Siirry pääsisältöön

WFPB - Viikon ruokaostokset - Syyskuu 5. 30 € - Säästöpohdinnat

Edelliset ruokaostokset, syyskuu -22:

Syyskuun ruokaostokset, yhteensä 165 €:


Syyskuu 5, 30 €


2,78 €

Hedelmäasetelma pöydälle, 1, 3 kg. Syötäväksi malliksi akvarellimaalausharjoituksiin.





= 2, 99 €

Lähikaupasta tarjousbanaanit ja -omenat.

  • Omena Gala 1 €/kg, 2 kg 1,99 €
  • Pirkka Banaani 1 €/kg, 1 kg

Omenat olivat saman hintaisia, kuin ne mitä yleensä ostan muutenkin.

Nämä pienet Gala-omenat ovat kuitenkin ilahduttavan pieniä ja makeita. Ihan luksusta kahvin kanssa ja joka välissä. Raikas omena, jonka saa varmasti syötyäkin kerralla. 




= 3,16 €

Ensimmäiset banaanit menivät melkoista kyytiä. Loput niistä oli myös ruskeita jo parissa päivässä, ja sainkin tehtyä banaanikeksejä niistä.

Ei muuta kuin lisää vain mennen, tullen ja palatessa. Lehtikaali oli euron, päärynät euron.

Olipa loistoviikko mitä tulee lähikaupan hevitarjouksiin.



=5 €

Sadonkorjuuämpäri K-Supermarketista. Saaliin 7,8 kg, esittelinkin jo:


= 3,52 €

Yleisperuna, Gala, Prismasta 0,69 €/kg.




= 11,92 €

K-Supermarketissa oli tarjous vielä voimassa, 1,49 €/l Oatly luomu kauramaitoa.

Tätä menee kuitenkin, joten ostin jokaisella oven avauksella purkin poikineen.

Tarjous on tietääkseni nyt ohi, mutta juhlat jatkuvat kotona.

 29,37 €

Tässä kuussa meni siis 180 €. 165 €.

Lähestymistapoja ruokakuluissa säästämiseen:

Yritin alkaa laskemaan, että minkä verran mihinkin eri ruokakategoriaan olisi mennyt. Epäonnistuin toistaiseksi.

Kategorioita voisivat olla esimerkiksi:
  • perunat ja bataatit
  • juurekset
  • vihannekset
  • viljat
  • muu

Laskutapaidea juolahti mieleeni hieman myöhässä. Kaikkien syyskuun ostosten läpikäyminen tältä kannalta veisi aikaa, joten en lähdekään siihen nyt. 

Ajatus vain kävi mielessä että jos saisi selville, minkä verran mihinkin kategoriaan uppoaa, se voisi auttaa suunnittelemaan. Voit ehkä kokeilla itse kotona, jos sattuu kiinnostamaan. 

Voisi budjetoida vaikkapa, että tällä viikolla ostan 10 eurolla juureksia, 5 eurolla omenoita ja niin edelleen. Hyödyttäisiköhän joissain tilanteissa?

Sen verran sain kuitenkin laskettua, että mausteiden, kauramaitojen, rusinoiden  eli ei-pääruokaan, vaan ns. elämänlaadun nostattamiseen liittyviin ruokaostoksiin on mennyt syyskuussa yli 40 euroa.

Varsinaista ruokaa kuten perunoita, riisiä, juureksia ja vihanneksia tuli siis ostettua noin 140 eurolla.

Tässä auttoivat kotivarat, eli koska marjoja, hiutaleita, jauhoja ja kuivattuja papuja on valmiina, ei mene sitten niihin nyt vuorostaan rahaa.

Olen varmasti tehnyt jotain laskuvirheitä, koska jokin ei nyt täsmää. Mutta ne heitot mitä saan tarkistellessani laskuvirheistä, ovat luokkaa 20 euroa suuntaan tai toiseen. Kun yritin niitä eri kategorioita laskea ominaan.

Samapa se sille.

Mietin kuitenkin erilaisia lähestymistapoja ruokamenojen seurantaan ja suunnitteluun.

Huomasin, että tapa ajatella kuukausittain ruokamenoja on liian löysä, jos havittelee extremesäästöjä.

Mietin, että viikkobudjetti olisi tehokkaampi.

Jos käyttää viikossa 30 euroa ruokaan, se tekee vuositasolla 1560 euroa. 30  € X 52 viikkoa.

Jos 1560 € jakaa 365 päivällä, olisi päiväbudjetti tällöin 4,27 €.

Jos puolestaan ajattelee vaikkapa 200 euron kuukausibudjettia, se kertaa 12 kk olisi 2400 €. 6,6 €/pvä.

840 euron ero. 35 euron viikkobudjetilla 2400-1820=580 €.

Olen mennyt näissä niin, että olen pitänyt päätavoitteena että alitan 200 €/kk ruokamenoissa suunnilleen pääosan aikaa. Välillä olen nostanut budjettia, koska haluan lisää jotain ruokaa.

Olen myös pitänyt periaatteena, että tiukan ja tarkan budjetin noudattamisen sijaan seuraan kilohintoja, ja tartun myös tarjouksiin vaikka niiden ansiosta joutuisi ylittämään hetkellisesti 200 euron haamurajan kuukauden ruokamenojen osalta.

Onko nyt juuri todellista tarvetta pyrkiä joka viikko 30 euron alittavaan ruokabudjettiinkaan, ja olisiko se pitemmän päälle raskasta? En tiedä. Voihan se mennä vahingossakin kohta, kun alkaa olla kaapeissa kotivaraakin.

Joskus onnistuu menemään tosi hyvin vain sillä, että laittaa ne kilohinnat merkille, ja rajoittaa niitä. 

En tiedä, mutta tulipahan mieleen. Että jos haluaisi laittaa nupit kaakkoon tässä asiassa, niin viikkobudjettimaisella ajattelulla saattaisi päästä pidemmälle. Kilohinnat olisivat edelleen apuna, jotta saa mahdollisimman paljon ruokaa sillä 30 eurolla.

Ehkä viikkobudjetti onkin monelle teistä lukijoista tutumpi. Itse en ole sitä koskaan kokeillut, paitsi hetkellisenä ajattelun suuntana joskus.

Huono puoli viikkobudjetin laittamisella olisi se, että tarjousten hyödyntäminen ja paljon kerralla ostaminen ei mahdollistuisi niin hyvin. 

Hyvä puoli olisi, että rahaa ei vain mene yhtään sen enempää satoi tai paistoi, mikäli budjettia joka viikko noudattaa.

30 euron viikkobudjetilla voisin itse jopa saada kaiken tarvittavan, en näe sille estettä. Varmaan vähän aikaa joutuisi välillä olemaan ilman kauramaitoa puurossa. Epämukavuutta ajoittain, mutta silti eläisi pääasiassa herroiksi.

35 euron budjetti on helposti uomiinsa loksahtava, ja tekisi vuodessa 1820 €.

40 euron viikkobudjetin ruokamenot olisivat 2080 euroa vuodessa.

Tai sitten voisi miettiä, että joka toinen viikko eri summa. Ihan miten vain parhaaksi näkee. Voisi ajatella vaikka toisinpäinkin: Onko esimerkiksi 500 euron säästö sen arvoinen, että alkaa budjetoimaan? Mikä on itselle se summa, minkä eteen on valmis näkemään vaivaa, ja minkä verran. Ja mikä on vaivaa?

Vielä tarkempi voisi olla ateriakohtainen budjetti, kuten Parempi minä -blogissa oli nyt, ja jota seurasin mielenkiinnolla.

Hyvä miettiä eri kannoilta. Yksi tapa sopii toiselle, toinen toiselle. Persoonakohtaistakin varmasti, mikä ajattelutapa auttaa eniten pääsemään tavoitteeseen, mikä se kenelläkin sitten onkaan.

Kiitos kun luit. Jatketaan tästä, jalostetaan ajatusta, jatketaan pian kokkailuilla.

Muokkaus: Haa! Löysin missä virhe oli, mikä ei täsmää. Olen merkannut jonkin ruokaostoksen otsikon väärin postaukseen jossa on linkit, laskenut sieltä 15 euroa liikaa..Voi siis olla, että on vähemmän. Mutta ei se mitään: 165 € on ok, 180 € olisi ollut myös ihan ok.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

WFPB - Ruokaostokset 50 € - Huhtikuu 2

Tällä viikolla ei tarvinnut perunaa, kun hain edellisten ostosten perunat vasta viime loppuviikosta. Ostin nyt bataattia vähän lisähöysteeksi. Ostokset noin 50 euroa. Siitä 16,5 euroa mustikoihin, kuten viimekin viikolla, joita en olisi tarvinnut ihan heti. Nostivat siis hieman normaalia viikkoruokasummaa, mutta eipä se mitään. Sitten ei tarvitse mustikoita miettiä enää joka kauppareissulla.  Olen tässä harkinnut, että tämän kuun vedän vähän löysemmin eli en pyri mihinkään alle 150 euroon.  Ihan sama mitä menee, kun olen nyt pitänyt kaapintyhjennysviikkoja, eli silloin syödään mitä on valmiina ja tyhjennellään vajaita paketteja. Vieläkin oikeastaan pystyy jatkamaan. Haen seuraavaksi mitä mieleen juolahtaa, mistä pidän ja mikä on in. Katson kilohintaa toki, ei siitä tavasta eroonkaan enää varmaan heti pääse. Tämä ei muutu edullisuutta etsivästä ruokablogista kalliin ruuan blogiksi. = 5,24 € Bataattia 2,025 kg x 2,59 €/kg  = 2,35 € Omena Jonagold 0,403 kg x 1,39 €/kg = 0,56 € Mandariini

WFPB - Ruokaostokset 55 €- Huhtikuu 1- Pääsiäinen

Pääsiäisen ruokaostokset ja muut. 55 euroa, ja lisäys maaliskuun ostoksiin.  Lopussa ruokasuunnitelmaa ja ideoita. = 13,59 € Luomu Ruisjauho 2,29 €/kg Luomu Täysjyvävehnäjauho 1,99 €/kg Kaurahiutale 0,99 x2 1,25 €/kg = 1,98   € Kidneypavut 2 x 0,69 € Mustapavut 0,75 € Tumma makaroni 4x 0,45/400g , 1,13 €/kg = 1,80 € 2kg Tyrnävän Jauhoinen peruna0,80 €/kg = 1,59 € Kotimaista yleisperuna 5 kg x 0,40 €/kg = 1,99 € Tärkkelyspitoisten osuus on kaikista tärkein, koska nämä ovat ruokia joilla jaksaa. = 5,3 € Ruustinnan salaatti 1,79 € Kurkku 0,276 kg x 2,99 €/kg = 0,83 € Basilika 1,39 €  Porkkanat 1,29 e/kg = 6,93 € Luomu appelsiini x 2, 1,99 €/kg = 3,98 €  Luomu banaani 0,682 kg x 1,95 €/kg = 1,06 € Mandariini 1kg = 1,89 €  = 16,58 € Pakastemustikka 2 X 8,29 €/kg = 1,84 € Rainbow paseerattu tomaatti luomu 500g 0,92 € x2, 1,84 € /kg  = 5,24 € Saarioinen Mämmi 700g 4,27 €/kg = 2,99 €  Alpro No Sugars Soijajuoma   2,15 €/l Kuva vanhasta purkista mutta kuitenkin. Purkkimallistot kun muuttuu, p

WFPB - Ruokaostokset 35 € - Maaliskuu 4 - 95 €/kk

 35 euron ruokaostokset, Lidlistä ja Prismasta. Molempiin kauppoihin meni yli 15 euroa ja risat. = 7,25 € Yleisperuna 0,40 €/kg x 5 = 1,99 € Yleisperuna 0,80 €/kg x 2 = 1,59 € Bataatti 1,420 kg x 2,59 €/kg = 3,68 € = 2,7 € Luomu tofu natural 1, 35 x 2 , 6,75 €/kg = 10,92 € Punajuuri 1 kg = 1,29 € Nauris = 0,297 kg x 2,19 €/kg = 0,65 € Persilja 1,19€ x 3 =  3,57 € Kurkku 0,294 kg  x 2,79 € = 0,82 € Suippokaali 1,283 € x 2,29 €/kg = 3,49  Palsternakka 0,582 kg x 1,89 €/kg = 1,10 € Palsternakkaa perunamuusiin. = 3,49 € Lehtikaali 0,5 kg x 6,98 €/kg  = 7,5 € Luomu banaani 0,908 kg x 1,95 €/kg = 1,77 € Banaani 0,266  €x 1,55 € = 0,41 € Omena 0,604 kg x 1,09 € = 0,66 e Verigreippi 0,600 kg x 1,39 € = 0,63 € Appelsiini 0,954 kg x 1,39 €/kg = 1,33 € Mandariinipussi 1 kg x 2,70 €  = 2,44 € Grillausmauste ei lisättyä suolaa 0,35 kg x 24,29 €/kg = 0,85 € Mustapippurirouhe  0,65 kg x 24,46 €/kg = 1,59 € Siinä olivat ostokset maaliskuun viimeistä viikkoa varten. Mandariinipussissa on nyt jäljell

Luukku 14 - Kaali - WFPB

Luukussa 14 on kaali. Kaali-ideoita ja kaalinkuvia on paljon, ja netistä löytyisi lisää ideoita joka päivä kokeiltavaksi. Joulukalenterin saisi täyteen pelkillä kaaliaiheilla. Tänään nyt ainakin kaalilaatikkoa ja kaalisalaatteja, ja muitakin vinkkejä. Kaalilaatikko n. 0,75 dl tai 1 dl ohrasuurimoita (Myllyn Paras esikypsytetty, rikottu) n. 1 dl soijarouhetta 300-400 g kaali n. 2 tl siirappia  pari porkkanaa 2 tl - 1 rkl kuivattua persiljaa 1/2 tai 1/4 tl jauhettua maustepippuria, tai kokonaisia 1 tl soijakastiketta halutessa Kaalilaatikossa oli nyt kaksi vaihetta, ensin paistoin ja keitin kattilassa aineksia vähän matkaa, sitten siirsin uuniin jatkamaan. Keitin siis eri kattilassa ensin ohraryynit vähässä vedessä. Laitoin myös soijarouhetta. Samaan aikaan paistoin kaalia ja porkkanoita eri kattilassa. Siten, etteivät aivan ruskistuneet, mutta pehmenivät ja muuttuivat läpikuultaviksi. Höyrytin niitä sen lisäksi kannen alla. Yhdistin sitten kaalit ohran kanssa samaan kattilaan, ja annoin

WFPB - Viikon menu - Maaliskuu 1 - Ruokasuunnitelma

Ruokasuunnitelma viikoksi. Kuusi kohtaa ruokaideoita, joista kohdassa 6 on puurot, leivät ja jälkkärit.  1. Riisi ja pavut Ensimmäisenä jotain, mihin voi laittaa basilikaa.  Kun tekee yhdenastian ruoan ,  riisin ja pavut, tai  riisin ja tomaattikastikkeen ja minkä tahansa vastaavan ruoan, jos ruoasta tulee mautonta, voi laittaa tuoreita basilikan lehtiä revittynä, niin ruoka muuttuukin tosi kivaksi elämykseksi. Basilikarisottoa teen joskus arborioriisistäkin. Kiva käyttää koko ruukku, tai miksei kaksikin ruukkua basilikaa. Perunaa kylkeen. Valmiiksi tein jo sekoitusta, missä on kaikenlaisia jyviä ja linssejä. Eniten riisiä. Tätä kun kaataa 1 mitta + 2 vettä, saa yhden astian ruoan valmistuksen haudutuspadassakin helposti aloitettua.  Omaa maustesekoitustakin kannattaa tehdä johonkin pieneen purkkiin. Käy myös pöytämausteena sitten. 2. Palsternakka-perunamuusi ja punajuuri-mustapapupihvit Palsternakasta on ideoita , ja nyt ruokalistalle niistä valikoitui palsternakka-perunamuusi. Pun

WFPB - Perunalaatikko - Ruskeat pavut

Ainekset: Perunoita Ruskeita papuja, kypsiä Vettä Mausteet: Maustepippuri, n. 1/2 - 1 rkl Mustapippuri, 1/2 - 1 tl Persilja, 1 rkl Tilli, 1 tl Työvaiheet: Puhdista perunat, kuori tarvittaessa. Viipaloi perunat. Laita perunat ja pavut vuokaan. Mausta. Kaada vettä päälle. Paista ilman kantta, 200-asteisessa uunissa keskitasolla, kunnes valmista. Noin 40 min - 1 h.  Kuvia työvaiheista Nämä perunat olivat Gala- lajiketta. Kokeilin myös jauhoisista Afra- perunoista. Molemmista tuli hyvä perunalaatikko. Muovisessa pussissa myytäviä perunoita kannattaa haistaa ensin. Jos niissä on homeen haju tai muu epämiellyttävä haju, ne kannattaa pestä ja kuoria tätä ruokaa varten. Jos perunat tuoksuvat neutraalille, niitä ei tarvitse kuoria ellet halua. Poista vain selkeimmät huonot kohdat.  Käytin kokonaisia maustepippureita, koska annostelu tuntui helpommalta niillä.  Kun näkee että joka puolella on pippureita, tietää ettei ruoka ainakaan jää maustamattomaksi. Maustepippuria ei tule myöskään vahingossa

WFPB - Ruokaostokset 15 € - Maaliskuu 3

15 euroa. Entisiäkin jäljellä niin hain vain vihanneksia ja hedelmiä. Olen viikkomenussakin vasta puolessa välissä.  Jätin pari euroa varaa perunoille, joita vielä ei mahtunut jääkaappiin. 2-3 eurolla siis perunaa. = 6,86 € Porkkanat 1,29 €/ kg Kartanon salaatti 2 kpl 2 € Persilja 1,19 € Basilika 1,39 € Kurkku 3,29 €/kg x 0,302 kg = 0,99 € Lisäksi jäljellä on vielä nauris, muutama porkkana ja kaalta. Punajuuret keitettynä. = 4,38 € Luomu banaani 1,226 € x 1,95 €/kg = 2,39 € Veriappelsiini 1,5kg 1,33€/kg = 1,99 € Siinäpä ostokset, muuta ei tarvittu. Enkä olisi tarvinnut näitäkään. Tulikin niin kiireinen viikko, että puolet päivästä aina jossain ulkona rieskan ja banaanin turvin, sitten kun ehtii taas syömään niin kuluu vain joku pari rasiaa. Puurokin lykkää aina viikkosuunnitelman seuraavaa ruokaa puolella päivällä. Eilen vasta sain paistettua punajuuripihvit, jotka olivat viikkomenussa . Savutofuakin vielä jäljellä. Viikkomenu tuli sävellettyä tällä kertaa vähän työlääksi. Ei millään

Luukku 22. - WFPB - Makaronilaatikko ja italiansalaatti

Tuli ehkä paras makaronilaatikko pitkiin aikoihin. Italiansalaattikin onnistui. Makaronilaatikko: 1 pussi/400 g tummaa makaronia 1 porkkana n.100g mustapapuja (n. alle puoli tölkillistä, valutettuja) vettä Mausteet: 1 rkl soijakastike 1/2 tl mustapippuri 1/4 tl maustepippuri 1/8 tl valkopippuri, tai ripaus loraus ketsuppia 200 C noin tunti Mustapippurimääräni, 1/2 teelusikallista, voi olla paljon jollekin. Tässä oli jonkin verran potkua nyt.  Ketsuppia lorahti siten, että huuhtelin lopun ketsuppipullon. En tiedä paljonko meni. Soijakastiketta 1 rkl voi olla paljon suolaa, mutta kannattaa maistella. Vettä meni jotain alle puolitoista litraa. Keitin vedenkeittimessä litran. Vielä ketsuppipullosta ja mukista lisää, ja että peittyy hyvin. Sekoitin mausteet ensin veteen mukissa, ja sekoitin vuokaan, että varmasti leviävät. Porkkanaraastetta näytti ensin olevan tosi paljon, mutta hyvin se sinne lopulta upposi. Paistoin 200C- asteisessa uunissa noin tunnin, ilman kantta. Noin tunnin päästä al

WFPB - Leipä - Täysjyväjauhot ja kaura

Tuoretta leipää. Tällä kertaa limppumallinen leipä.  Leipä: 3-4 dl vettä loraus siirappia esim 3 tl ripaus suolaa, maun mukaan, esim.1/4 tl 2 tl kuivahiivaa 2,5 dl pikakaurahiutaleita 1 dl ruisjauhoja n. 4 dl täysjyvävehnäjauhoja Lämpöiseen veteen kuivahiiva, ripaus suolaa ja sokeria/siirappia. Lisää kaurahiutaleet ja ruisjauho, sekoittele. Lisää täysjyvävehnäjauhoja niin, että syntyy paksu, puukauhalla vaivalloisesti sekoitettava taikina. Voit vaivata taikinaa metallisella tai puisella lusikalla. Leipään tulee suolaa maun mukaan, vähäsuolaisesti tai ei. Laitan myös yleensä lorauksen siirappia tai sokeria, koska se voi mahdollisesti auttaa kuivahiivaa heräämään paremmin. Pieni ripaus voi parantaa myös leivän maistuvuutta. Tämä taikina tarttuu käsiin, joten siksi mieluummin vaivaaminen lusikalla.  Vaivaamisen jälleen irrottele jauhojen avulla reunoilta ja ota taikinapallo käteen. Leipää voi muovailla ilmassakin vähän, taittelemalla ja sitten kerätä alapuolelle taikinaa. Voit laittaa suo

Pullat - Rasvattomat, vegaaniset, vaivaamatta - WFPB

  Pullat ilman rasvaa, vegaanisesti ja vaivaamatta. Resepti, ohjeet ja kuvia tekovaiheista. Postauksen lopussa vinkit laskiaispullien tekoon ja terveellisempään kermavaahtovaihtoehtoon. Nämä tehdään siis ilman vaivaamista ja pyörittelemistä. Pullataikinapalanen työstetään piilottamalla taikinaa pullan alle taittelemalla ilmassa, käsissä. Ei siis pöytää vasten pyörittämällä, kuten usein olen nähnyt työstettävän. Pullat onnistuivat täydellisesti. Kunniaa en nyt ota. Koska tämän reseptin kehittely ylitti tämän hetkiset leipomistaitoni, joiden suhteen ollaan muutenkin menty pitkälti äärirajoilla, pyysin avuksi blogiin vierailijan: Äiti tuli leipomaan nämä pullat. Kiitos tuhannesti. Olisimmekin muuten saaneet odottaa seuraavaan alkupamaukseen asti pullareseptiä. Varsinkin reseptiä jolla saa kuohkeat, pehmeät, oikeat pullat. Tästä tuli 11 kpl pientä pullaa. Voit myös tehdä isompia pullia muutaman.  Ruokavalion kannalta: Pulliin laitettiin nyt hiivaleipävehnäjauhoja, vaikka tavallinen vehnäj