinkunnantuotteita, vegaanisia. Lidlistä ensin 32,78 eurolla, Prismaan lähdin koska sieltä saa kaskinauriita. Prismaan meni 11,67 €. Ostoskorivertailu ei nyt kerro kumpi kauppa on halvempi, kävin muuten vain molemmissa. Lidlissä mietin otanko kärryn vai korin, ja päädyin koriin koska se toimii ostosrajoittimena. Jos en jaksa kantaa ostoskoria kassalle, niin sittenhän ruokaa on enemmän, kuin yksi ihminen tarvitsee viikossa? Ajatellen mitä on jo kotona valmiina. Kori tuli niin täyteen, että jouduin pakastevihannekset kantamaan toisessa kädessä. Se on heräteostosten varma merkki. Tärkkelyspitoisia siis on, hiutaletta, spagettia, papua, jyviä ym. Siksi ostin vain 6 kiloa perunaa ja pari pussia pastaa. Niistä ei tule viikon tai kahden viikon kalorit, vaan ne riittä...

WFPB - Ruokaostokset - 35€/vko budjettihaaste - Viikko 3

 Kolmannen haasteviikon ruokaostokset 26,43 €. 35 eurosta jäi käyttämättä 8,57 €. Perjantaina vaihtuu neljäs viikko käyntiin.  Täällä blogissa päivitykset tulevat jälkijunassa, koska en ehdi aina heti tekemään postausta. Haasteviikko vaihtuu itselläni täällä kotisohvalla perjantaina. Yleensä ehdin kauppaankin paremmin vasta lauantaina tai sunnuntaina.  Mitä tehdä loppurahoilla? Nyt olisi mahdollisuus taas lisätä vaihtelua. Vaihtoehtoja: a) ostaa papuja ja linssejä b) säästää seuraavalle viikolle c) ostaa jotain kalliimpaa, kuten maustekastikkeita tai herkkuja d) ostaa valmiiksi lisää tärkkelyspitoisia, kuten hiutaleita ja jauhoja Mikä olisi paras vaihtoehto? Riippuu varmasti tavoitteesta. Alun perin tämän säästöhaasteen piti olla viikon kokeilu, seitsemän euron ostoskoreja lähikaupasta. Päätinkin sitten jatkaa, ihan mielenkiinnosta, ja koska ruokaa jäi. Elän siis koko ajan näillä ruuilla mitä olen ostoskoriin ostanut, tai kaapistani ostanut siirtämällä haastehyllylle, enk...

WFPB - Peruna, makaroni ja vihreät pavut - Helppo startti kasvisruokiin

Reilusti ruokaa kolmesta pääraaka-aineesta. Lisäksi vesi ja mausteet.  Mittasin yhden kaikkia, tai jonkin tasamitan saadakseni reseptimäisen ohjeen. Jos sinulla sattuu vaikka olemaan eri vihannesta, tai jokin mauste puuttuu, niin eiköhän siitä ruoka tule. Vettäkin voi lisätä tarpeen mukaan. Ainesten määrät voi puolittaa, jos haluaa tehdä vähemmän. 1 kg perunaa 1,5 l vettä 400 g pussi makaronia 120-150 g vihreitä papuja 1-2 rkl tomaattisosetta 1 rkl suolatonta jauhelihamaustetta 1 tl kuivattua persiljaa 1 tl kuivattua oreganoa 1 tl kuivattua basilikaa 1/2 tl mustapippuria Mausteita tietysti myös maun mukaan. Omaan makuuni jauhelihamauste on melko pippurista jo valmiiksi.  Suolaa en lisännyt ruuanlaitossa. Tuli ihan toimiva ruoka ainakin vasta laitettuna. Kun lämmitin ruokaa myöhemmin, laitoin lurauksen ketsuppia ja ripottelin ravintohiivaa ja mustapippuria. Tästä tuli iso kattilallinen, tai ainakin itselleni riitti koko päiväksi ja ylikin. Riippuu varmaan monesta asiasta, kuten...

WFPB - Suomenpata - Nauris, omena, palsternakka, kaura

Yhden astian ruoka kokonaisista kauranjyvistä ja riisistä. Jompaa kumpaa tai molempia. Vihanneksena naurista, omenaa, ja palsternakkaa. Tein kaksi versiota, nauris-omena ja palsternakka-omena. Tämän voisi varmasti maustaa minkä vain pataruoan mukaan. Meksikonpata, italianpata tai vaikka chili sin carne. Siksi ajattelinkin että nimi voisi olla suomenpata, koska onnistuu kauralla ja kotimaisilla kasviksilla. Vaikka kotimaisuusaste ei täysin 100% olisikaan. Kotimaisuusaste lisääntyy vaihtamalla pavut härkäpapuihin. Ks.  härkäpavut, keittäminen. Ja tässä on osittain samoja ominaisuuksia kuin niillä pussihawaijinpadoilla ja -italianpadoilla, joita löytyi ennen vanhaan minunkin kaapistani. Ne olivat hyvä hätävara kun tarvitsi nopeasti ruokaa kattilallisen. Nyt voisi tehdä tästä hätävararuoan tekemällä tarvittavan maustesekoituksen valmiiksi.  Resepti-ideassa oli neljä lähtökohtaa: nopeus, alle puoli tuntia  kokonaisten kauranjyvien käyttäminen johonkin kasvisten keittoaika on ...

WFPB - 35 €/vko - Ruokabudjettihaaste - Viikko 2. - Mitä kaapissa? Ruokaostossuunnitelma

Budjettihaaste kesti seitsemän päivää. En lähtenytkään kauppaan heti, ostamaan marjoja ja kaikkea mikä haasteviikolla puuttui. Aion jatkaa toisen viikon 35 euron viikkobudjettia. Nyt kun aloitan uuden viikon (2.), käytän pesämunana niitä ruokia mitä jäi jäljelle. Kaapissa on haasteen jäljiltä: 1 dl punaisia linssejä n.700 g jauhoja n. 500 g kaurahiutaleita 1 prk paseerattua tomaattia keräkaali, aukaistu pari kiloa perunoita  Jääkaapissa mealprepattuna sunnuntaipäiväksi kastiketta, rieskoja, banaanikeksiä muutama. 1kg perunoita keitin viimeisen haastepäivän iltana, ja jätin taas 200 g syrjään uusia rieskoja varten. Sitä voi ihmetellä, että onpa nyt kallis haaste, eikä mitään erikoistakaan syöty. Puuroa, banaania, pottua lanttua ja porkkanaa. Mutta: Kun ottaakin huomioon mitä jäi jäljelle, seuraavalla viikolla voi mahtua jo marjojakin. Ostossuunnitelma on tehty, ja esittelen sen tässä postauksessa. Tämä postaus on jatkoa 35 euron viikkoruokabudjettihaasteelle. Nyt on alkamassa uusi v...

WFPB - 800 grammaa kasviksia päivässä

Nyt on mediassa puitu uutta ravitsemussuositusta. Puoli kiloa kasviksia ei enää riitä päivässä, vaan on syötävä 800 g. Testasin, miltä se voisi näyttää. Suunnittelin että tämähän on helppoa. Kun on kokokasvisruokavaliolla, niin eihän sitä muuta syödäkään, ja näin ollen suositus saavutetaan leikiten. Kokosin astiaan hevi-tuotteita jääkaapista. Laitoin ihan puntarille, taarasin ja katsoin että tuleeko 800 g. Sitten tietysti piti syödäkin. No, ei se ihan niin helppoa ollutkaan saada syötyä säntillisesti saman päivän aikana kaikki, mitä sain 800grammaan mahtumaan. Keksin aloittaa tämän testin vasta, kun olin jo aamupalat syönyt.  En siis testannut mitenkään kellon mukaan syödä näitä aamusta alkaen. Tein kuitenkin ruuaksi niin, että noin 24 h sisällä tuli syötyä tämä koko kasa, sitten lopulta. Se suositus oli 500-800g päivässä? Mennään nyt sen isomman numeron mukaan. Otin ensin ison lantun, ja luulin että tässä on suurin osa siitä kahdeksastasadasta grammasta. Ei ollutkaan, kuin vasta p...