Siirry pääsisältöön

WFPB - Ruokaostokset 89 € - Toukokuu 3 j a 4, 169 €/kk

 Loput toukokuun ruokaostokset eli toukokuu 3 ja 4. Oli painovirhepaholainen ensin otsikossa, toivottavasti et ehtinyt hämääntymään.

Osa näistä ostoksista ei ollut ihan tavallisia, vaan hamstrasin lähikaupan tarjouksista tuotteita. Tuli jopa 169 €/kuukaudessa, kun laskin toukokuun ostokset yhteen.

Säilykkeitä nyt hamstrasin lähinnä. Niillähän on monesti kalliimpi kilohinta kuin tuorevihanneksilla, joten kiva että löytyi säästötarjouksia.

Lisäksi kuluja nostatti kauramaidot, ostin 6 purkkia kerralla. 

Toinen yli kymmenen euroa meni pelkkään ruisleipään. Löysin tarjouksesta tosi hyvää luomua ruishapanjuurileipää.

Vaikka nyt tulikin maksamaan kerralla hieman enemmän, niin pitkässä juoksussa säästän kun sain halvalla leivät, pitsatarvikkeet ja hillot.

Käytän näitä säilykkeitä pitsan täytteinä sen takia, että ovat valmiiksi kypsiä eikä tarvitse esikypsyttää. Tuoreet sienet ja muut kasvistäytteet pitää usein paistaa/keittää ensin, muuten ne voivat olla raakoja pitsassa.


80 € + 89 € = 




Maksamakkara on assistentille, siitä ei tarvitse välittää, ei ole kokokasvisruokaa.

18 eurolla ostin Salen tarjoustuotteita. 
Alennusprosentti vaihteli, oli jopa yli 60% alennuksia.
Olen muistaakseni ennenkin maininnut, että vaikka lähikaupassa moni tuote on kalliimpi kuin marketissa, niin usein on näitä että lähikaupassa vaihtuu valikoima ja silloin löytyy poistotuotteita.

Harvoin löydän marketeista näitä. Niissä käy niin paljon porukkaa, että jos jokin tuote on huomattavan suuressa alennuksessa, hylly on minuuteissa tyhjennetty. Lähikaupassa voi jonkin aikaa nämä riittääkin,  niin että ehtii hakea. Kaikki eivät ole kiinnostuneita ja tarjoushaukalle on apajat.



Menin uudelleenkin katselemaan. 14,64 €
Otin lisää tarjoustuotteita. Tartuin tilaisuuteen.
Perunat ja kauramaito olivat näistä normaalihintaisina.

Välillä käy mielessä pitsan teko, ja nyt on täyteainekset valmiina. Varsinkin oliivit ja kaprikset ovat tosi suolaisia, ja siten pitsan päälliseksi tosi piristäviä.

Monihan säikähtää kokokasvisruokavaliosta kuullessaan, että suola jätettäisiin kokonaan pois.
Tämä ei pidä paikkaansa.
Sen voi varmasti jättää kokonaan pois jos kokee sen olevan välttämätöntä, tai jos on syitä,
mutta itse jätän ruoanlaitosta suolan lisäämisen pois. 
Lautasella voi ripotella suolaa, tosin aina ei tunnu siltä että tarvitsisi. Lisäksi teen tällaisia ratkaisuita, että koska haluan kuitenkin pitsasta nauttia ja siihen kuuluu suolaisuuselämys ja sitä rataa, niin laittelen mitä haluan.

Uskon että näin toimimalla yleisin suolamäärä mitä syön päivässä, on 1,5-3 grammaa. Koitan ettei tulisi sitä suositusrajaa täyteen, eli 5 grammaako se oli päivässä?.
Yleensä saan olla varma että voi tulla jonkin leivän mukana, tai maustekastikkeen mukana,
tai kyläpaikassa voisin vaikka ottaa kourallisen suolapähkinöitä jos tarjotaan, tai mitä ikinä,
niin se tavallaan minimi-vähäisyyspyrkimys monesti kariutuu. Veikkaan että varsinkin jos nyt syön ruisleipää ja valmiiksi maustettua tofua, alkaa jo raja paukkua. Ketsuppia keittoon holahtaa, ja lusikallinen kurkkusalaattiakin voi lumpsahtaa paistettujen perunoiden kanssa.

Luotankin siihen että koska en ole aloittanut suolan lisäilyä heti aamusta, ruokien sisälle eli siinä keittovaiheessa, on suuri mahdollisuus että useimpina päivinä, eli vaikkapa 90:nä sadasta, suolan saantini ei ylitä suositusta, ja mahdollisesti jopa alittaa suosituksen reilusti.
Sitten kun koittaa se päivä, että on vaikka jokin juhlapäivä ja lähdetään vegaaniselle pitsalle ravintolaan,
tai ostan jonkin vegaanisen eineksen, ei tarvitse kytätä suolaa ja olla siitä ihan niin huolissaan. Koska normi arki on jatkuvasti sitä että liikun tavallaan matalammalla suolapitoisuusalueella ruuissa.

Ikinähän ei voi tietää, mikä on haitallista ja haitatonta kenellekin. Eli mututuntumalla tässä menen. Kukaan ei ole tätä neuvonut, teen mitä itse ajattelen.




K-Marketissa oli hyvät vihannesten hinnat, päätin että nyt en lähde marketteihin.



12,72 €


...ei pitänyt lähteä marketteihin, mutta kävin sitten kuitenkin Lidlissä koska ajoin siitä ohi,
ja muistin että sieltä saa hyviä Teryiaki-tofuja. Samalla kaikkea muutakin, koska mikä jottei.
5 pakettia tofua, yksi jäänyt kuvan ulkopuolelle tai toisen tofun alle. Toivottavasti se ei tippunut?
Kai toin kaikki silti kotiin.



1,78 € x 0,567 kg =1,01
Jauhelihamauste 0,79 €
=1,80 € 

Tämä oli Prismasta.
Apteekista aurinkorasvaa ja koiran ulkoloislääkkeitä hakemassa.



Nämäkin Prismasta.


01,89 €/kg x 0,664 kg = 1,25 €

Sitten leipäostoksia leipomon myymälästä:

Tällainen luomuruisreikäleipä, 1,95 €/kappale. 
5,13 €/kg



Ostin ensin neljä, ja sitten seuraavana päivänä hain vielä muutaman, ne olivat 1 €/kpl kun olivat -50% päiväyksen takia.
En jaksanut enää kuvata ja osan vein tuliaisinakin, ja kotona laitoin suoraan palasiksi, pusseineen päivineen pakkaseen.
Laskut menivät sekaisin, sanotaan vaikka että 12 euroa laittelin ruisleipiin tässä kuussa. 


Miksi juuri tätä leipää? Keksin että miten hyvää tämä on paahdettuna. Ja tuoreenakin totta kai. Päälle Teriyakitofua ja kurkkua.

Vanhat leivät kuivatan/paahdan vähän aina mikrossa, jolloin ne muuttuvat ihan eri leiviksi. Niin hyvää, että meinasin pökrätä. 



Tässä tulee nyt suolaa tavallaan runsaasti, leivässähän on. Lisäksi valmiiksi maustetussa tofussa on suolaa.
Kyllä se siltä heti tuntuikin seuraavana aamuna, mutta tätähän ei tarvitse joka päivä syödä. 
Ja jos tarvitsee, niin sitten tarvitsee. Jodia ei saa, joten sitä otan purkista lisäravinteena.

Leipiin vaan laitetaan suolaa niin runsaasti. Vaihtoehtona on tehdä itse, tai etsiä loputtomiin vähäsuolaista leipää. Nyt ratkaisin näin.

Vielä lähikaupasta:



Soijarouheesta tuli makaronilaatikko:



1 raastettu porkkana
400g pussi tummaa makaronia 
1,5 dl soijarouhetta
1, 3 dl vettä
loraus ketsuppia
1 tl soijakastiketta
1/2 tl maustepippurijauhetta

Ainekset vuokaan, sekoitus, ja uunissa 200 C kunnes valmista. Ilman kantta taisin tehdä. En päästänyt ihan kuivaksi kiehumaan, vaan otin pois kun suunnilleen hyytynyt ja makaronit kypsiä. Irtosi hyvin vuokasta vaikka en voidellut vuokaa, lasivuokaan jäi makaronin valkoisia haamukuvia pesun jälkeen, kuvat lähtivät pois etikalla.

Korjattu painovirhepaholainen tästäkin, eli 400 g makaronia oli tarkoitus.


11,94 €

Lähikaupasta, 1,99 €/l 
6 purkkia luomu Oatly kaurajuomaa.  


Tässä esimerkkikuva pitsasta. Olen tehnyt blogiin moneen juttuun pitsaideoita. Tässä on hieman eri täytteet taas, mutta sama asia suunnilleen.
Suosittelen Rainbow säilykepaprikaa, varmaan nykyään Coop.
Pitsaan kannattaa laittaa kaikkia vegaanisia vebab-lastuja, vegaanista metvurstia, ja on vegaanisia juustomurukorvikkeitakin. 
Kaikki ne vaan eivät ole kokokasvisruokaa, mutta pitsahan voi olla useimmille niin tärkeä, että siihen tekee niitä kompromisseja.

Jos tekee kokokasvisruoka-pitsan, johon ei tule eineksiä ollenkaan, niin sehän on sama kuin joka päiväinen ruoka, ei yhtään millään lailla eroa vaikkapa muista leivistä ja kaurapuuroista.
Pitsa nähdään usein epäterveellisenä ruokana, mutta kokokasvisversionahan se ei sitä ole. Ja jos nyt heittäisin muutaman vegaanisen kebab lastunkin sinne, niin ei varmaan maailma kaatuisi.




Tuomi rupesi kukkimaan tässä välissä.


Löydettiin kolo, jossa varmaan asuu myyrä. 
Myyrä ei ollut parhaillaan kotona.

 Jipii, päästiin ostosten loppuun.
Oli niin paljon ostoksia että jatketaanko lisää juttua seuraavalla kerralla?
Toivottavasti on kesä lähtenyt hyvin käyntiin.

Ja arvaa mitä. Kesäkuun ekan viikon ostokset tein jo, ei siinä mitään. Pitää vain järjestää kuvat ja luetteloida ne asianmukaiseen järjestykseen.

Kiva kun kävit, palataan uudelleen.




Kommentit

  1. Joo, valitettava tosiasia on, että se ruisleipä ei olisi niin herkullista ilman suolaa. Mutta siinä on niin paljon muita terveyshyötyä, että kannattaa syödä silti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin se taitaa olla. En ole koskaan maistanut suolatonta ruisleipää tai tosi vähäsuolaista, alin mitä olen testannut kaupan leivistä suolapitoisuus taisi olla 0,7 tai 0,9 /100g.. Sekin oli vielä hyvää, siitä alemmas en tiedä pääseekö.
      Laitan kotona itse tehtyyn puolen litran vesimääräiseen taikinaan noin puoli teelusikkaa, tai sellaisen mitä kouranpohjalle vähän. Vaaleammassa täysjyvävehnäisessä leivässä se menettelee vielä, ruisleipää en ole koskaan edes yrittänyt.
      Kyllä tuo hapanjuuriruisleipä menee siihen kategoriaan, että ostan vaikka kuinka olisi suolaa.

      Poista
  2. Hyviä tarjouksia olet löytänyt. Minusta tuntuu että s-kauppojen välillä lähetetään poistoeriä myytäväksi, koska joskus olen ollut huomaavinani, että alessa on tuotteita, joita ei ole aimmin ollut hyllyssä(?) Salessa on (ainakin) kerran käynyt niin että ostin 25% alennuksella tuotteen ja huomasin että se oli kalliimpi kuin Prisman normihinta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho, sepä mielenkiintoista. Hurja hintakorotus, ettei alennuksessakaan saa halvemmalla kuin Prisman tuote. Ei ainakaan tarjoushaukan näkökulmasta hyvä.
      Viime aikoina en ole käynyt eri Saleissa, tai S-Marketeissa, niin en tiedä paljonko niissä on keskenään eri valikoimat. Esim tästä lähi Salesta on kaikonnut paljon vihanneksia, tai ne ovat yli 2 €/kg suurin osa. Ja vaihtelevatko lie keskenään, tai onko tilattu tuotetta ja mieli muuttui, myydään alennuksella
      Jokin aika sitten näin Salessa niitä punaisia alennusprosenttikylttejä hyllyn reunassa, alan ottaa innoissani tuotetta kunnes huomaan, että se alennusprosentti on vaikka vaan alle 20 % tai jotain..En muista tarkkaan mutta muutaman tuotteen kohdalla kans tulin siihen tulokseen, ettei ihan niin edullinen että hamstrata kannattaa, toki jos tarvitsee nimenomaan sen tuotteen juuri nyt, on iloinen yllätys että on aleprosenttikin.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

WFPB - Ruokaostokset 80 € - Toukokuu 1 ja 2

 Toukokuun ruokaostoksia kahden ensimmäisen viikon ajalta, toukokuun viikot 1 ja 2.  Ruukkubasilika 2x 1,45 € = 2,90 € Luomu paseerattu tomaatti 0,88 €x 2 = 1,76 € Luomu borlottipapu 2 x 0,82 € = 1,64 € Banaani 1,79 € x 1,424 kg = 2,55 € Omena 1,09 € x 0,862 kg = 0,94 € Kirsikkatomaatti 2,99 € Kurkku 1,49 € x 0,260 kg = 0,39 € = 13,17 € Lidlistä nämä. Oli onneksi niin vähän jonoa, että ehdin pikaisesti ottaa kuvan. En siis ala kameran kanssa leikkimään, jos näen yhdenkin ihmisen takanani. Harkitsen siirtymistä vanhanaikaiseen systeemiin, jossa levitän ostokset kotona, ja kuvaan vanhalla digikameralla. Nyt olen tehnyt niin, että aina jos on mahdollista, kuvaan ne jo kaupassa tai vaikka ulkona autossa. Jostain syystä ostosblogin pitämisessä kuormittaa eniten, jos ei saa tulla kotiin ja laittaa heti ostoksia kaappiin. Vaikka tavallaan vaivalloisuusastekaan ei hirveästi siitä muutu, miten tekee.  Saa nähdä mikä systeemi tulee olemaan, vai kaikki vuoron perään. Heräteostokset ...

WFPB - Ruokaostokset 26 € - Huhtikuu 4 - 136 €/kk

 Huhtikuun 2026 loput ruokaostokset.  = 5,44 € Xra omenat 1 kg = 0,99 € Lidlistä omena 0,99 €/kg x 0,566 € = 0,55 € Luomu sitruuna 2,99 € x 0,228 €/kg = 0,68 .€ Peruna 2 x 2 kg= 4kg, 0,80 €/kg = 3,18 € = 15,46  Vemondo luomu kaurajuoma 1,15 €/l Baresa luomu tomaattipyree 1,29 € tuupi Chilikastike jalopeno 19,9 €/l, 100g 1,99 € Ananasviipaleet 1,19 € Luomu paseerattu tomaatti 2x0,88 €/500g = 1,76 €/kg Peruna 0,88 €/kg 2kg = 1,76 € Punajuuri 1,39 €/kg Porkkana 1,15 €/kg x 1,752kg Punakaali 1,946 kg x 1,59 €/kg = 3,09 € Lehtikaali pakaste 5,58€/kg, 500g = 2,79 € Minimanista lehtikaalia. Aina kun miettii että tuleekohan tarpeeksi ravintoaineita, kannattaa ostaa lehtikaali. Lisähuomio että sanoin kerran blogissa, että lehtikaali ei yleensä maistu ruuissa tai pilaa ruokien makua. No, koitin tehdä kastikkeen missä oli vihanneksena melkein pelkästään lehtikaalia puoli pussia, ja tomaattisosetta. Kyllä se olikin yhtäkkiä jotenkin pahan makuista.  Syötävää, mutta pitäisi ...

WFPB - Peruna, makaroni ja vihreät pavut - Helppo startti kasvisruokiin

Reilusti ruokaa kolmesta pääraaka-aineesta. Lisäksi vesi ja mausteet.  Mittasin yhden kaikkia, tai jonkin tasamitan saadakseni reseptimäisen ohjeen. Jos sinulla sattuu vaikka olemaan eri vihannesta, tai jokin mauste puuttuu, niin eiköhän siitä ruoka tule. Vettäkin voi lisätä tarpeen mukaan. Ainesten määrät voi puolittaa, jos haluaa tehdä vähemmän. 1 kg perunaa 1,5 l vettä 400 g pussi makaronia 120-150 g vihreitä papuja 1-2 rkl tomaattisosetta 1 rkl suolatonta jauhelihamaustetta 1 tl kuivattua persiljaa 1 tl kuivattua oreganoa 1 tl kuivattua basilikaa 1/2 tl mustapippuria Mausteita tietysti myös maun mukaan. Omaan makuuni jauhelihamauste on melko pippurista jo valmiiksi.  Suolaa en lisännyt ruuanlaitossa. Tuli ihan toimiva ruoka ainakin vasta laitettuna. Kun lämmitin ruokaa myöhemmin, laitoin lurauksen ketsuppia ja ripottelin ravintohiivaa ja mustapippuria. Tästä tuli iso kattilallinen, tai ainakin itselleni riitti koko päiväksi ja ylikin. Riippuu varmaan monesta asiasta, kuten...

WFPB - Ruokaostokset - 35€/vko budjettihaaste - Viikko 3

 Kolmannen haasteviikon ruokaostokset 26,43 €. 35 eurosta jäi käyttämättä 8,57 €. Perjantaina vaihtuu neljäs viikko käyntiin.  Täällä blogissa päivitykset tulevat jälkijunassa, koska en ehdi aina heti tekemään postausta. Haasteviikko vaihtuu itselläni täällä kotisohvalla perjantaina. Yleensä ehdin kauppaankin paremmin vasta lauantaina tai sunnuntaina.  Mitä tehdä loppurahoilla? Nyt olisi mahdollisuus taas lisätä vaihtelua. Vaihtoehtoja: a) ostaa papuja ja linssejä b) säästää seuraavalle viikolle c) ostaa jotain kalliimpaa, kuten maustekastikkeita tai herkkuja d) ostaa valmiiksi lisää tärkkelyspitoisia, kuten hiutaleita ja jauhoja Mikä olisi paras vaihtoehto? Riippuu varmasti tavoitteesta. Alun perin tämän säästöhaasteen piti olla viikon kokeilu, seitsemän euron ostoskoreja lähikaupasta. Päätinkin sitten jatkaa, ihan mielenkiinnosta, ja koska ruokaa jäi. Elän siis koko ajan näillä ruuilla mitä olen ostoskoriin ostanut, tai kaapistani ostanut siirtämällä haastehyllylle, enk...

WFPB - Ruokaostokset 30 € - Marraskuu 4

Ostoskeikka 4, 30 €.  Marraskuussa meni yhteensä 100 euroa ruokaan. Tässä postauksessa ensin ostoksia, sitten surullisempi asia.  Mietin joulukalenterin tekemistä. Nyt on blogissa ollut sen verran vähemmän kävijöitä, että kiinnostus on selkeässä laskussa. Joulukalenteria tehdessä voisi silti tulla hyviä ideoita. = 3,38 € 4 kg Jauhoiset perunat Lidlistä 0,85 €/kg = 1,58 € Kikherneet 0,79 €/380g nesteineen 2,08 €/kg. Valutettuna 230 g, kilohinta pelkät herneet 3,43 €. Ei lisättyä suolaa.  Vertailua: Prismassa Foodinin kuivat kikherneet 500 g pussi oli 2,95 €/kpl, josta tuli viimeksi noin kilo keitettynä.  3,43 € - 2,95 € = 0,48 €. Sen verran säästäisi keittämällä itse. Ei pelkkää säästämistä:  Keittäminen n. tunti ja pakastepussit päälle, sen jälkeen pakkasessa säilyttäminen. Pakkasesta annostelu on toisaalta vaivatonta. Eikä tule uutta pahvitetraa joka kerta roskaksi.  = 1,99 € Porkkanat 2 kg. = 6,98 €/kg 1 kg Pakastettua lehtikaalia 3,49 € /500g  = 4,...

WFPB - 35 €/vko - Ruokabudjettihaaste - Viikko 2. - Mitä kaapissa? Ruokaostossuunnitelma

Budjettihaaste kesti seitsemän päivää. En lähtenytkään kauppaan heti, ostamaan marjoja ja kaikkea mikä haasteviikolla puuttui. Aion jatkaa toisen viikon 35 euron viikkobudjettia. Nyt kun aloitan uuden viikon (2.), käytän pesämunana niitä ruokia mitä jäi jäljelle. Kaapissa on haasteen jäljiltä: 1 dl punaisia linssejä n.700 g jauhoja n. 500 g kaurahiutaleita 1 prk paseerattua tomaattia keräkaali, aukaistu pari kiloa perunoita  Jääkaapissa mealprepattuna sunnuntaipäiväksi kastiketta, rieskoja, banaanikeksiä muutama. 1kg perunoita keitin viimeisen haastepäivän iltana, ja jätin taas 200 g syrjään uusia rieskoja varten. Sitä voi ihmetellä, että onpa nyt kallis haaste, eikä mitään erikoistakaan syöty. Puuroa, banaania, pottua lanttua ja porkkanaa. Mutta: Kun ottaakin huomioon mitä jäi jäljelle, seuraavalla viikolla voi mahtua jo marjojakin. Ostossuunnitelma on tehty, ja esittelen sen tässä postauksessa. Tämä postaus on jatkoa 35 euron viikkoruokabudjettihaasteelle. Nyt on alkamassa uusi v...

WFPB - Viikkokokkailut elokuussa I - Retiisi, fenkoli, lehtikaali - Hävikkilaatikko - Viikon ruuat

Viime ostosviikolla ei tarvinnut ostaa perunaa tai bataattia, koska niitä oli tarpeeksi jäljellä. Viikon kokkailut sujuivat vaihtelevasti. Ei kaikin puolin idyllistä. Riippuu katsantokannasta. Toivottavasti saat ideoita itsellesi. Kasvit ovat aina mielestäni kauniita. Ruokaostospostauksilla on suurempi pointti, jos näyttää mitä ruuista edes tuli.  Suunnitelma viikolle oli syödä tähtiateriaksi nimeämääni yhdistelmää, bataatti+peruna+wokvihannes+srirachakastike.  Tämä on tosi tasapainoinen annos, ja ravintoarvot nähtyäni finelin sivulla meinasin lentää taas selälleni. Laitan niistä vähän loppuun. Ilman reseptiä kun kokkaa, niin hävikkikin on usein pientä ja elämä huoletonta. Vokkivihannesten tilalla olisi kesäkurpitsaa, naurista ja porkkanaa.  Kastikkeesta taas: ketsupissa on usein suolaa noin 2 g/100 grammaa, ja tässä jotain 9g/100g.  Kaupat ovat täynnä öljyä sisältämättömiä maustekastikkeita, jossa joissain ei ole suolaa ollenkaan, tai liikutaan paljon alle viiden g...

WFPB - Lidlissä ostoksilla, 40 € - Viikon ruokaostokset

Lidlistä noin viikoksi ruokaa. Ostoskoria kerätessäni pidin teemana ruokia, jotka voi tehdä ilman pilkkomista. Siksi ostin tölkkipapuja ja pakastevihanneksia. Jos lisätyn suolan vähentäminen kiinnostaa ja et vielä tiennyt: Lidlistä löytyy hyvä valikoima tölkkipapuja ilman lisättyä suolaa.  Lidlissä oli vastikään vegaanituotteet paljon esillä, ainakin tammikuussa veganuaryn ja vegaanihaasteen aikaan. Hyvä on varmaan katsastaa myös tällainen WFPB-viikkokin, ihan omatoimisesti. Tämä voi mahdollisesti auttaa suunnittelemaan kauppareissuja jos aloittelet kokokasvisruokavaliota, tai etsit kasvistuotteista inspiraatiota noin muuten.  Tuli muuten aika luomuhenkiset ostokset tällä kertaa, Lidlissä se tuntui jotenkin helpolta aina valita. Ja mahtui budjettiinkin, jonka ajattelin olevan siinä 35-40 euroa. En ostanut mausteita tai mitään erikoisempia lisukkeita.  = 4,79 € Nämä kaikki pavut olivat ilman lisättyä suolaa, ja kaikki muut luomua paitsi kidneypavut. 380 g/prk nesteineen ja...

Luukku 9 - Lätyt - WFPB

Luukussa 9 ovat lätyt. Lätyt tässä tehdään ensin hiivaleipävehnäjauhoista. Katso kommentit postauksen alla: Hiivaleipäjauhojen kuitupitoisuus ei ole yhtä hyvä, kuin täysjyväjauhojen. Lättytaikina, n.   6 kpl pienehköllä pannulla 3 dl kauramaitoa 2 dl hiivaleipävehnäjauhoja Suolaa maun mukaan, esim 1/4 tl. Sekoita taikina kauramaidosta ja hiivaleipävehnäjauhoista. Anna turvota n. 15 min.  Laita pinnoitetulle pannulle tilkka vettä, ja kuumenna pannu levyllä.  Kun vesi on haihtunut ja pannu kuuma, voit paistaa ensimmäisen lätyn.  Levy voi olla maksimilämmöllä.  Kaada n. 0,75 dl taikinaa kuivalle pannulle. Taikinaa ei kannata levittää liian ohueksi.  Käännä vasta kun lätty alkaa päältäkin hyytyä, ja muodostuu ehkä muutama reikäkin. Jos alkaa paistumaan liian tummaksi, voi hieman pienentää lämpötilaa jossain kohtaa. Jos lätty on liian ohut, tai muusta syystä paistuu liian kuivaksi, laita pinon alimmaiseksi, että se pehmenee. 3 dl kauramaitoa ja 2 dl jauhoja. Jos...