Siirry pääsisältöön

WFPB - Ruokaostokset 55 € - Kesäkuu 3 ja 4 - Dr. John McDougall 1947 - 2024

Tervehdys lukijat!

Vastikään tuli murheellinen uutinen, ilmoittivat Instagramissa Dr. John McDougallin kuolleen 77 -vuotiaana.

Hän oli kokokasvisruokavalion kannalta merkittävä, ellei sitten jopa kehittäjä. Ainakin pioneeri, joka on potilaiden hoitamisen lisäksi ollut mm. vaikuttamassa USA-ssa lainsäädäntöihin ja pitänyt tv-ohjelmia ja radio-ohjelmia, pitänyt kovaa ääntä kokokasvisruokavaliosta. Tai enemmänkin tärkkelyspohjaisesta ruokavaliosta. 

70-luvusta asti.

Instagramissa Dr. Esselstynkin kirjoitti lähteneensä seuraamaan Dr, John McDougallin kautta Whole Food Plant Based - ravitsemusta: "ᴀ ʙᴇᴀᴄᴏɴ ғᴏʀ ᴍʏ ᴛʀᴀɴsɪᴛɪᴏɴ ᴛᴏ ᴡʜᴏʟᴇ ғᴏᴏᴅ, ᴘʟᴀɴᴛ-ʙᴀsᴇᴅ ɴᴜᴛʀɪᴛɪᴏɴ."

Dr. Esselstyn on lääkäri, jonka itse löysin ensin ja kuvittelin aluksi, että hän on se kehittäjä. Kaikkea sitä oppii aina, kerralla ei voi näin laajaa kokonaisuutta omaksuakaan.

Katsotaan ostosten jälkeen miten Dr. John McDougall oli myös ruokaostosten kunkku, ja neuvoi miten niitä tuoteselosteita oikein luetaan. Ravintolassa asioimiseen on myös hyvä ohje.

Ja jotain muutakin, katsotaan mitä löytyy.


= 3,18 €

1,59  €/2kg, 0,8  €/kg 

Yhteensä 4 kiloa perunoita. Toisessa oli Rock-perunoita ja toisessa Aurum.

= 6,13  €

  • Ruisjauho 2,29 €
  • Kaurahiutale Luomu 0,99 €/800g 
  • Täysjyvävehnäjauho1,95 €/kg
  • Tumma makaroni 2 x 0,45/400g= 0,90 €

Luomu kaurahiutale oli kilohinnaltaan Lidlissä ja Prismassa halvempaa, kuin ei-luomu kaurahiutale.
Jauhot luomuja siksi koska noista Myllärin - merkkisistä on tullut paras leipä viimeaikoina. 

Luomu ruisjauhoja piti hakea Minimanista, Prismassa ei ollut.

= 6,17 €

  • Punajuuret 1,19 €/kg
  • Nauriit 2,59 €/kg
  • Kurkku 0,210 kg x 2,29 €/kg = 0,48 €
  • Omenat 0,554 kg x 1,39 € = 0,77 €
  • Kaali 0,394 x 2,89 € = 1,14 €
Punajuuret olivat edullisia, monet muut juurekset ovat nyt hinnoissaan.
Nauriita ostin huvikseni, kun vieläkin oli viimevuoden nauriita myynnissä Prismass, ja hyvän näköisiä jopa.
Ensimmäiset kun höyrytin 26.6. 2024 tästä pussista, onnistuivat ihan hyvin.
Pari naurista jäi ja käytin myöhemmin, ja oli jo mennyt pilalle. Ei kypsynyt, ja oli sisältä vaaleankirjava. 

Ei paha, jos tähän aikaan vielä sai nauriita (ja punajuuria), mutta nyt täytyy jo alkaa ostamaan uusia nauriita varmaan seuraavaksi.
Jos on vielä edellisvuotisia, ne ovat säilyneet vain optimaalisissa oloissa ja kannattaa höyryttää heti.


= 4,89 €

  • Appelsiini Valencia Late 0,415 kg x 1,59 €/kg = 0,66 €
  • Omena Ida Red 1,65 €/kg x 0,212 kg = 0,35 €
  • Banaani 0,477 kg x 1,99 €/kg = 0,95 €
  • Kurkku 3,09 €/kg x 0,88 €/kg = 0,88 €
  • Varhaiskaali 3,49 €/kg x 2,05 € = 2,05 €
Hedelmät ja vihannekset Salesta 23.6. 2024.


= 3,14 €

  • Varhaiskaali 1,99 €/kg x 0,563 kg = 1,12 €
  • Banaani 1,99 €/kg x 0,754 kg = 1,5 €
  • Kurkku 0,349 kg x 1,49 €/kg = 0,52 €

K-Marketista28.6.2024.


=4 €

Hävikkibanaania noin 4 kiloa K-Marketista.

= 1,22 €
  • Grahamjauho 2,29 € normaalihinta, puoleen hintaan 1,14 €
  • Basilika hävikki 0,08 €
= 10,44 €

  • Mustikka K-Supermarketista  9,65 €/kg
  • Puolukka Prismasta 3,95 €/kg, 0,79 €/200g = 0,79 €

= 7,69 €

Taatelit 1 kg 4,49 €
Leivontataatelit 2,29 €

Minimanista. Nämä ovat varmaan samaa taatelia, toinen pakattu tiiviiksi kuutioksi.
Koiralenkillä ihan mahtava eväs olla taskussa nuo kivettömät kokonaiset taatelit. Eivät ole tahmaisia nämä, kuten monet taatelit. Laitan namipussiini myös omenaa ja kurkkua pieninä kuutioina.
Olen huomannut että pieni palkinto silloin tällöin pitää lenkit mielenkiintoisena. Koirat nuuskii omiaan, pitää olla itselläkin tekemistä. Jos satun tekemään lenkillä jotain oikein, saan antaa itselleni palkinnon. 





= 7,66 €
Ketsuppi 3,41 €/kg 1,2 kg = 4,09 €
Kauramaidot 1,49 €/l x 2 = 2,98 €
Tumma suklaa 0,59 €

Tummasuklaalevy maksoi tuon verran, 5,90 €/kg. Tänään verkkokaupan mukaan hinta oli Prismassa noussut, 9,50 €/kg, 0,95 €/levy. Ei kokarua, mutta herkku.

Meira ketsuppi on edelleen mielestäni hinnoissaan, vaikka  maustekastikkeeksi toki edullinen. Paras hinta-laatusuhde silti mitä ketsupeissa tiedän, ja monet muut ovat kalliimpia vaikka eivät parempia. Tässä ei ole (tämän hetkisen sisällysluettelon mukaan) lisättynä ruokaöljyä, eikä niitä muunneltuja maissitärkkelyksiä tai mitä ketsupeissa on.
Vastaavan kokoinen pullo Meiralta sinappiakin olisi, mutta siinä on joka kerta ollut ruokaöljyt mukana joten sitä en osta.

Jos haluan öljyä, ostan öljyä erikseen. Enkä tietenkään osta sitä, mutta jos ostaisin. Jos haluan ketsuppia, ostan mielelläni ketsuppia.

Öljyssähän on se 120 kcal tai 110 kcal ruokalusikallisessa. Kaksi ruokalusikallista tietäisi 240 kcal pahimmillaan. Jos sitä öljyä antaa tihkua joka ruuan mukana, niin on vaarana että alkaa taas se lihominen, ja mitä lie tapahtuu terveydelle. Lääketiedettä en ole lukenut, mutta puntarilla osaan käydä, siksi mainitsen vain painon koska itselleni se on yksi tärkeistä aloitusvoimavaroista. Vaikka eihän tässä millään laihdutuskuurilla nyt enää ollakaan. Eikä tätä ruokavaliota kaikki sen takia aloita, että vain laihtuisi. 

Dr. John McDougall 1947-2024




Dr. John McDougall tosiaan kuoli rauhallisesti nukkuessaan. 77-vuotiaana. Hän oli oman ruokavalionsa ansiosta varmaan hengissä niinkin pitkään, jos ottaa huomioon että ensimmäisen halvauksensa hän sai jo 18-vuotiaana, ennen kuin oli vaihtanut ruokasuuntaa.

Ylläolevalla videolla Dr. McDougall ruokakaupassa, vanha videopätkä. Kannattaa katsoa mitä muita videoita Dr. McDougall Health & Medical Center:n kanavalta löytyy jos ei ole vielä tuttu, kanavalla on aivan valtavasti tietoa ilmaiseksi. Ja tekstiartikkeleita voi lukea jos osaa englantia, tai suomentaa kääntäjällä.

Jos englanti ei suju, niin onneksi löytyy suomeksi tietoa kokokasvisruokavaliosta myös Falm.fi Ohjeilla pääsee kokokasvisruokavalion kelkkaan ihan ilmaiseksi. Painotukset vaihtelevat eri lääkäreillä ja tahoilla, mutta pohjimmiltaan aika samanlaista. Eli terveellisen ruokavalion pariin pääsee joka tapauksessa. Dr. McDougall painotti eniten tärkkelyspitoisia kasviksia. Peruna, bataatti, riisi jne.

Tällä videolla on erilaisia pätkiä, ja esimerkit mitä kannattaa tilata ravintolassa.
Dr. John McDougallilla on kirjojakin ja muuta myytävänä, mutta hänenkään luennot, artikkelit tai ruokavalio-ohjeet eivät ole kenellekään kustannuskysymys, vaan myös ilmaiseksi on samat asiat ja faktat tarjolla, tuntikausia luentoja ja keskusteluja. Välillä niitä kirjojakin on saanut hintaan 0£ kun sattuu vain huomaamaan milloin jakavat.

Tässä havainnollistava video ruokien kaloritiheydestä/energiatiheydestä:

Ei miten paljon syöt, vaan mitä syöt.

Näinhän se on. Tämän kaloritiheysajattelun kun omaksuu, on vahvoilla oman ruokavalion suhteen. 

Ja taas välikommenttina että jos ei englanti taitu tai muuten vain: Falmin sivullakin on suomeksi energiatiheystaulukko, osastolla materiaalit.

Dr. John McDougall vaikutti suuresti omaan ajatteluuni, mitä tulee myös tähän pikku arkeni ja blogini pyörittelyyn täällä koto Suomessa.

Pandemian aikaan oli kiva juttu kun pohdin, että mitä kannattaisi eristyksen ajaksi hankkia kotiin, ja samalla että jos tulisi zombiapokalypsi niin millaiset hamsterivarastot kannattaa olla.



No eiköhän McDougallien videolla ollut Marykin kertomassa kokkailuistaan (n. kohdassa 28min ja siitä eteenpäin), ja Dr. John McDougall  kertoi miten paljon niitä vihanneksia sun muita kannattaa päivässä olla tarjolla vähintään, ja miten ajatellaan päiväkulutuksena kalorintarve, ja ostetaan sen mukaan ruokaa. Miten selvitä mahdollisimman edullisesti ja järkevästi siis kuivatuotehankintojensa kanssa.

Siitä asti opin ajattelemaan sen nimenomaan niin, että jos tärkkelyspitoisessa ruoassa esim jokin hiutale on vaikkapa 350 kcal/100g, kerron sen kymmenellä ja saan paljonko on kilossa. Sen jaan arvioidulla päiväkulutuksella, esim 1800 kcal tai 2000 kcal, ja saan tiedon kauanko sen ruokapaketin sisällöllä teoriassa elää tehokasta elämää. Ilman ruokaakin elää toki vähän aikaa, mutta tehokkaita elinpäiviä ovat mielestäni ne jolloin on ravittuna. Ja kaloritiheysajattelu pätee tähänkin, ei laihdutuksen takia nyt vaan siksi, että osaa erottaa mitkä ruoat ovat nimenomaan jaksamisen kannalta tärkeitä. Tomaattimurskat ja vihannekset ovat siinä sivuseikka.

Vain syöty ruoka auttaa. "Eat the food." ja "It's the food." (  Rip Esselstyn luetteli tunteikkaasti Instassa sitaatteja.) Dr. John McDougall korosti mielestäni usein sitä, sen mukaan mitä olen pystynyt seuraamaan ja ymmärtämään, että ei pidä jäädä värkkäämään minkään yksittäisten vitamiinien ja nippelitietojen pariin, vaan syödä sitä tärkkelyspitoista ruokaa ja olla kylläinen, ei kärsiä nälkää eikä tehdä asiasta niin monimutkaista, että lopulta luovuttaa kokonaan sen takia, ettei jaksa. Tai ei saa haluamiaan tai tarvitsemiaan tuloksia kohtuullisella yrittämällä, koska ei pysty muodostamaan omasta arjesta siedettävää ruokavalion puitteissa.

Tutustumisen arvoinen on myös uuden näköinen sivusto, https://www.mcdougallfoundation.org
Ilmastonmuutoksesta ja ruoasta asiaa.

Kiva kun luit, toivottavasti koet hyödyllisinä linkit ja ostokset.
Tervetuloa uudelleenkin.

Kesäkuussa meni ruokaan 115 €:

Kesäkuun 3. ja 4. viikko 55 €



Kommentit

  1. Moi ja kiitos kommentista!
    Täytin sinä vuonna 40 kun aloitin vsta 2019. Oli 10 kg ylipainoa , ja aloitettuani kesäkuussa olin lokakuussa jo entisessä kymmenen vuoden takaisessa normaalipainossa, eli 10 kg lähti. Siitä asti paino vaihdellut vain +-2 kg eli ei juuri ollenkaan.
    Verenpaine syksyyn 2019 mennessä kohollaan olevasta 80/120 vaikka join kahvia edelleen, ja jopa ennen mittausta olin juonut kahvit. Suolaa käytin silloin kuten nytkin, eli joku ketsuppi ym.
    Veriarvoja en ole mittaillut kuin ihan alussa lokakuussa jolloin oli jo kolmessa kuukaudessa normaalit kaikki, ja tulehdusarvo minimissä, rauta-arvot hyvät, viimesyksynä sain lahjakortin ja kävin sillä verikokeessa, arvot hyviä mm. rauta-arvo, kolesteroli. Kolesteroli alle viitearvojen.

    Tulehdusarvoni laski lähes olemattomiin, eli alle 1.
    Minulla oli ennen ruokavaliota säännöllisesti migreeni tai päänsärky. Migreenit alkoivat ekan vuoden aikana vähentyä, kunnes loppuivat kokonaan.
    Allergialääkkeet söin viimeisen kerran keväällä 2019 siitepölyallergiaan, ja sen jälkeen ei ole tarvinnut käyttää kun ruokavalion aloitin. Pian täytän 45 eikä edelleenkään ole verenpaine noussut, paino pysynyt samassa mihin se silloin laski, eli +-2 kg pyörii 58-60 kg:ssa. Hattukin rupesi valumaan silmille, eli päänympärys pieneni. Suosittelenki jos aloittaa ruokavalion, ottaa mittoja eri paikoista, koska niistä yllättyy positiivisesti. Kuten kaulan ympärys. Käsivarsista lähti hitaimmin mulla, ensin lähti mahasta ylimääräiset.
    Sama tapahtui äidille joka aloitti melkein yhtä aikaa, eli palasi normaalipainoiseksi ja on pysynyt. Käy edelleen 70-vuotiaana vertakin luovuttamassa.
    Aamuheräämiset helpottuivat mulla, eli olen heti herättyäni valmis lähtemään ulos. Siinä ainakin joitakin mitä tulee mieleen.

    VastaaPoista
  2. Niin ja lahjakortin mainitsin siksi, että en olisi muuten käynyt verikokeessa ollenkaan, koska olen nomenomaan siksi tällä ruokavaliolla ollut niin iloinen, kun ei tarvitse terveysasemilla käydä mitään mittailemassa :D Siis kävin vain siksi koska oli "pakko" tuhlata se lahjakortti, ei ollut siis mitään miksi olisi erityisesti arveluttanut ne veriarvot.

    VastaaPoista
  3. Jaha, tässä välissä äiti soittikin ja tarkensi, ettei saa kohta enää iän puolesta luovuttaa verta, mutta vielä hetken aikaa, ennen kuin varsinaisesti täyttää tämän maagiset 70-vuotta.

    VastaaPoista
  4. Melkeinpä näin voisi sanoa, ettei se sekaruokavalio antanut mullekaan muuta, kuin asteittaista eri terveyshuolien lisääntymistä mitä enemmän tuli ikää siihen mennessä. Nyt jos jokin sairaus tai huono vointi itsellekin tulisi, niin ei varmaan lihassa tai maitotuotteissa olisi kuitenkaan mitään parannuskeinoa, oli vaiva mikä tahansa. Kun netistä olen googlettanut uteliaisuudesta tai tuttavien sairaskertomuksien innostuttamana milloin mitäkin olotiloja tai potentiaalisia sairauksia tai jopa vitamiineihin liittyviä kysymyksiä, niin aina se netti vastaa että kasvisten lisääminen voisi auttaa. Jos itselle nyt jokin tulisi, niin todennäköisesti vastaus olisi vaan heti eka googletuksella että lisää kasviksia. Eli tämä kasvisruokavalio on se maksimi"lääke" joka vaivaan, ja olen tullut johtopäätökseen että enempää ei voi oikeastaan itse tehdäkään. Paitsi toki voisi liikkua enemmän, mutta siinäkin on joku piste milloin se lisääminen ei enää tuota enempää terveyshyötyjä, ja voi alkaa tulla jopa vaurioita kuten revähdykset :D

    VastaaPoista
  5. Jaha, tästä on näemmä hävinnyt kommentti. Joko profiili poistunut tai kirjoittaja halunnut poistaa. Nyt on hölmön näköistä, että olen itsekseni pajattanut. Täytyy ajatella näin: Itsekseen pajattaminen ei ole mikään häpeä, blogit ovat vähän kuin itsestään pajattamista olemassaan.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

WFPB - Ruokaostokset 89 € - Toukokuu 3 j a 4, 169 €/kk

 Loput toukokuun ruokaostokset eli toukokuu 3 ja 4. Oli painovirhepaholainen ensin otsikossa, toivottavasti et ehtinyt hämääntymään. Osa näistä ostoksista ei ollut ihan tavallisia, vaan hamstrasin lähikaupan tarjouksista tuotteita. Tuli jopa 169 €/kuukaudessa, kun laskin toukokuun ostokset yhteen. Säilykkeitä nyt hamstrasin lähinnä. Niillähän on monesti kalliimpi kilohinta kuin tuorevihanneksilla, joten kiva että löytyi säästötarjouksia. Lisäksi kuluja nostatti kauramaidot, ostin 6 purkkia kerralla.  Toinen yli kymmenen euroa meni pelkkään ruisleipään. Löysin tarjouksesta tosi hyvää luomua ruishapanjuurileipää. Vaikka nyt tulikin maksamaan kerralla hieman enemmän, niin pitkässä juoksussa säästän kun sain halvalla leivät, pitsatarvikkeet ja hillot. Käytän näitä säilykkeitä pitsan täytteinä sen takia, että ovat valmiiksi kypsiä eikä tarvitse esikypsyttää. Tuoreet sienet ja muut kasvistäytteet pitää usein paistaa/keittää ensin, muuten ne voivat olla raakoja pitsassa. 80 € + 89 € ...

WFPB - Ruokaostokset 80 € - Toukokuu 1 ja 2

 Toukokuun ruokaostoksia kahden ensimmäisen viikon ajalta, toukokuun viikot 1 ja 2.  Ruukkubasilika 2x 1,45 € = 2,90 € Luomu paseerattu tomaatti 0,88 €x 2 = 1,76 € Luomu borlottipapu 2 x 0,82 € = 1,64 € Banaani 1,79 € x 1,424 kg = 2,55 € Omena 1,09 € x 0,862 kg = 0,94 € Kirsikkatomaatti 2,99 € Kurkku 1,49 € x 0,260 kg = 0,39 € = 13,17 € Lidlistä nämä. Oli onneksi niin vähän jonoa, että ehdin pikaisesti ottaa kuvan. En siis ala kameran kanssa leikkimään, jos näen yhdenkin ihmisen takanani. Harkitsen siirtymistä vanhanaikaiseen systeemiin, jossa levitän ostokset kotona, ja kuvaan vanhalla digikameralla. Nyt olen tehnyt niin, että aina jos on mahdollista, kuvaan ne jo kaupassa tai vaikka ulkona autossa. Jostain syystä ostosblogin pitämisessä kuormittaa eniten, jos ei saa tulla kotiin ja laittaa heti ostoksia kaappiin. Vaikka tavallaan vaivalloisuusastekaan ei hirveästi siitä muutu, miten tekee.  Saa nähdä mikä systeemi tulee olemaan, vai kaikki vuoron perään. Heräteostokset ...

WFPB - Ruokaostokset 85 € - Kesäkuu 1, 2, ja 3

Kesäkuun ruokaostokset kuun alusta juhannukseen asti. Eli noin kolmen viikon ostokset. Jaettuna kolmella on jotain 26-27 euroa viikossa.  Tavallaan vähän, mutta sain silti toki rahaa kulumaan. Tässä siis ensin ne varsinaiset ruokaostokset, ja eväitä ja ulkonasyömisiähän en laske. En tosin ulkona ravintolassa syönyt, mutta ostelin jotain aina auton etupenkille siinä kun menin ja tulin. Hyvää juhannusta samalla! Kesäkuu alkoi näillä. Säästääkseni kirjoitusenergiaa olen nyt pyrkinyt ottamaan kuitista kuvan, siinä kun näkyy kilohinnat samalla. Samoin näemmä kassan virheitä: Tässä on peritty kahdesti appelsiinit 1,49 €/kg, vaikka toiset olivat mandariineja ja appelsiinit jotain yli 2-3 euron.. En ole vieläkään oppinut tarkistamaan kuittia heti, otan siitä jopa kuvan enkä silti katso mitä siinä lukee. Tämä virhe sattui mahdollisesti olemaan minun edukseni. Lisätietona :/jälkikirjoituksena:  Kirsikkatomaattirasia  2,89 €, 500g..Tarkoittaa että kilohinta alle 7 €. Halvempia siis ...

WFPB - Ruokaostokset 50 € - Tammikuu 2

Tässä tammikuun ruokaostoksia. Ostoskorit sekä Lidlistä että Prismasta. Laitoin selostuksia mitä näistä voi nyt tehdä, ja linkin reseptipostaukseen. Reseptit ilman lisättyä rasvaa, ja vähäsuolaisesti ja -sokerisesti, sekä ilman eläinkunnantuotteita, vegaanisia. Lidlistä ensin 32,78 eurolla, Prismaan lähdin koska sieltä saa kaskinauriita. Prismaan meni 11,67 €. Ostoskorivertailu ei nyt kerro kumpi kauppa on halvempi, kävin muuten vain molemmissa. Lidlissä mietin otanko kärryn vai korin, ja päädyin koriin koska se toimii ostosrajoittimena. Jos en jaksa kantaa ostoskoria kassalle, niin sittenhän ruokaa on enemmän, kuin yksi ihminen tarvitsee viikossa? Ajatellen mitä on jo kotona valmiina. Kori tuli niin täyteen, että jouduin pakastevihannekset kantamaan toisessa kädessä. Se on heräteostosten varma merkki. Tärkkelyspitoisia siis on, hiutaletta, spagettia, papua, jyviä ym. Siksi ostin vain 6 kiloa perunaa ja pari pussia pastaa. Niistä ei tule viikon tai kahden viikon kalorit, vaan ne riittä...

WFPB - Ruokaostokset - 35€/vko budjettihaaste - Viikko 3

 Kolmannen haasteviikon ruokaostokset 26,43 €. 35 eurosta jäi käyttämättä 8,57 €. Perjantaina vaihtuu neljäs viikko käyntiin.  Täällä blogissa päivitykset tulevat jälkijunassa, koska en ehdi aina heti tekemään postausta. Haasteviikko vaihtuu itselläni täällä kotisohvalla perjantaina. Yleensä ehdin kauppaankin paremmin vasta lauantaina tai sunnuntaina.  Mitä tehdä loppurahoilla? Nyt olisi mahdollisuus taas lisätä vaihtelua. Vaihtoehtoja: a) ostaa papuja ja linssejä b) säästää seuraavalle viikolle c) ostaa jotain kalliimpaa, kuten maustekastikkeita tai herkkuja d) ostaa valmiiksi lisää tärkkelyspitoisia, kuten hiutaleita ja jauhoja Mikä olisi paras vaihtoehto? Riippuu varmasti tavoitteesta. Alun perin tämän säästöhaasteen piti olla viikon kokeilu, seitsemän euron ostoskoreja lähikaupasta. Päätinkin sitten jatkaa, ihan mielenkiinnosta, ja koska ruokaa jäi. Elän siis koko ajan näillä ruuilla mitä olen ostoskoriin ostanut, tai kaapistani ostanut siirtämällä haastehyllylle, enk...

WFPB - Peruna, makaroni ja vihreät pavut - Helppo startti kasvisruokiin

Reilusti ruokaa kolmesta pääraaka-aineesta. Lisäksi vesi ja mausteet.  Mittasin yhden kaikkia, tai jonkin tasamitan saadakseni reseptimäisen ohjeen. Jos sinulla sattuu vaikka olemaan eri vihannesta, tai jokin mauste puuttuu, niin eiköhän siitä ruoka tule. Vettäkin voi lisätä tarpeen mukaan. Ainesten määrät voi puolittaa, jos haluaa tehdä vähemmän. 1 kg perunaa 1,5 l vettä 400 g pussi makaronia 120-150 g vihreitä papuja 1-2 rkl tomaattisosetta 1 rkl suolatonta jauhelihamaustetta 1 tl kuivattua persiljaa 1 tl kuivattua oreganoa 1 tl kuivattua basilikaa 1/2 tl mustapippuria Mausteita tietysti myös maun mukaan. Omaan makuuni jauhelihamauste on melko pippurista jo valmiiksi.  Suolaa en lisännyt ruuanlaitossa. Tuli ihan toimiva ruoka ainakin vasta laitettuna. Kun lämmitin ruokaa myöhemmin, laitoin lurauksen ketsuppia ja ripottelin ravintohiivaa ja mustapippuria. Tästä tuli iso kattilallinen, tai ainakin itselleni riitti koko päiväksi ja ylikin. Riippuu varmaan monesta asiasta, kuten...

WFPB - Suomenpata - Nauris, omena, palsternakka, kaura

Yhden astian ruoka kokonaisista kauranjyvistä ja riisistä. Jompaa kumpaa tai molempia. Vihanneksena naurista, omenaa, ja palsternakkaa. Tein kaksi versiota, nauris-omena ja palsternakka-omena. Tämän voisi varmasti maustaa minkä vain pataruoan mukaan. Meksikonpata, italianpata tai vaikka chili sin carne. Siksi ajattelinkin että nimi voisi olla suomenpata, koska onnistuu kauralla ja kotimaisilla kasviksilla. Vaikka kotimaisuusaste ei täysin 100% olisikaan. Kotimaisuusaste lisääntyy vaihtamalla pavut härkäpapuihin. Ks.  härkäpavut, keittäminen. Ja tässä on osittain samoja ominaisuuksia kuin niillä pussihawaijinpadoilla ja -italianpadoilla, joita löytyi ennen vanhaan minunkin kaapistani. Ne olivat hyvä hätävara kun tarvitsi nopeasti ruokaa kattilallisen. Nyt voisi tehdä tästä hätävararuoan tekemällä tarvittavan maustesekoituksen valmiiksi.  Resepti-ideassa oli neljä lähtökohtaa: nopeus, alle puoli tuntia  kokonaisten kauranjyvien käyttäminen johonkin kasvisten keittoaika on ...

WFPB - Ruokaostokset 26 € - Huhtikuu 4 - 136 €/kk

 Huhtikuun 2026 loput ruokaostokset.  = 5,44 € Xra omenat 1 kg = 0,99 € Lidlistä omena 0,99 €/kg x 0,566 € = 0,55 € Luomu sitruuna 2,99 € x 0,228 €/kg = 0,68 .€ Peruna 2 x 2 kg= 4kg, 0,80 €/kg = 3,18 € = 15,46  Vemondo luomu kaurajuoma 1,15 €/l Baresa luomu tomaattipyree 1,29 € tuupi Chilikastike jalopeno 19,9 €/l, 100g 1,99 € Ananasviipaleet 1,19 € Luomu paseerattu tomaatti 2x0,88 €/500g = 1,76 €/kg Peruna 0,88 €/kg 2kg = 1,76 € Punajuuri 1,39 €/kg Porkkana 1,15 €/kg x 1,752kg Punakaali 1,946 kg x 1,59 €/kg = 3,09 € Lehtikaali pakaste 5,58€/kg, 500g = 2,79 € Minimanista lehtikaalia. Aina kun miettii että tuleekohan tarpeeksi ravintoaineita, kannattaa ostaa lehtikaali. Lisähuomio että sanoin kerran blogissa, että lehtikaali ei yleensä maistu ruuissa tai pilaa ruokien makua. No, koitin tehdä kastikkeen missä oli vihanneksena melkein pelkästään lehtikaalia puoli pussia, ja tomaattisosetta. Kyllä se olikin yhtäkkiä jotenkin pahan makuista.  Syötävää, mutta pitäisi ...

WFPB - 35 €/vko - Ruokabudjettihaaste - Viikko 2. - Mitä kaapissa? Ruokaostossuunnitelma

Budjettihaaste kesti seitsemän päivää. En lähtenytkään kauppaan heti, ostamaan marjoja ja kaikkea mikä haasteviikolla puuttui. Aion jatkaa toisen viikon 35 euron viikkobudjettia. Nyt kun aloitan uuden viikon (2.), käytän pesämunana niitä ruokia mitä jäi jäljelle. Kaapissa on haasteen jäljiltä: 1 dl punaisia linssejä n.700 g jauhoja n. 500 g kaurahiutaleita 1 prk paseerattua tomaattia keräkaali, aukaistu pari kiloa perunoita  Jääkaapissa mealprepattuna sunnuntaipäiväksi kastiketta, rieskoja, banaanikeksiä muutama. 1kg perunoita keitin viimeisen haastepäivän iltana, ja jätin taas 200 g syrjään uusia rieskoja varten. Sitä voi ihmetellä, että onpa nyt kallis haaste, eikä mitään erikoistakaan syöty. Puuroa, banaania, pottua lanttua ja porkkanaa. Mutta: Kun ottaakin huomioon mitä jäi jäljelle, seuraavalla viikolla voi mahtua jo marjojakin. Ostossuunnitelma on tehty, ja esittelen sen tässä postauksessa. Tämä postaus on jatkoa 35 euron viikkoruokabudjettihaasteelle. Nyt on alkamassa uusi v...