Siirry pääsisältöön

WFPB - Ruokaostokset 60 € - Syyskuu 3 ja 4 - 140 €/kk

Kuiva-aineita kaapin täytteeksi. Talveen varustautuminen. Ei ole niin paljoa, etteikö joutuisi kauppaan vielä monta kertaa. Olo on silti jo kotoisa ja mukava, pystyy kokkaamaan täyden aterian vaikka hakemalla tuoreraaka-aineiksi vain pari vihannesta ja perunaa lähikaupasta. 


= 10,24 €

  • Täysjyväspagetti 0,95 /500g x 2 = 1,90 €/kg
  • Tumma makaroni1,88 €/kg, 400gx2 = 1,5 €
  • Coop vihreät linssit 400 g 3,98 €/kg = 1,59 €
  • Coop punaiset linssit 400 g, 3,98 €/kg =1,59 €
  • Meira Curry ei lisättyä suolaa 25g 26,00 €/kg =0,65 €
  • Meira Kurkuma 24g 37,08 €/kg = 0,89 €
  • Coop paseerattu tomaatti 0,73€,500 gx2=1,46 €/kg 
  • Xtra tomaattimurska 0,83 €/kg, 400 g x 2 0,33 € = 0,66 €
Prismasta kympin pussillinen. 


= 32,31 €

  • Tyrnävän Hiivaleipävehnäjauho 1,6  €/kg , 2 kg = 3,19 €
  • Ohraryyni kokonainen 2,39 €/kg
  • Tyrvävän kauraryyni 2,39 €/kg
  • Kaurahiutale x 2 0,98 €/kg 1,96 €
  • Pikakaurahiutale 2x0,37 €/500g =0,74 €/kg
  • Myllärin täysjyväohrajauho 1,99 €/kg 
  • Meira ketsuppi 1,2 l  3,49 €/kg = 4,19 €
  • Combino täysjyväspagetti 2x 0,94€/500g = 1,88 €/kg
  • Punainen linssi 500g 1,99 €
  • Ylistalon herneitä kuivattu 500g 2,10 €/kg = 1,05 €
  • Kaurajuoma luomu 1,69 €-1,79 €/l x 6 = 10,54 €

Siinäkö kaikki? Ei näihin saa paljoa rahaakaan kulumaan. Luulin että olen paljon ostellut, mutta nämähän olivatkin vain painavia kantaa, mutta kevyitä maksaa. Ostin nyt vain kaikkea mikä ei maksa hirveästi yli 2 €/kilo, paitsi ketsuppi ja mausteet muutenkin.

Syyskuun loput tuoreostokset:

= 3,64 €

Salesta 23.9.

  • Omena paula red 1,75 €/kg =0,383 kg = 0,67 €
  • Appelsiini Navel 0,550 kg x 1,89 €/kg = 1,04 kg
  • Bataatti 0,268kg x 2,39 €/kg= 0,64 €
  • Peruna Colomba 1kg = 1,29 €
=9,11 €

K-market
  • Peruna 0,96 kg x 0,99 €/kg = 0,95 €
  • Omena Discovery/Jaspi, Suomi 1,064 kg x 2,19 €/kg = 2,33 €
  • Jävikylä Persilja 1€x 2 = 2,00 €
  • Järvikylä Tilli 2kpl 1€/kpl = 2 €
  • Keräkaali Suomi 1,83 kg x 1 €/kg = 1,83 €
Kiva, oli ruukkuyrttitarjouksia. Ostin kaksi kumpaakin, pakastin heti tuoreeltaan persiljan ja tillin.

= 5,39 €

Soijavanukas vanilja5,78 €/kg = 2,89 €
Banaanikuitti hukassa, Minimanissa 1,49 €/kg, muistan että nämä maksoivat n.2,5 €, eli 1,6 kiloa.

Yhteensä 60,69 €

Sitten muuta:


Pari kertaa kävin kahvilla ulkona, eli Prismasta ensin paistopisteeltä jotain vegaanista, pari Choice -jäätelöä, ruukkusalaatti siitä syystä, että pysyy vitamiininsaanti yllä joka hetki. Ulkonasyömisiähän  perinteisesti en laske ruokakuluihin, vaikka loput leivistä tulivatkin kotiin tällä kertaa.

Omenapiirakat olivat kahvilasta, eivät olleet minun idea vaan yllätysmomentti. Mutta nekin olivat vegaanisia joten ei muuta kuin ääntä kohti.

Yhteensä noin 10 euroa meni per kahvireissu, eli =20 parissa viikossa. Paistopisteeltä löytyi vegaaniset hapanjuurileivät ja peruna-porkkanasämpylät, niin että niissä oli -40% tarra. Tarraa ei ensin meinannut huomata, kun se oli neutraalin vihreän värinen, mutta sitten kun sen bongasin niin en tietenkään voinut ohi kävellä. En saanut itsestäni irti että olisin tehnyt valmiit eväät.

Näissä oli nyt valitettavasti valkoisia jauhoja, vaikka olikin jotain kauraa ja perunaakin seassa. Mutta eipä mitään hätää, tosi hyvää oli ja vaihtelu virkistää.



Kotimaiset omenat joita ostin K-Marketista, olivat hieman liian kirpeitä omaan makuun mutta moni varmasti tykkää. Ainakin maukkaita olivat. 
Sain menemään siten, että otin koiralenkille taskuun pussissa, ulkona kun ei ole itsellä aina mitään muuta tekemistä koiran nuuhkiessa omiaan. Voin ulkona syödä vaikka pieniä kiviä, tai happamia omenia ja olla niistä jopa onnellinen.


Keittoa ja kaurapuurorieskat. Keitto jossa on kaikkea, ja ylijäämäkaurapuurosta tein siis rieskat vaikka ei yhtään huvittanut. Mutta roskiin ei mitään voi laittaa, joten tehtävä oli.

Näin ratkeaa moni ruokaongelma: Ostaa ensin kaikkea, tekee mitä niistä sattuu tulemaan, ja lopulta pitää vain aina tehdä jotain siksi, että ne on käytettävä pois.

Ja kun kaikki on käytetty pois, alkaa kierros alusta. Ei välttämättä ehdi suunniteltuja ruokia tekemään, kun aina on jokin 2 dl kaurapuuroa josta tulee yhtäkkiä puolen kilon pussi rieskoja. Tai en punninnut mutta jotain sinne suuntaan.


On ollut komeita päiviä nyt syyskuun lopussa. Todella hienoa. Illat alkavat pimetä ja heijastimia pitää laitella. 

Tänään kävin kaupassa, mutta ne jäävät lokakuun ostoksiin: Pitää kuitenkin mainita, että bataatti oli lähi -Salessa jopa niinkin edullista että alle 2,5 € kilo. Ostin koebataatin sieltä ja se oli niin hyvää, ihan raakana, että ostin lisää Prismasta.




Jos et ole koskaan syönyt bataattia raakana, niin nyt on hyvä hetki kokeilla. Saattoi olla jotenkin erityisen hyviä bataatteja. En tiedä mitä eroa niissä on, eri bataattilajeissa, mutta ne pienet puikulan malliset ovat aivan herkullisia. Kuvassa on iso bataatti, aivan hyviä varmasti kaikki.

Lisää bataatti-ideoita.

Tänään Prismassa oli kotimaiset kurpitsat, esim. myskikurpitsa alle 3 €/kg.
En vieläkään saanut aikaiseksi ostaa sitä, koska oli vain yksi kassi mukana ja se oli jo tulossa täyteen muutenkin.

Päivä se on huomennakin, nähdään taas.

Syyskuussa meni ruokaan 80 € + 60 € eli yhteensä 140 €.

Jotenkin epäilyttää, koska tuntuu että olen käsi vääränä kantanut tänne koko ajan jotakin, ja on kuittejakin nippu. Pitää vielä tutkailla mutta jos en huomaa virhettä, niin ei sitä välttämättä ole.

Jos on, niin korjataan sitä mukaa. Pääasia että tuli nämä tärkeimmät. Jee! Lokakuuta kohti. Talveen varustautuminenkin voi jatkua, koska siihen on aikaa. Ehtii syödäkin sitä mukaa.



Kommentit

  1. Kiitti edellisessä kirjavinkistä. Löysin kirjastosta 2003 versiona. Taidan ostaa kotiinkin, on kyllä niin hyvä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai että, eikö olekin. Kiva kuulla että löysit heti ja oli hyvä. Kunnon tietopakettihan se.
      Puhumme siis kirjasta nimeltä Kasvissyöjän ruutukokki, Inga Britta Sundqvist, jos joku ei ollut viimeksi lukemassa ja herää uteliaisuus mistä onkaan puhe:)

      Poista
  2. Ai, en tiennyt että bataattia voi syödä raakana, voisi olla hyvä lisä/vaihtelu johonkin hummos-dippailuun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, näin on. Olen nyt testaillut ja huomasin että bataatti, joka on päistä pehmeä voi olla mauttomampi kuin ihan tuore, kauttaaltaan kiinteänä pysynyt. Jääkaappikylmä tai huoneenlämpöinen, siinäkin voi olla eroa. Bataattihan säilyy pöydälläkin. Tosi hyvää ottaen huomioon ettei ole hedelmä. Jopa käypä myös tavallaan karamellina kotioloissa, jos etsii makeaa naposteltavaa, ja suolaisen kanssa käy myös.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

WFPB - Ruokaostokset 89 € - Toukokuu 3 j a 4, 169 €/kk

 Loput toukokuun ruokaostokset eli toukokuu 3 ja 4. Oli painovirhepaholainen ensin otsikossa, toivottavasti et ehtinyt hämääntymään. Osa näistä ostoksista ei ollut ihan tavallisia, vaan hamstrasin lähikaupan tarjouksista tuotteita. Tuli jopa 169 €/kuukaudessa, kun laskin toukokuun ostokset yhteen. Säilykkeitä nyt hamstrasin lähinnä. Niillähän on monesti kalliimpi kilohinta kuin tuorevihanneksilla, joten kiva että löytyi säästötarjouksia. Lisäksi kuluja nostatti kauramaidot, ostin 6 purkkia kerralla.  Toinen yli kymmenen euroa meni pelkkään ruisleipään. Löysin tarjouksesta tosi hyvää luomua ruishapanjuurileipää. Vaikka nyt tulikin maksamaan kerralla hieman enemmän, niin pitkässä juoksussa säästän kun sain halvalla leivät, pitsatarvikkeet ja hillot. Käytän näitä säilykkeitä pitsan täytteinä sen takia, että ovat valmiiksi kypsiä eikä tarvitse esikypsyttää. Tuoreet sienet ja muut kasvistäytteet pitää usein paistaa/keittää ensin, muuten ne voivat olla raakoja pitsassa. 80 € + 89 € ...

WFPB - Ruokaostokset 80 € - Toukokuu 1 ja 2

 Toukokuun ruokaostoksia kahden ensimmäisen viikon ajalta, toukokuun viikot 1 ja 2.  Ruukkubasilika 2x 1,45 € = 2,90 € Luomu paseerattu tomaatti 0,88 €x 2 = 1,76 € Luomu borlottipapu 2 x 0,82 € = 1,64 € Banaani 1,79 € x 1,424 kg = 2,55 € Omena 1,09 € x 0,862 kg = 0,94 € Kirsikkatomaatti 2,99 € Kurkku 1,49 € x 0,260 kg = 0,39 € = 13,17 € Lidlistä nämä. Oli onneksi niin vähän jonoa, että ehdin pikaisesti ottaa kuvan. En siis ala kameran kanssa leikkimään, jos näen yhdenkin ihmisen takanani. Harkitsen siirtymistä vanhanaikaiseen systeemiin, jossa levitän ostokset kotona, ja kuvaan vanhalla digikameralla. Nyt olen tehnyt niin, että aina jos on mahdollista, kuvaan ne jo kaupassa tai vaikka ulkona autossa. Jostain syystä ostosblogin pitämisessä kuormittaa eniten, jos ei saa tulla kotiin ja laittaa heti ostoksia kaappiin. Vaikka tavallaan vaivalloisuusastekaan ei hirveästi siitä muutu, miten tekee.  Saa nähdä mikä systeemi tulee olemaan, vai kaikki vuoron perään. Heräteostokset ...

WFPB - Ruokaostokset 26 € - Huhtikuu 4 - 136 €/kk

 Huhtikuun 2026 loput ruokaostokset.  = 5,44 € Xra omenat 1 kg = 0,99 € Lidlistä omena 0,99 €/kg x 0,566 € = 0,55 € Luomu sitruuna 2,99 € x 0,228 €/kg = 0,68 .€ Peruna 2 x 2 kg= 4kg, 0,80 €/kg = 3,18 € = 15,46  Vemondo luomu kaurajuoma 1,15 €/l Baresa luomu tomaattipyree 1,29 € tuupi Chilikastike jalopeno 19,9 €/l, 100g 1,99 € Ananasviipaleet 1,19 € Luomu paseerattu tomaatti 2x0,88 €/500g = 1,76 €/kg Peruna 0,88 €/kg 2kg = 1,76 € Punajuuri 1,39 €/kg Porkkana 1,15 €/kg x 1,752kg Punakaali 1,946 kg x 1,59 €/kg = 3,09 € Lehtikaali pakaste 5,58€/kg, 500g = 2,79 € Minimanista lehtikaalia. Aina kun miettii että tuleekohan tarpeeksi ravintoaineita, kannattaa ostaa lehtikaali. Lisähuomio että sanoin kerran blogissa, että lehtikaali ei yleensä maistu ruuissa tai pilaa ruokien makua. No, koitin tehdä kastikkeen missä oli vihanneksena melkein pelkästään lehtikaalia puoli pussia, ja tomaattisosetta. Kyllä se olikin yhtäkkiä jotenkin pahan makuista.  Syötävää, mutta pitäisi ...

WFPB - Peruna, makaroni ja vihreät pavut - Helppo startti kasvisruokiin

Reilusti ruokaa kolmesta pääraaka-aineesta. Lisäksi vesi ja mausteet.  Mittasin yhden kaikkia, tai jonkin tasamitan saadakseni reseptimäisen ohjeen. Jos sinulla sattuu vaikka olemaan eri vihannesta, tai jokin mauste puuttuu, niin eiköhän siitä ruoka tule. Vettäkin voi lisätä tarpeen mukaan. Ainesten määrät voi puolittaa, jos haluaa tehdä vähemmän. 1 kg perunaa 1,5 l vettä 400 g pussi makaronia 120-150 g vihreitä papuja 1-2 rkl tomaattisosetta 1 rkl suolatonta jauhelihamaustetta 1 tl kuivattua persiljaa 1 tl kuivattua oreganoa 1 tl kuivattua basilikaa 1/2 tl mustapippuria Mausteita tietysti myös maun mukaan. Omaan makuuni jauhelihamauste on melko pippurista jo valmiiksi.  Suolaa en lisännyt ruuanlaitossa. Tuli ihan toimiva ruoka ainakin vasta laitettuna. Kun lämmitin ruokaa myöhemmin, laitoin lurauksen ketsuppia ja ripottelin ravintohiivaa ja mustapippuria. Tästä tuli iso kattilallinen, tai ainakin itselleni riitti koko päiväksi ja ylikin. Riippuu varmaan monesta asiasta, kuten...

WFPB - Ruokaostokset - 35€/vko budjettihaaste - Viikko 3

 Kolmannen haasteviikon ruokaostokset 26,43 €. 35 eurosta jäi käyttämättä 8,57 €. Perjantaina vaihtuu neljäs viikko käyntiin.  Täällä blogissa päivitykset tulevat jälkijunassa, koska en ehdi aina heti tekemään postausta. Haasteviikko vaihtuu itselläni täällä kotisohvalla perjantaina. Yleensä ehdin kauppaankin paremmin vasta lauantaina tai sunnuntaina.  Mitä tehdä loppurahoilla? Nyt olisi mahdollisuus taas lisätä vaihtelua. Vaihtoehtoja: a) ostaa papuja ja linssejä b) säästää seuraavalle viikolle c) ostaa jotain kalliimpaa, kuten maustekastikkeita tai herkkuja d) ostaa valmiiksi lisää tärkkelyspitoisia, kuten hiutaleita ja jauhoja Mikä olisi paras vaihtoehto? Riippuu varmasti tavoitteesta. Alun perin tämän säästöhaasteen piti olla viikon kokeilu, seitsemän euron ostoskoreja lähikaupasta. Päätinkin sitten jatkaa, ihan mielenkiinnosta, ja koska ruokaa jäi. Elän siis koko ajan näillä ruuilla mitä olen ostoskoriin ostanut, tai kaapistani ostanut siirtämällä haastehyllylle, enk...

WFPB - 35 €/vko - Ruokabudjettihaaste - Viikko 2. - Mitä kaapissa? Ruokaostossuunnitelma

Budjettihaaste kesti seitsemän päivää. En lähtenytkään kauppaan heti, ostamaan marjoja ja kaikkea mikä haasteviikolla puuttui. Aion jatkaa toisen viikon 35 euron viikkobudjettia. Nyt kun aloitan uuden viikon (2.), käytän pesämunana niitä ruokia mitä jäi jäljelle. Kaapissa on haasteen jäljiltä: 1 dl punaisia linssejä n.700 g jauhoja n. 500 g kaurahiutaleita 1 prk paseerattua tomaattia keräkaali, aukaistu pari kiloa perunoita  Jääkaapissa mealprepattuna sunnuntaipäiväksi kastiketta, rieskoja, banaanikeksiä muutama. 1kg perunoita keitin viimeisen haastepäivän iltana, ja jätin taas 200 g syrjään uusia rieskoja varten. Sitä voi ihmetellä, että onpa nyt kallis haaste, eikä mitään erikoistakaan syöty. Puuroa, banaania, pottua lanttua ja porkkanaa. Mutta: Kun ottaakin huomioon mitä jäi jäljelle, seuraavalla viikolla voi mahtua jo marjojakin. Ostossuunnitelma on tehty, ja esittelen sen tässä postauksessa. Tämä postaus on jatkoa 35 euron viikkoruokabudjettihaasteelle. Nyt on alkamassa uusi v...

WFPB - Ruokaostokset 30 € - Marraskuu 4

Ostoskeikka 4, 30 €.  Marraskuussa meni yhteensä 100 euroa ruokaan. Tässä postauksessa ensin ostoksia, sitten surullisempi asia.  Mietin joulukalenterin tekemistä. Nyt on blogissa ollut sen verran vähemmän kävijöitä, että kiinnostus on selkeässä laskussa. Joulukalenteria tehdessä voisi silti tulla hyviä ideoita. = 3,38 € 4 kg Jauhoiset perunat Lidlistä 0,85 €/kg = 1,58 € Kikherneet 0,79 €/380g nesteineen 2,08 €/kg. Valutettuna 230 g, kilohinta pelkät herneet 3,43 €. Ei lisättyä suolaa.  Vertailua: Prismassa Foodinin kuivat kikherneet 500 g pussi oli 2,95 €/kpl, josta tuli viimeksi noin kilo keitettynä.  3,43 € - 2,95 € = 0,48 €. Sen verran säästäisi keittämällä itse. Ei pelkkää säästämistä:  Keittäminen n. tunti ja pakastepussit päälle, sen jälkeen pakkasessa säilyttäminen. Pakkasesta annostelu on toisaalta vaivatonta. Eikä tule uutta pahvitetraa joka kerta roskaksi.  = 1,99 € Porkkanat 2 kg. = 6,98 €/kg 1 kg Pakastettua lehtikaalia 3,49 € /500g  = 4,...

WFPB - Viikkokokkailut elokuussa I - Retiisi, fenkoli, lehtikaali - Hävikkilaatikko - Viikon ruuat

Viime ostosviikolla ei tarvinnut ostaa perunaa tai bataattia, koska niitä oli tarpeeksi jäljellä. Viikon kokkailut sujuivat vaihtelevasti. Ei kaikin puolin idyllistä. Riippuu katsantokannasta. Toivottavasti saat ideoita itsellesi. Kasvit ovat aina mielestäni kauniita. Ruokaostospostauksilla on suurempi pointti, jos näyttää mitä ruuista edes tuli.  Suunnitelma viikolle oli syödä tähtiateriaksi nimeämääni yhdistelmää, bataatti+peruna+wokvihannes+srirachakastike.  Tämä on tosi tasapainoinen annos, ja ravintoarvot nähtyäni finelin sivulla meinasin lentää taas selälleni. Laitan niistä vähän loppuun. Ilman reseptiä kun kokkaa, niin hävikkikin on usein pientä ja elämä huoletonta. Vokkivihannesten tilalla olisi kesäkurpitsaa, naurista ja porkkanaa.  Kastikkeesta taas: ketsupissa on usein suolaa noin 2 g/100 grammaa, ja tässä jotain 9g/100g.  Kaupat ovat täynnä öljyä sisältämättömiä maustekastikkeita, jossa joissain ei ole suolaa ollenkaan, tai liikutaan paljon alle viiden g...

WFPB - Lidlissä ostoksilla, 40 € - Viikon ruokaostokset

Lidlistä noin viikoksi ruokaa. Ostoskoria kerätessäni pidin teemana ruokia, jotka voi tehdä ilman pilkkomista. Siksi ostin tölkkipapuja ja pakastevihanneksia. Jos lisätyn suolan vähentäminen kiinnostaa ja et vielä tiennyt: Lidlistä löytyy hyvä valikoima tölkkipapuja ilman lisättyä suolaa.  Lidlissä oli vastikään vegaanituotteet paljon esillä, ainakin tammikuussa veganuaryn ja vegaanihaasteen aikaan. Hyvä on varmaan katsastaa myös tällainen WFPB-viikkokin, ihan omatoimisesti. Tämä voi mahdollisesti auttaa suunnittelemaan kauppareissuja jos aloittelet kokokasvisruokavaliota, tai etsit kasvistuotteista inspiraatiota noin muuten.  Tuli muuten aika luomuhenkiset ostokset tällä kertaa, Lidlissä se tuntui jotenkin helpolta aina valita. Ja mahtui budjettiinkin, jonka ajattelin olevan siinä 35-40 euroa. En ostanut mausteita tai mitään erikoisempia lisukkeita.  = 4,79 € Nämä kaikki pavut olivat ilman lisättyä suolaa, ja kaikki muut luomua paitsi kidneypavut. 380 g/prk nesteineen ja...

Luukku 9 - Lätyt - WFPB

Luukussa 9 ovat lätyt. Lätyt tässä tehdään ensin hiivaleipävehnäjauhoista. Katso kommentit postauksen alla: Hiivaleipäjauhojen kuitupitoisuus ei ole yhtä hyvä, kuin täysjyväjauhojen. Lättytaikina, n.   6 kpl pienehköllä pannulla 3 dl kauramaitoa 2 dl hiivaleipävehnäjauhoja Suolaa maun mukaan, esim 1/4 tl. Sekoita taikina kauramaidosta ja hiivaleipävehnäjauhoista. Anna turvota n. 15 min.  Laita pinnoitetulle pannulle tilkka vettä, ja kuumenna pannu levyllä.  Kun vesi on haihtunut ja pannu kuuma, voit paistaa ensimmäisen lätyn.  Levy voi olla maksimilämmöllä.  Kaada n. 0,75 dl taikinaa kuivalle pannulle. Taikinaa ei kannata levittää liian ohueksi.  Käännä vasta kun lätty alkaa päältäkin hyytyä, ja muodostuu ehkä muutama reikäkin. Jos alkaa paistumaan liian tummaksi, voi hieman pienentää lämpötilaa jossain kohtaa. Jos lätty on liian ohut, tai muusta syystä paistuu liian kuivaksi, laita pinon alimmaiseksi, että se pehmenee. 3 dl kauramaitoa ja 2 dl jauhoja. Jos...